Gjest turidogola Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Har helt utrolig vondt på innsiden av begge knær, er virkelig helt ekstremt! Har jogget på tredemølle og trent styrke, hva kan dette komme av, og hva kan jeg gjøre?? klarer knapt å gå uten at jeg blir på gråten! Tusen takk for hjelp!
Gjest Armule Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Fikk ufattelig vondt i knærne etter to måneders utgravning i sommer. Min diagnose? Betennelse i begge. Er fortsatt ikke noe god i dem, da jeg ikke klarer å sitte på huk eller å sitte på leggene med knærne helt bøyd. Gå til legen! Eneste man kan anbefale.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Hva får de gjort da? Skrevet ut virkningsløse NSAIDs?
Gjest Armule Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Er det betennelse får man jo f.eks. Voltaren. Hadde jeg vært rask på labben og fått dratt meg til legen tidligere enn jeg gjorde, så hadde nok ikke knærne mine vært så ille som de er idag! Hvorvidt de får gjort noe trenger jo ikke ha noe å si, heller. For meg hjelper det mye å bare vite hva som feiler, i stedet for å gå rundt uten noen anelse.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 En diagnose gjør jo ikke noe hverken bedre eller verre. Og jeg har seriøse problemer med å tro at betennelsesdempende har noe for seg. Betennelser er tross alt der for å fortelle oss at vi skal avstå fra aktivitet som skaper smerte.
Gjest Armule Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 En diagnose gjør jo ikke noe hverken bedre eller verre. Og jeg har seriøse problemer med å tro at betennelsesdempende har noe for seg. Betennelser er tross alt der for å fortelle oss at vi skal avstå fra aktivitet som skaper smerte. Å avstå fra å gå overhodet blir litt vanskelig i hverdagen. Betennelsesdempende fungerer også som regel som smertedempende. En diagnose kan helt klart gjøre noe bedre eller verre. Ikke nødvendigvis i forhold til selve problemet/sykdommen, men psykisk sett.
Gjest Gjjjest Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Heller fysio enn lege! Da jeg hadde problemer med kneet klarte fastlegen aldri å huske hvilket kne jeg hadde vondt i (selv om han var grei og trodde på det jeg forklarte om smerter og annet, og ga meg henvisning til fysioterapeut, rekvirerte MR, tok reumaprøve og så videre). Da jeg kom til fysioterapeuten spurte han litt om hvordan smertene var, så la jeg meg på benken og han klemte et bestemt sted ved kneet. "Det gjør vondt akkurat her, ikke sant?" Smertehelvete! Og fysioterapeuten klarte å behandle meg slik at det ble bra igjen. Hadde jeg reagert på smertene tidligere ville jeg sannsynligvis unngått å ha problemer så lenge som jeg hadde det. Å løpe vekk knesmerter som har oppstått ved løping er visst sjelden en god idé. Og fysioterapeuter er generelt sett mye flinkere på slike problemer enn hva vanlige leger er.
turidogola Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Ok, tusen takk for svar! Hvilken lege kan jeg henvende meg til? Har fastlege i en annen by, og rekker ikke dit før jeg drar til utlandet. Ringe å bestille time hos legevakt da eller?
SmallTalk Skrevet 20. januar 2011 #9 Skrevet 20. januar 2011 Ok, tusen takk for svar! Hvilken lege kan jeg henvende meg til? Har fastlege i en annen by, og rekker ikke dit før jeg drar til utlandet. Ringe å bestille time hos legevakt da eller? Legevakta er beregnet på ting som man ikke kan vente på time hos en vanlig lege for. Enten så får du bytte fastlege, dra til din vanlige fastlege eller bestille deg time hos en privatpraktiserende lege. Hadde du dratt av noe i kneet eller brukket noe, så er legevakta riktig sted, men er det fare for betennelse, så er det ikke stedet å dra. Kan du si noe om forløpet til smertene? Har du trent på tredemølle og med vekter lenge, eller var dette første gangen? Og hvor på innsiden av knærne gjør det vondt? Betennelser dukke gjerne opp etter hvert (gjentatte runder med feil belastning og for lite hvile), imens overbelastede muskler kan dukke opp etter første trening. Støle muskler dukker gjerne også opp etter første trening.
turidogola Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Ok, takk! Ja, har løpt endel på tredemølle etter en lang treningspause, så jeg antar at det kommer herfra. Har også trent en del styrke, men har aldri opplevd noe lignende, så synes det er litt merkelig.. Men har bestilt legetime, så satser på at alt ordner seg. Tusen takk for hjelp!
Gjest Stefdinho Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Har helt utrolig vondt på innsiden av begge knær, er virkelig helt ekstremt! Har jogget på tredemølle og trent styrke, hva kan dette komme av, og hva kan jeg gjøre?? klarer knapt å gå uten at jeg blir på gråten! Tusen takk for hjelp! Nå skal du få lese litt. Om du er heldig er det bare en senestrekk. Høres akkurat ut som det jeg hadde for en liten stund siden. Er du uheldig er det senebetennelse. Senestrekk er sykt vondt, men er noe som kommer fort og går fort over (2-6 uker kanskje), mens betennelse er noe som kommer sakte og forsvinner sakte. Folk som sier de har hatt senebetennelse i 2 uker og så blitt bra har ikke hatt betennelse, men bare en liten irritasjon som ikke har utviklet seg til en betennelse enda. Denne irritasjonen gir deg følelsen av at du er konstant sliten i muskelen eller små stikk. En betennelse kan vare fra 2 månder til smerter hele livet. Om du skulle ha fått en betennelse så dra til legen. Legen ber deg desverre utføre øvelser som gjør vondt og skriver ut en respet på voltaren som skal "fjærne" bestennelsen. Om du er i startfasen av en betennelse og har holdt foten i ro etter at du kjente smertene KAN faktisk voltaren funke. Om du har en kraftig betennelse, slik at du ikke får sove pågrunn av intensive smerter, vil voltarenen kun fjerne de smertene, men de vil komme tilbake ved bruk av foten (kneet). Noen tips av erfaringer med betennelse: 1) Ta 1 kur med voltaren, er du heldig vil det hjelpe mye. 2) Oppsøk en fysioterapeut snarest. De har 1000 ganger mere peiling enn en legen på dette punktet, tro meg! 3) Kjøp helsekostproduktet Gurkemeie. Har prøvd så å si alt av senedempende mirakelkurer og gurkemeie overasket meg mest. 4) Spyl foten i kaldt vann noen ganger om dagen og ta på icegel! Ja det blir kaldt, men fader det får blodcirkulasjonen i gang, og blod er noen som fjernen/ renser bort betennelser. 5) Har prøvd alt fra strøm, nåler, krem osv, men shockbølgebehandlingen mener jeg hjalp mest. Ble ikke helt frisk, men mener det var starten på en bedre tid. Dette er da s..... vondt, men kanskje noe å tenke på om det skulle være langvarig. Har hatt en del betennelser og er nå nesten helt frisk. Håper du ikke ble skremt av innlegge. mvh
Gjest Armule Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 Nå skal du få lese litt. Om du er heldig er det bare en senestrekk. Høres akkurat ut som det jeg hadde for en liten stund siden. Er du uheldig er det senebetennelse. Senestrekk er sykt vondt, men er noe som kommer fort og går fort over (2-6 uker kanskje), mens betennelse er noe som kommer sakte og forsvinner sakte. Folk som sier de har hatt senebetennelse i 2 uker og så blitt bra har ikke hatt betennelse, men bare en liten irritasjon som ikke har utviklet seg til en betennelse enda. Denne irritasjonen gir deg følelsen av at du er konstant sliten i muskelen eller små stikk. En betennelse kan vare fra 2 månder til smerter hele livet. Om du skulle ha fått en betennelse så dra til legen. Legen ber deg desverre utføre øvelser som gjør vondt og skriver ut en respet på voltaren som skal "fjærne" bestennelsen. Om du er i startfasen av en betennelse og har holdt foten i ro etter at du kjente smertene KAN faktisk voltaren funke. Om du har en kraftig betennelse, slik at du ikke får sove pågrunn av intensive smerter, vil voltarenen kun fjerne de smertene, men de vil komme tilbake ved bruk av foten (kneet). Noen tips av erfaringer med betennelse: 1) Ta 1 kur med voltaren, er du heldig vil det hjelpe mye. 2) Oppsøk en fysioterapeut snarest. De har 1000 ganger mere peiling enn en legen på dette punktet, tro meg! 3) Kjøp helsekostproduktet Gurkemeie. Har prøvd så å si alt av senedempende mirakelkurer og gurkemeie overasket meg mest. 4) Spyl foten i kaldt vann noen ganger om dagen og ta på icegel! Ja det blir kaldt, men fader det får blodcirkulasjonen i gang, og blod er noen som fjernen/ renser bort betennelser. 5) Har prøvd alt fra strøm, nåler, krem osv, men shockbølgebehandlingen mener jeg hjalp mest. Ble ikke helt frisk, men mener det var starten på en bedre tid. Dette er da s..... vondt, men kanskje noe å tenke på om det skulle være langvarig. Har hatt en del betennelser og er nå nesten helt frisk. Håper du ikke ble skremt av innlegge. mvh Nå blei jeg veldig nysgjerrig, siden du sier du har hatt en del betennelser. Hvordan var knærne dine et halvt år etter betennelsen? Jeg sliter endel fortsatt uten at jeg vet om det er normalt..har en anelse om at det er noe mer enn bare ettervirkninger fra betennelse, muligens patellofemoralt smertesyndrom. Men jeg prøver uansett å trene opp musklene så godt det lar seg gjøre. Beklager til TS for delvis avsporing.
