Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere lagt merke til at sånne kontrollører liksom kommer snikende inn på toget eller banen slik at vi ikke skal merke dem før de plutselig står der?

I dag f.eks. så tok jeg toget ut av byen. Kontrollørene sto ikke ute på perrongen før toget skulle gå slik at de som evnt. hadde gjort noe feil eller glemt/latt være å kjøpe billett forsto at det var kontroll. Er det sånn at kontrollørene helst ser at det ikke blir gitt noe forhåndsvarsel til de som sniker, har glemt å kjøpe billett eller satt seg på feil vogn?

Jeg tar tog innimellom og satt meg en gang på ubetjent med billett som selvsagt ikke er gyldig før den er stemplet. Og det blir den jo bare på betjent vogn. Heldigvis kom jeg meg videre inn på betjent vogn.

Men i dag så var det en eldre dame som helt tydelig ikke var klar over dette og hun fikk bot... Jeg syntes synd på denne gamle damen som helt tydelig ikke forsto reglene og heller ikke klarte å lese skiltene virket det som om.

Hvorfor er det sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

Om man visste på forhånd at det var kontroll så ville de ikke fått tatt de som sniker.

Synes det er bra slike kontrollører kommer listende på tå. Tenk om man skulle f.eks begynt å sendt ut brev om at "Fredag 21.01.11 kommer vi hjem til deg for å sjekke om du har en tv som du ikke betaler lisens for" Hvor mange har vel ikke gjemt unna tvn da?

Endret av Uglefot
  • Liker 3
Skrevet

for å ta snikerne må de jo "snike" seg på. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Slik slipper du å betale bot for sniking:

Kontrollørene har lov til å holde deg tilbake til du har oppgitt personalia. Føler de seg usikre på om du er den du oppgir at du er så kan de holde deg tilbake til du har bevist at du er den du sier at du er (ved hjelp av id-kort, førerkort, bankkort, etc).

Det de derimot ikke har lov til er å kreve at du skal signere (skrive under på) boten. Gjør du ikke det er den ugyldig.

Så snart du har dokumentert at du er den du er så har kontrollørene ikke fullmakt til å holde deg tilbake lenger. Da kan du anmelde dem for frihetsberøvelse (kidnapping).

Heller ikke politiet kan kreve at du skal skrive under på boten.

Derimot kan de tilkalle politi hvis de mener de har grunn til å være usikre på om du er den du oppgir at du er. Men så lenge du har dokumentert at du er deg (gjennom id-kort, førerkort, bank-kort, pass, eller lignende) så har de ikke lenger grunn til å tvile på at du er deg.

Tilkaller de alikevel politi kan du som sagt anmelde dem for frihetsberøvelse (kidnapping).

Nå vet du det.

Gjest Uglefot
Skrevet

Kontrollørene har lov til å holde deg tilbake til du har oppgitt personalia. Føler de seg usikre på om du er den du oppgir at du er så kan de holde deg tilbake til du har bevist at du er den du sier at du er (ved hjelp av id-kort, førerkort, bankkort, etc).

Det de derimot ikke har lov til er å kreve at du skal signere (skrive under på) boten. Gjør du ikke det er den ugyldig.

Så snart du har dokumentert at du er den du er så har kontrollørene ikke fullmakt til å holde deg tilbake lenger. Da kan du anmelde dem for frihetsberøvelse (kidnapping).

Heller ikke politiet kan kreve at du skal skrive under på boten.

Derimot kan de tilkalle politi hvis de mener de har grunn til å være usikre på om du er den du oppgir at du er. Men så lenge du har dokumentert at du er deg (gjennom id-kort, førerkort, bank-kort, pass, eller lignende) så har de ikke lenger grunn til å tvile på at du er deg.

Tilkaller de alikevel politi kan du som sagt anmelde dem for frihetsberøvelse (kidnapping).

Nå vet du det.

da er det vel lettere å bare betale for den der billetten i utgangspunktet.

• Liker 2
Skrevet

da er det vel lettere å bare betale for den der billetten i utgangspunktet.

