helenaa Skrevet 22. oktober 2003 #1 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvor lang tid er det satt av til deres vielse, og hva har dere tenkt å fylle tiden med? Vi har en time mellom oss og neste par ut. Da regner vi med at det ikke blir for travelt å ha 2 salmer og ett soloinnslag. (Fortell gjerne hvilke salmer/stykker som dere vil ha. Vi er fortsatt i tenkeboksen når det gjelder akkurat det.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 22. oktober 2003 #2 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi har en time mellom oss og neste par ut. Da regner vi med at det ikke blir for travelt å ha 2 salmer og ett soloinnslag. (Fortell gjerne hvilke salmer/stykker som dere vil ha. Vi er fortsatt i tenkeboksen når det gjelder akkurat det.) Me 2, veldig åpen for gode ideer. Trenger også forlag på solosang, har bestemt meg for en, men ikke den andre :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #3 Del Skrevet 22. oktober 2003 1.Inngang med inngangsmusikk/solistinnslag Inngangsprosesjon 2. Salme 3. Innstiftelse av ekteskapet Prest: I Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Kjære brudepar! Gud har innstiftet ekteskapet, til glede og hjelp for oss mennesker, for at vi skal støtte hverandre og nå fram til stadig dypere samhørighet i gode og onde dager. Å leve sammen som mann og hustru er å leve i tillit og kjærlighet, ha omsorg for hverandre og for hjemmet og trofast stå ved hverandres side livet ut. Guds ord sier om ekteskapet at det er hellig og ukrenkelig. Det står skrevet i Første Mosebok: Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Og vår Herre Jesus Kristus sier: Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille. 4. Ekteskapet inngås Brudeparet reiser seg. Bruden leverer brudebuketten til sin forlover Prest: For Gud vår Skapers ansikt og i disse vitners nærvær spør jeg deg, (brudommens fulle navn): Vil du ha (brudens fulle navn): som står ved din side, til din hustru? Brudgommen: Ja Prest: Vil du elske og ære henne og bli trofast hos henne i gode og onde dager inntil døden skiller dere? Brudgommen: Ja Prest: For Gud vår Skapers ansikt og i disse vitners nærvær spør jeg deg, (brudens fulle navn): Vil du ha (brudommens fulle navn): som står ved din side, til din ektemann? Bruden: Ja Prest: Vil du elske og ære ham og bli trofast hos ham i gode og onde dager inntil døden skiller dere? Bruden: Ja Prest: Så gi hverandre hånden på det. For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre at dere vil leve sammen i ekteskap, og gitt hverandre hånden på det. Derfor erklærer jeg at dere er rette ektefolk. Dersom brudeparet ønsker å sette ringene på, fortsettes det som følgende: Prest: Gi nå hverandre ringene, som dere skal bære til tegn på løftet om troskap. Ringene kan enten overrekkes av presten eller av brudgommens forlover. Hvis presten skal overrekke ringene må de enten ligge Ringene kan enten overrekkes av presten eller av brudgommens forlover. Hvis presten skal overrekke ringene må de enten ligge på alteret eller på alterringen. Brudeparet går deretter tilbake til sine plasser og setter seg. 5. Salme 6. Skriftlesning Prest: La oss høre hva Guds ord sier om kjærlighet og samliv. Vår Herre Jesus Kristus sier: Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Har dere kjærlighet til hverandre, da skal alle kunne se at dere er mine disipler. Apostelen Paulus skriver: Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær! Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har å be om, fram for Gud i bønn og påkallelse med takk! Paulus skriver også: Underordne dere under hverandre i ærefrykt for Kristus! Kle dere i inderlig medfølelse, godhet og ydmykhet. Ta dere ikke selv til rette, men strekk dere langt så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre, hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre. Slik står det skrevet i Johannes' første brev: Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. 7. Tale 8. Forbønn Ekteparet reiser seg, går frem til alterringen og kneler. Prest: La oss be. Barmhjertige Gud og Far, du som har innsatt ekteskapet og velsignet kvinne og mann, vi ber deg: La din velsignelse hvile over de to som her kneler for ditt ansikt. Fyll dem med din kjærlighet, og bygg deres hjem i fred. Se til dem i nåde, og styrk dem med din Ånd, så de i gode og onde dager setter sin lit til deg, holder trofast sammen og hjelper hverandre fram mot det evige liv. Prest: La oss sammen be Herrens bønn. Alle: Fader vår, du som er i himmelen! La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt, og makten og æren i evighet. Amen. Brudeparet reiser og går tilbake til sine stoler. Bruden får tilbake brudebuketten. 9. Slutningssalme 10. Velsignelsen Prest: Ta imot velsignelsen. Alle reiser seg. Prest: Herren velsigne deg og bevare deg. Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred. Evt. solistinnslag 11. Utgang med utgangsmusikk Utgangsprosesjon. (standard, klippet ut fra hjemmesidene til orkdalsmenighetene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 22. oktober 2003 #4 Del Skrevet 22. oktober 2003 Ufh.... det var godt å høre Tex, trodde virkelig du hadde skrevet alt jeg. Ok, litt mindre bekymret nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #5 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi skulle gjerne hatt halvannen time vi da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 22. oktober 2003 #6 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi skal ha max 30 min vielse....Ikke noe lenger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #7 Del Skrevet 22. oktober 2003 Med over hundre gjester går minst ett kvarter til å trykke alle i handa og takk når de gratulerer deg på vei ut av kirken..... og man må jo sørge for at neste par ut får tom kirke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Skrevet 22. oktober 2003 #8 Del Skrevet 22. oktober 2003 Reknar med at vi får ein lang vigsel, eg synast det er dagens desiderte høgdepunkt og vil at det skal vere spesielt og flott med mykje musikk. Vigselen byrjar kl 1400. Inngangsmarsjen tar 20 min! :D Også skal vi ha 2 eller 3 salmar og eit par solistinnslag (veit ikkje kva enno) Det må vel ta minst 45 minutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 22. oktober 2003 20 min.? Det kan du vel ikke mene?!? :o Jeg lurer på hvor mye tid de forskjellige kirkene setter av til hver enkelt vielse. Hos oss er det 45 min. Det synes jeg er for kort. Som Tex sier, er det hygglig å få hilse på alle før neste vielse begynner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken ikkje innlogga Skrevet 22. oktober 2003 #10 Del Skrevet 22. oktober 2003 Oj, sorry... :oops: det er jo både preludiet og fuga tilsaman som tar 20 min. Berre preludiet tar ca 12 min. Skal nok berre ha preludiet, sjølv om fuga er fantastisk den og...hm...men det er jo ingen konsert heller! frøken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 22. oktober 2003 Ser at du er organist... det forklarer jo kanskje at dere vil ha massevis av orgel i vielsen! Kanskje du kan anbefale en salme? Jeg vil gjerne ha en litt feststemt salme som preludium. Ønsker ikke en trad. inngangsmarsj. Andre må selvfølgelig også gjerne svare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Skrevet 22. oktober 2003 #12 Del Skrevet 22. oktober 2003 Helenaa, ikkje inngangsmarsj? Kvifor det? Ei feststemt salme... til dømes Herre Gud ditt dyre navn og ære. Synast den er fin iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyren Skrevet 22. oktober 2003 #13 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vielsen vår varte i ca 35 minutter. Vi hadde ikke noe utenom det vi måtte ha - Inngang, Guds ord om ekteskapet, Ekteskapsinngåelsen, Salme 1, Skriftlesning, Tale, Forbønn, Salme 2, Velsignelse, Utgang. Hvis man skal ha solistinnslag osv. så hadde jeg gitt beskjed til presten ganske raskt, men de beregner visstnok at en vielse kan ta opptil 45 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg tenkte også at 45 min vil være normalt. Derfor synes jeg er det litt rart at det bare er 45 min. mellom hver vielse i min kirke. Gjestene skal jo komme seg ut og inn i kirka. Og Frøken: Takk, men vi skal ha "HErre Gud" som postludium/utgangsmarsj... Når det gjelder inngangsmarsjer, så synes jeg mange er "oppbrukt". Det finnes flere fine folketoner som ikke brukes så ofte, men jeg synes de fleste er litt puslete. Det er ikke sikkert vi finner en salme som passer, men inntil videre håper jeg på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #15 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi hadde ikke klart oss med 45 min mellom hver vielse iallefall..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi hadde ikke klart oss med 45 min mellom hver viselse iallefall..... Hvor mye er det du skal vise, da, Tex? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 22. oktober 2003 #17 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vår vielse tok ca 40 min: Inngangsmarsj: Mendelsohns bryllupsmarsj Utgangsmarsj: Wagner: Lohengrin Salmer: -Kjærlighet fra Gud -Alltid freidig -Gud signe vårt dyre fedreland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #18 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi hadde ikke klart oss med 45 min mellom hver viselse iallefall..... Hvor mye er det du skal vise, da, Tex? Ops, sorry...... *løpe og endre* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 22. oktober 2003 #19 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg har vært med på vielser som har tatt fra 15min til 1 time. Ritualet er det samme uansett, men som dere sier er det musikken, lengde på salmene og også prestens tale som varierer i tid. Hvis man ønsker lange vielser er det lurt å gifte seg en dag det ikke er andre vielser samme dag (vinterbryllup er faktisk ganske bra:) ). Da er det ikke tidspress i det hele tatt. Husk også å komme presis til kirken. Ofte oppstår "kollisjoner" fordi bruden har kommet litt sent til vielsen. Hvis det er mange vielser etter hverandre pleier presten ta hensyn til dette og lage kort tale. Da vi giftet oss tok det 35 minutter. Det var uten musikkinnslag, men min gode venninne holdt ganske lang tale for oss. Lykke til!! Hilsen lampeskjermpresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 22. oktober 2003 #20 Del Skrevet 22. oktober 2003 Når det gjelder inngangsmarsjer, så synes jeg mange er "oppbrukt". Det finnes flere fine folketoner som ikke brukes så ofte, men jeg synes de fleste er litt puslete. Det er ikke sikkert vi finner en salme som passer, men inntil videre håper jeg på det! Vi skal ha The Prince of Denmark`s March, heter også Trumpet Voluntary av Clarke! Den er kjempe fin synes jeg! Hadde lyst på noe annet enn Mendelssohn og jeg synes dette var en veldig flott og høytidlig sang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå