Gå til innhold

Hva syns dere selgere bør kunne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever at jeg blir spurt om alt ifra hvilket stoff det er i ting, hvilken dag/nattkrem som er best, hva som er vanntett, hva som er vannfast, hvor mange prosent ull det er i diverse ting, og mye mer. Og ettersom jeg er på opplæring er det jo vanskelig å svare på alt :P

Så derfor lurer jeg på dette;

Hva forlanger du som kunde at en selger i en klesbutikk bør kunne?

Forlanger du at selgeren kan alt i butikken?

Og synes dere det er forskjell fra en på opplæring til en vanlig annsatt på hva en bør kunne eller hva syns dere egentlig?

Litt greit å vite:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Det kommeran på hva slags butikk det er. På H&M og lignenede butikker forventer jeg ingenting egentlig. På de dyrere butikkene forventer jeg mer, for eksempel at de vet litt om forskjellige stoff og hvilke størrelser de forskjellige plaggene kommer i og slike ting. På apoteket forventer jeg at de som jobber der kan ganske mye, mens på Vita forventer jeg ikke at de som jobber kan noe særlig om ingredienser og slikt i hudpleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har selvsagt forståelse for at de som er på opplæring ikke har det samme kunnskapsnivå, men hvis de er helt ferske så forventer jeg at det er noen andre der som kan hjelpe til dersom det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke at noen skal vite hva som er i alle plaggene, det står jo uansett på lappen, og den sjekker jeg uansett selv.

Det jeg ofte spør ekspeditøren om, er om h*n veit om jeansene butikken selger utvider seg mye.

Endret av kanelsnurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken butikk det er. Jeg forventer ganske mye av ansatte i en faghandel, mens i kles og skobutikker forventer jeg kun at de klarer å slå inn riktig sum på kassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brette klær? Og for guds skyld ikke komme med: Kan jeg hjelpe deg? Hater den frasen hater hater hater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva slags butikk det er. Har aldri trengt hjelp i en klesbutikk, men i f.eks. en sportsbutikk, hestebutikk eller apotek så forventer jeg at de som jobber der har litt for kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjempefornøyd da hun i kassa på Lindex uoppfordret fortalte meg at genseren jeg kjøpte utvidet seg mye ved første gangs bruk og at jeg kanskje burde vurdere å kjøpe en i en størrelse mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg forventer at klesbutikkansatte skal kunne prisen på varer, og at de slår rett pris på kassa. Som regel forventer jeg at de kan svare om jeg spør "har dere denne i flere farger?", men det er noen unntak (H&M f.ks)

Utover det, er alt annet de kan bare et pluss.

Jeg forventer ikke at du skal kunne hvor mange prosent bomull det er i hvert enkelt stoff, eller vaskeanvisningene til hvert plagg. Men jeg blir alltid glad hvis du kan forklare meg litt om plagget jeg kjøper, for eksempel om det er kjent for å farge av, eller om det krymper litt i vask. Det er kjempebra om du nevner at produktet jeg kjøper er fair trade eller dyrevennlig osv.

Det er ikke noe must, men det er pluss for kundeservicen :)

Du er fortsatt under opplæring, og det er lov å si det til kundene som spør om alt mellom himmel og jord. Du kommer garantert til å få spørsmål om når neste buss går og hvordan farger du tror den enkelte personen kommer til å kle.. Noen ganger er det helt greit å si "det er ikke en del av jobben min å kunne dette".

Jeg er alltid ekstra snill og grei mot butikkansatte som er under opplæring, og velger ofte dem i stedet for kassadameveteranene. :) De som er under opplæring er som regel mer til stede og mer obs på å være høflig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av ting i forhold til stoffet i klærne vaskeanvisninger osv. kan du lese deg til på vaskelappen. Det er også en del ekstrating som du plukker opp etterhvert, for eksempel hvordan rayon oppfører seg etter vask, og at man ikke bruker skyllemiddel på stoff som skal puste, hvordan passformen er på de ulike klesmerkene osv.

Jeg jobbet i klesbutikk for mange år siden, og da ble man etterhvert obs på sånne ting og sa ifra til kunden. I større butikker er det gjerne forskjellige mennesker som tar imot varer og som står i kassa, så det er ikke forventet at man skal ha full oversikt på alt hele tiden, det er derimot forventet at man skal kunne prøve å finne ut av ting, enten ved å sjekke på kassa (varelager), eller ved å spørre andre.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre her nevnte, så kommer det veldig ann på hva slags butikk det er. Det som derimot er VIKTIG, uansett hva slags butikk man handler i, er at den ansatte viser innsats til å finne et svar på spørsmålet ditt! :jepp:

Si høflig og med et smil at "jeg er under opplæring, så det er jeg dessverre ikke helt sikker på. Men et lite øyeblikk bare, så skal jeg undersøke det for deg!"

"Vet ikke" er ikke akseptabelt! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra her... :goodbye:

Nå har jeg jobbet i en kleskjede, og fikk veldig bra opplæring og masse egene kunder som bare ville bli ekspedert av meg, kun fordi jeg hadde tatt så godt vare på de fra før.

Jeg missliker sterkt alle deltidsansatte som driiiiiter i jobben sin. Fordi de egentlig ikke brenner for noe av det å bare vil tjene penger...

Ansatte; de bør kunne folkeskikk hverken overse eller være innpålitene.

Aldri

sitte bak kassen,

spise,

lakke neiler

eller snakke på telefon.

Ha en kopp bak er ja, men ikke åpenlyst veive rundt med noe...

De bør kunne butikken ut og inn, alle merkene, hva filosofien er, hvilket land merkene stammer fra, åssen de er i størelsene, målgruppen og hvor ofte man får nytt av dem.

Skal ha oversikt over neste leveranser og evt varelageret for å hente annen str der...

Jeg synes de skal vite hvor kunden kan få hjelp dersom butikken selv ikke har varen. Dekke kundens behov, for de kundene blir ofte veldig fornøyde og takknemlige. Slike blir det faste kunder av :gjeiper:

Være ærlige, tenke på hva kunden trenger, å ikke være unnvikende eller avvisende.

At de vet regler ang reklamasjon, og er løsningsorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har blitt litt sjokka over noe en butikk-ansatt ikke vistte, var da jeg spurte på Lindex ca en uke før den Affordable Luxury kolleksjonen skulle komme, om de kom til å få hele kolleksjonen. Og dama hadde ikke en gang hørt dette, og ikke gadd hun å finne det ut for meg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ikke at de som jobber på vanlige klesbutikker som H&M, Cubus, bikbok osv skal kunne så forbanna mye om klærene. Mange av de som jobber der er studenter med dette som en deltidsjobb etter skolen. Man kan ikke kreve så mye av de. Nå pleier jeg nesten aldri å spørre om så mye når jeg handler klær men blir ikke sur hvis de som jobber der ikke kan svare på det jeg spør om. Å man kan jo lese hvor mange grader klærene skal vaskes på osv på lappen.

Har selv jobbet på en klesbutikk da jeg var 17 år. Fikk mange spørsmål om både det ene og det andre. Mye av det kunne jeg ikke svare på så derfor spurte jeg noen andre i butikken. Jeg synes å det blir litt feil å bare si "nei det vet jeg ikke" Man bør i hvert fall prøve å finne et svar. Fikk også mye spørsmål om sminken vi solgte. Virker nesten som noen tror vi er make up artister når de spør oss veldig vanskelige spørsmål om sminken. Vil man få ordentlig og detaljerte svar bør man heller gå på et parfymeri hvor de kan hjelpe deg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...