Det er vel opp til hver enkelt å avgjøre. Nå vet du i alle fall rent juridisk hvilke dine rettigheter er.

Skrevet

For noe tull, de kan ikke holde deg tilbake i det hele tatt, t-banepersonell har ingen arresteringsrett og kan ikke fysisk holde tilbake noen.

Det er derfor de bruker vektere, som forøvrig heller ikke har anledning til å holde noen tilbake fysisk, likevel bryter både tbanefolk og vektere jevnlig loven, når de knebler en stakkar i bakken pga en billett til 20 kr.

Nei, disse kommunale tbaneansatte får det til å koke i blodet på meg, selv om jeg reiser med gyldig månedskort hele tida. Står å blokkerer alle utveier på perrongene og har "shakedown" -som om det skulle vært et forbanna narkoraid. :kjefte:

- Som backup har de straffedømte, umodne og/eller ustabile vektere som står klare med håndjern og hansker, jeg spyr....

På toget er det greiere, der kommer det 2-3 stk, -i uniform- er vennlige og sier klart og greit (og hyggelig), "Da var det bilettkontroll" .....en helt annen oppførsel og holdning enn disse tvina som jobber i "ruter".

• Liker 2
Skrevet

På toget er det greiere, der kommer det 2-3 stk, -i uniform- er vennlige og sier klart og greit (og hyggelig), "Da var det bilettkontroll" .....en helt annen oppførsel og holdning enn disse tvina som jobber i "ruter".

Helt enig.

Kontrollørene til nsb er ganske hyggelige. Også er det ofte noen stor bamser av noen menn som man ikke akkurat føler for å tulle med vil jeg tro.

Nå er det vel litt forskjell på de som blir tatt også da.

Det er de som bevisst sniker og de som kanskje har glemt månedskortet i en annen jakke eller veske.... Jeg har vært en sånn sistnevnt. Hadde kontrollørene stått utenfor toget før avgang så hadde jeg kanskje dobbeltsjekket i jakkelommen og da oppdaget at ooops kortet mitt ligger i den kåpen jeg brukte i gå.... best å kjøpe billett. Istedenfor at jeg da i god tro hadde gått på ubetjent vogn og fått bot.

Nå fikk jeg bot da... for den ordningen med at man kan gå til nærmeste nsb billettkontor og fremvise gyldig månedskort den gjelder ikke lenger nå som det er innført flexuskort. Men fordi ordningen var så ny og fikk jeg medhold i min klage og slapp boten. Fordi jeg beviselig hadde et flexuskort som var gyldig på tidspunktet. Det kunne kontrolløren ha undersøkt der og da også fortalte de på kundeservice hos nsb.

De som sniker fortjener å bli tatt. Men de som har glemt kort bør kunne få sjansen til å fremvise senere og at boten da blir strølet. Eldre damer som ikke forstår hvilken vogn de skal gå på - de bør man kanskje heller hjelpes på riktig vogn!! Det er lov for kontrollører å burke litt vanlig folkevett også.

Skrevet

Du kjøper billett og slutter å snylte på den tjenesten vi andre betaler for.

• Liker 5
Skrevet

- Som backup har de straffedømte, umodne og/eller ustabile vektere som står klare med håndjern og hansker, jeg spyr....

Hallo.... du er klar over at man må ha rent rulleblad for å få vekterjobb???

• Liker 1
Skrevet (endret)

om de kom brøytende inn ville de fått bank!

De skal være roen selv, slik oppstår det ikke panikke.

Har sitti i buss hvor noen slo seg helt vrange. Sparket og slå på dører og vinduer. Vektere stod å dekket for utgangene, men de ble sparket og slått. Selv har ikke kontrollørene eller vekterne lov til å fysisk ta tak å holde deg tilbake,,, huff...

Vil også legge til at jeg snek hver dag i 5 år! Så ble jeg tatt 2 ganger på rappen, og syntes ikke det var ubehagelig. Jeg betalte meg glede begge bøtene. Etter det har jeg hatt månedskort.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Du kjøper billett og slutter å snylte på den tjenesten vi andre betaler for.

Det er fullt mulig å gjøre som folk flest og betale for seg, ja.

Men siden Oslo Sporveier (m.fl.) er private aktører på markedet så bryr det meg midt der ryggen bytter navn om de går i fortjeneste eller med tap.

Skrevet

De som ikke gidder å betale for billett får heller begyne å bruke beina sine da. Skal jeg begynne å stjele forde jeg ikke gidder å betale for maten min? Neppe

• Liker 3
Skrevet

om de kom brøytende inn ville de fått bank!

De skal være roen selv, slik oppstår det ikke panikke.

Har sitti i buss hvor noen slo seg helt vrange. Sparket og slå på dører og vinduer. Vektere stod å dekket for utgangene, men de ble sparket og slått. Selv har ikke kontrollørene eller vekterne lov til å fysisk ta tak å holde deg tilbake,,, huff...

Kontrollørene har heller ikke adgang til å holde deg tilbake så fremt du ønsker å avbryte den ulovlige aktiviteten du har begått (d.v.s. gå av bussen). Etter §173 er adgangen til pågripelse (for personidentifisering og bøteleggelse) betinget av at vedkommende ikke avstår fra den straffbare virksomhet.

Skrevet

De som ikke gidder å betale for billett får heller begyne å bruke beina sine da. Skal jeg begynne å stjele forde jeg ikke gidder å betale for maten min? Neppe

Å stjele er en alvorligere lovovertredelse og går under forbrytelse. Det vil si at du da kan idømmes fengselsstraff som sanksjonering av samfunnet mot din forbrytelse. Det er noe ganske annet å benytte seg av private aktørers tjenester uten å betale for seg (som f.eks. å snike seg inn på en kino).

Skrevet

Kontrollørene har heller ikke adgang til å holde deg tilbake så fremt du ønsker å avbryte den ulovlige aktiviteten du har begått (d.v.s. gå av bussen). Etter §173 er adgangen til pågripelse (for personidentifisering og bøteleggelse) betinget av at vedkommende ikke avstår fra den straffbare virksomhet.

Skrev jo det jo, ingen har lov å fysisk ta i deg å holde deg tilbake, men de kan stenge dører osv..

• Liker 1
Skrevet

På Oslo S så har det jo vært slik (i rushtrafikken om ettermiddagen) at det står vektere ved nedgangen til pendlertogene og sjekket at folk har gyldig billett/kort. På den måten får de jo folk til å betale for seg. De som ellers sniker MÅ jo da kjøpe seg en billett for å kunne bli med.

For å hindre sniking på toget kunne de jo også ha droppet ubetjente vogner. Slik at alle på toget måtte vise billett eller kjøpe av konduktør. Men det blir vel for dyrt det....

Og når kontrollørene kommer sånn brått på så er de jo garantert å få inn litt kroner. NSB vil nok heller det enn å forsikre seg om at alle kjøper billett før de går på toget.

Skrevet

Jeg sniker ikke. Men jeg synes ikke det er så vanskelig å se at det er en gjeng kontrollører som venter på banen eller kommer på bussen. De er gjerne en gruppe mennesker som man ikke så ofte ser sammen. Altså uvanlig sammensatt i kjønn/alder/stil osv. I tillegg kommuniserer de litt "skjult" med andre grupper litt lenger unna i forhold til om de skal gå på denne banen eller ikke, for eksempel. Jeg synes det lukter kontrollører lang vei uten at jeg anstrenger meg for å kikke etter dem.

Skrevet

Fordi du ikke skal rekke å løpe av eller kjøpe billett.

Hele meningen er jo at det skal komme litt overraskende på passasjerene, slik at de ikke har noen valgmulighet.

Skrevet

Eg har eit veldig godt inntrykk av kontrollørane! Alltid vennlege og høflege. Og dersom det er nokon som vert tekne utan billett så vert det handsama temmeleg diskrè. Klart dei må ha kontrollørar som skal kome litt "utav det blå", det er jo det som er poenget. Sniking er nok eit ganske stort problem også. Når ein er van med offentleg kommunikasjon i andre byar i Noreg, så må ein gladeleg vere med å støtte opp om eit så godt tilbod som det er i Oslo!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...