AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Nå har jeg prøvd både håndsåpe, zalo og vindusspray, men det er fortsatt flekker på glassene. Hva bruker dere til å pusse/vaske brillene? Jeg har ikke noen spesialmidler i hus.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Om de ikke blir rene av Zalo og lunket vann, så er det kanskje antirefleksbelegget på glasset, som har gått i oppløsning. Man skal aldri vaske briller i glovarmt vann, men kun lunket. Og Zalo skal funke fint for å fjærne alle fettmerker. Vask brillen godt under rennende vann og skyll vekk såpen godt. Vindusvask ville jeg ikke brukt da dette kan skade antirefleksbelegget.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Om de ikke blir rene av Zalo og lunket vann, så er det kanskje antirefleksbelegget på glasset, som har gått i oppløsning. Man skal aldri vaske briller i glovarmt vann, men kun lunket. Og Zalo skal funke fint for å fjærne alle fettmerker. Vask brillen godt under rennende vann og skyll vekk såpen godt. Vindusvask ville jeg ikke brukt da dette kan skade antirefleksbelegget. Betyr det at jeg må kjøpe nye glass?
Antoinette Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 (endret) Har man briller bruker man brillerens!!! Men jeg er enig med Belle, det høres ut som belegget på glassene er ødelagt. Du må kjøpe nye glass. Endret 19. januar 2011 av Antoinette
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Har man briller bruker man brillerens!!! Det funker fint med zalo også.
Gjest Katee Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Zalo tørker ut overflatebehandlingen din! Du ødelegger glassene dine over tid ved å bruke annet enn mild såpe og lunkent vann. Men bruk aller helst brillerens - det er det sikreste. Høres dessverre ut som at du må kjøpe deg nye glass ja
Sola^ Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Hadde også det problemet. Kjøpte ripebeskyttelse, men beskyttelsen vart jo oppripa! Så glasset var ok, men det såg jo ikkje ut for beskyttelsen utanpå glasset var jo oppripa. Gangen etter droppa eg ripebeskyttelsen. Prøvde å reklamere i ein anna butikk innan same kjede, men fekk ikkje lov. Bur langt unna butikken eg kjøpte brillene hos nå, så er ikkje så veldig aktuelt å gjere noko med.
Antoinette Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Det funker fint med zalo også. Nei, ikke over tid. Du ødelegger glassene og festet til brilleinnfatningen.
Gjest Katee Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Hadde også det problemet. Kjøpte ripebeskyttelse, men beskyttelsen vart jo oppripa! Så glasset var ok, men det såg jo ikkje ut for beskyttelsen utanpå glasset var jo oppripa. Gangen etter droppa eg ripebeskyttelsen. Prøvde å reklamere i ein anna butikk innan same kjede, men fekk ikkje lov. Bur langt unna butikken eg kjøpte brillene hos nå, så er ikkje så veldig aktuelt å gjere noko med. Herding er ikke ripefritt, det er bare mineralske glass som er ripefrie, men de knuser jo gjerne om du mister dem ned. Så, til og med briller med behandlede, herdede glass vil få riper over tid - men de holder seg lenger enn om du har ubehandlede glass (men det avhenger jo selvsagt av hvordan brillen blir behandlet i dagliglivet)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Zalo skal ikke bruke daglig nei. Men når du har innsausa briller i fett, så er det greit å bruke zalo og lunkent vann. Har vasket noen hundre briller i zalo etter å ha jobbet med briller i mange år. Spesielt de med en god cm "leverpostei" langs kantene... Til daglig bruker jeg bare microklut. En god en. Brillene skal aldri ligge med glasset ned. Da slites de. Samt at man selvfølgelig ikke legger brillene i jakkelomma ol uten etui. Og etuiet må passe. Er det trangt og du skyver brillene oppi dette hele dagen lang, så slites også glasset.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Zalo skal ikke bruke daglig nei. Men når du har innsausa briller i fett, så er det greit å bruke zalo og lunkent vann. Har vasket noen hundre briller i zalo etter å ha jobbet med briller i mange år. Spesielt de med en god cm "leverpostei" langs kantene... Til daglig bruker jeg bare microklut. En god en. Brillene skal aldri ligge med glasset ned. Da slites de. Samt at man selvfølgelig ikke legger brillene i jakkelomma ol uten etui. Og etuiet må passe. Er det trangt og du skyver brillene oppi dette hele dagen lang, så slites også glasset. Jeg bruker bare microklut daglig og har dem alltid i etui. Legger dem heller aldri med glasset ned. Får ta meg en tur innom optikeren i morgen og høre om de kan gjøre noe med dem. Har velig dyre glass, så håper jeg slipper å bytte dem ut.
Gjest Katee Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Jeg bruker bare microklut daglig og har dem alltid i etui. Legger dem heller aldri med glasset ned. Får ta meg en tur innom optikeren i morgen og høre om de kan gjøre noe med dem. Har velig dyre glass, så håper jeg slipper å bytte dem ut. Når glasset først er ripete eller behandlingen skallet av, så er det ikke noe annet å gjøre enn å skifte glassene. Kjipt, men sånn er det.
Sola^ Skrevet 20. januar 2011 #13 Skrevet 20. januar 2011 Herding er ikke ripefritt, det er bare mineralske glass som er ripefrie, men de knuser jo gjerne om du mister dem ned. Så, til og med briller med behandlede, herdede glass vil få riper over tid - men de holder seg lenger enn om du har ubehandlede glass (men det avhenger jo selvsagt av hvordan brillen blir behandlet i dagliglivet) Det er mogleg det, men mine briller var iallfall oppskrapte og fæle. Hadde ikkje lagra dei med glasset ned og ei heller har dei blitt oppskrapt i ei lomme. Bruker dei heile tida så dei sitter på nesa eller på nattbordet. Det var ikkje sjølve glasset, men eit belegg utpå glasset som vart frykteleg slitt. Har tørka av dei med frottéklut, men det såg eg optikeren også gjorde.
Gjest Katee Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 Det er mogleg det, men mine briller var iallfall oppskrapte og fæle. Hadde ikkje lagra dei med glasset ned og ei heller har dei blitt oppskrapt i ei lomme. Bruker dei heile tida så dei sitter på nesa eller på nattbordet. Det var ikkje sjølve glasset, men eit belegg utpå glasset som vart frykteleg slitt. Har tørka av dei med frottéklut, men det såg eg optikeren også gjorde. Da er det mulig at det er snakk om krakelering, som er reklamasjonsgrunn om glassene er under 2 år. Optikerforretningen kan sende glassene inn til vurdering hos sin glassleverandør - noe vi gjør der jeg er ansatt i usikre tilfeller. Glassene får gjerne små riper om de sitter på nesen også Alt som skal til er et lite sandkorn i vinden. Glass og briller er en bruksgjenstand, som vil slites ut over tid.
Sola^ Skrevet 20. januar 2011 #15 Skrevet 20. januar 2011 Da er det mulig at det er snakk om krakelering, som er reklamasjonsgrunn om glassene er under 2 år. Optikerforretningen kan sende glassene inn til vurdering hos sin glassleverandør - noe vi gjør der jeg er ansatt i usikre tilfeller. Glassene får gjerne små riper om de sitter på nesen også Alt som skal til er et lite sandkorn i vinden. Glass og briller er en bruksgjenstand, som vil slites ut over tid. Fekk beskjed om at det ikkje gjekk på garantien pga. garantitida var utløpt. Eg sa eg ville reklamere, ikkje bruke garantien. Optikeren sa det kunne sjå ut som produksjonsfeil, men ville ikkje ta saken da det ikkje var deira butikk (same kjede) eg hadde kjøpt brillene hos. Enda på visa er at eg ikkje bur i nærleiken av butikken der brillene vart kjøpt og har skaffa meg nye briller. Desse oppskrapte er backup briller nå, men frykteleg oppskrapte og fæle. Kjem til å velge ein anna kjede neste gang for fyrste par brillene vart ripete og fæle, men servicen var bra... andre gang var servicen dårleg og optikeren virka litt lite med (fekk ikkje med seg at eg skulle ha prisme i glassene i løpet av sjekken). Veit ikkje korleis kvaliteten på brillene er denne gang sidan dei ikkje er så gamle. Skal prøve ein anna kjede neste gang...satser på betre kunnskap, betre hjelp for å velge innfatning, og at synsprøven blir utført skikkeleg. Sambuaren var fornøyd med servicen, eg var ikkje.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. januar 2011 #16 Skrevet 20. januar 2011 Det er få glassleverandører i Norge, så å bytte kjede betyr desverre ikke at du nødvendigvis bytter produsent. Du skal få vite hvilken leverandør, som har produsert dine glass. Håper du alikevel ble fornøyd med de nye brillene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå