Gå til innhold

Å kamuflere god mat med ketchup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest her på forumet at en del anser det som frekt å dekke god mat med ketchup og at man ikke spør etter det når man spiser middag, både hos andre og på restaurant.

Men hvorfor tar folk ketchup og sennep på pølser, hamburgere og pommes frites med den største selvfølge? Er det så stygt at man må kamuflere smaken med ketchup?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest her på forumet at en del anser det som frekt å dekke god mat med ketchup og at man ikke spør etter det når man spiser middag, både hos andre og på restaurant.

Men hvorfor tar folk ketchup og sennep på pølser, hamburgere og pommes frites med den største selvfølge? Er det så stygt at man må kamuflere smaken med ketchup?

Pølser er ansett som "dårlig" mat,likeså hamburgere og pommes frites. Jeg har ikke turt å bedt om ketchup om jeg var på en bedre resturang. Eller om jeg var bedt hjem til noen på god middag.Hva tror du kokken føler seg etter lang tid på kjøkkenet. En som vet hva som skal til for å få frem rette smaker osv. For meg så signaliserer det at maten er så dårlig at en må tildekke det med ketchup.

• Liker 1
Skrevet

Pølser og hamburgere er godt, men blir enda bedre med ketchup. Det er altså bare en smakstilsetning, hverken mer eller mindre.

• Liker 4
Skrevet

Mat er en kulinarisk nytelse som skal nytes. Ketchup er noe som ødelegger smaken til god mat.

Det er kun hvis man skal spise overkokte pølser eller ihjelstekte hamburgere at ketchup kan være på sin plass for å få frem i alle fall litt smak.

Men generelt er mat noe som skal nytes som den er. Eventuelt med litt krydder.

• Liker 2
Skrevet

Mat skal nytes. Pølser kan nytes både med og uten ketchup. ;)

• Liker 1
Skrevet

Mat er en kulinarisk nytelse som skal nytes. Ketchup er noe som ødelegger smaken til god mat.

Det er kun hvis man skal spise overkokte pølser eller ihjelstekte hamburgere at ketchup kan være på sin plass for å få frem i alle fall litt smak.

- men noen foretrekker ketchup som krydder. Hvorfor er det verre enn annet krydder?

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet og serverer glatt ketchup til de som vil ha det når de er på besøk hos meg.

• Liker 3
Skrevet

Yayyy, en ny ketchup-tråd :hoppe:

:popcorn:

Søren - du kom meg i forkjøpet!!! Looking forward to the next weeks :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å lage mat og bruker ofte tid på å sette sammen en god og spennende kombinasjon av smaker, så da blir jeg en smule fornærma når samboer spør om han ikke kan få ketchup på :kjefte:

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke problemet med ketchup. Om folk liker det, hva så?

(Må innrømme at jeg ikke har lest den andre ketchup-tråden :sjenert: )

Skrevet

mat er en nødvendighet for at jeg skal overleve. Jeg spiser kun det jeg liker, og jeg er jævlig glad i ketchup (Heinz, ikke Idun!). Hva jeg putter på maten min håper jeg ingen bruker energi på å bry seg om, hvis jeg synes det smaker bedre enn ketchup så gjør det det, og da tar jeg f*en meg så mye ketchup på som jeg selv vil. Det siste jeg tenker på er om noen sitter der og er butthurt over at jeg spiser maten min sånn som jeg liker den, fordi "mat er en kulinarisk nytelse". Mat er en kulinarisk nytelse med ketchup, da.

• Liker 4
Gjest Purple Haze
Skrevet

Søren - du kom meg i forkjøpet!!! Looking forward to the next weeks :gjeiper:

:fnise:

Skrevet

mat er en nødvendighet for at jeg skal overleve. Jeg spiser kun det jeg liker, og jeg er jævlig glad i ketchup (Heinz, ikke Idun!). Hva jeg putter på maten min håper jeg ingen bruker energi på å bry seg om, hvis jeg synes det smaker bedre enn ketchup så gjør det det, og da tar jeg f*en meg så mye ketchup på som jeg selv vil. Det siste jeg tenker på er om noen sitter der og er butthurt over at jeg spiser maten min sånn som jeg liker den, fordi "mat er en kulinarisk nytelse". Mat er en kulinarisk nytelse med ketchup, da.

Hvis du lager maten din selv, så er du i din fulle rett til å slenge på så mye Heinz du bare vil, tenker jeg.

Dersom du får servert et måltid som noen har lagt omsorg i å lage til deg, så vil det oppfattes som fornærmende for mange at du dynger på med ketchup.

Forøvrig stusser jeg litt når folk tar på ekstra salt/pepper, sennep o.l. også.... Måltidet er antakelig smakt på og justert med krydder og smaker til slutt slik det er meningen at det skal smake.

Jeg legger i alle fall masse kjærlighet i krydderblandingene og sausene mine og synes at hvis mine gjester endrer på smaken, så kan de like gjerne spise en annen rett.

• Liker 1
Skrevet

Måltidet er antakelig smakt på og justert med krydder og smaker til slutt slik det er meningen at det skal smake.

Hvordan definerer man hvordan det er meningen at en ting skal smake? Det er vel når man selv synes at det smaker godt? Smak og behag. Det er jo ikke sikkert at alle har den samme smaken som meg. Noen vil ha mer/mindre salt, pepper eller hvadetnåmåtte være. Om de pøser på ketchup, så får de gjøre det. Hovedsaken for meg er at folk spiser.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig - mat er en smakssak, folk liker forskjellig mat og folk liker ulike mengder krydder, salt, saus, ketchup, whatever... Ikke noe å bli fornærma over, i hvertfall.

• Liker 3
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er når folk pøser på med ketchup, salt, pepper eller annet krydder før de har smakt på maten (snakker nå ikke om mat av typen pølse, hamburger osv). Bortsett fra det så synes jeg det er ok at folk krydrer maten sin selv, jeg kan jo ikke tilpasse maten jeg lager individuelt til alles ganer.

Jeg hadde nok sett litt rart på folk om de spurte etter ketchup hvis jeg hadde servert "fin" mat, men det er vel også delvis fordi jeg ikke er noe spesielt begeistret for det selv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg legger i alle fall masse kjærlighet i krydderblandingene og sausene mine og synes at hvis mine gjester endrer på smaken, så kan de like gjerne spise en annen rett.

Jeg syns det er bedre de tyner noe ketchup/ekstra krydder på for å få smaken de ønsker enn at de spiser noe de ikke liker bare for å glede vertskapet.

• Liker 2
Gjest Mahareth
Skrevet

Fatter ikke hvorfor noen gidder å irritere seg over ketsjup-bruk. Ja, mye mat er bedre uten, men det finnes faktisk mat det passer til. Som pommes frites og pølse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er bedre de tyner noe ketchup/ekstra krydder på for å få smaken de ønsker enn at de spiser noe de ikke liker bare for å glede vertskapet.

Hvis de bare vil spise det de "ønsker" og det betyr mat med ketsjup ville jeg lurt på hvorfor de takker ja til middag hos andre. Må være bedre å spise sin egen trygge mat hjemme hos seg selv enn å signalisere ovenfor vertskap og andre gjester at man ikke liker maten og attpåtil har en ganske uutviklet smaksans.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...