Gjest Stefdinho Skrevet 25. januar 2011 #13 Skrevet 25. januar 2011 Nå blei jeg veldig nysgjerrig, siden du sier du har hatt en del betennelser. Hvordan var knærne dine et halvt år etter betennelsen? Jeg sliter endel fortsatt uten at jeg vet om det er normalt..har en anelse om at det er noe mer enn bare ettervirkninger fra betennelse, muligens patellofemoralt smertesyndrom. Men jeg prøver uansett å trene opp musklene så godt det lar seg gjøre. Beklager til TS for delvis avsporing. Du skal ikke se bort fra at det er en ettervirkning av en betennelse. Jeg fikk første betennelse i høyreaarmen 2008. Så fikk jeg det i venstrearmen. Betennelsen i venstre kom pågrunn av overbelastning og uvant bruk. Senere fikk jeg det i venstre skulder og tilslutt kneet. Etter å ha hatt da 3 betennelser var jeg sykt forskiktig med kneet etter å ha kjent smerter. Hadde jogget masse med joggesko til 200kr på et hardt underlag. Det er snart 3 år siden jeg fikk betennelse i armene og er enda ikke 100% frisk. Jeg har trent styrke i 1 år nå, men da etter at de værste smertene forsvant. Trening med tunge vekter er ikke noe problem, men spilling på xbox og PC kan kjennes. Kneet går det helt bra med, så lenge jeg ikke jogger mye. Om jeg skal jogge sørger jeg for å bruke de beste joggeskoene og et mykt underlag. Om du jogger på 3dmølle så still den opp så du får bakke. Med dette vil du ikke bremse med kneet idet du trykker foten fram og ned. Det rare jeg opplevde var at da jeg spilte innefotball kjente jeg ikke antydning til smerter i kneet, mens under jogging fikk jeg det. Dette kan ha noe med at vi spilte fotball i en minihall hvor man nesten hele tiden har bøy i knærne, og vil da ikke legge all vekt på dem. Det beste for knær er å gå opp i trapper mens det værste er å gå ned. Tenk bare på det trykket kneet får vær gang du faller ned med strak fot rett på det harde underlaget, eller enda værre, jogge i 20 min på hardt underlag med feile sko og feil tenknikk.
Gjest Armule Skrevet 25. januar 2011 #14 Skrevet 25. januar 2011 Du skal ikke se bort fra at det er en ettervirkning av en betennelse. Jeg fikk første betennelse i høyreaarmen 2008. Så fikk jeg det i venstrearmen. Betennelsen i venstre kom pågrunn av overbelastning og uvant bruk. Senere fikk jeg det i venstre skulder og tilslutt kneet. Etter å ha hatt da 3 betennelser var jeg sykt forskiktig med kneet etter å ha kjent smerter. Hadde jogget masse med joggesko til 200kr på et hardt underlag. Det er snart 3 år siden jeg fikk betennelse i armene og er enda ikke 100% frisk. Jeg har trent styrke i 1 år nå, men da etter at de værste smertene forsvant. Trening med tunge vekter er ikke noe problem, men spilling på xbox og PC kan kjennes. Kneet går det helt bra med, så lenge jeg ikke jogger mye. Om jeg skal jogge sørger jeg for å bruke de beste joggeskoene og et mykt underlag. Om du jogger på 3dmølle så still den opp så du får bakke. Med dette vil du ikke bremse med kneet idet du trykker foten fram og ned. Det rare jeg opplevde var at da jeg spilte innefotball kjente jeg ikke antydning til smerter i kneet, mens under jogging fikk jeg det. Dette kan ha noe med at vi spilte fotball i en minihall hvor man nesten hele tiden har bøy i knærne, og vil da ikke legge all vekt på dem. Det beste for knær er å gå opp i trapper mens det værste er å gå ned. Tenk bare på det trykket kneet får vær gang du faller ned med strak fot rett på det harde underlaget, eller enda værre, jogge i 20 min på hardt underlag med feile sko og feil tenknikk. Ah, okei! Da veit jeg i alle fall at det godt kan være betennelsene som har skylda for at de ikke er ordentlig bra enda Jogge er så kjedelig at det gjør jeg aldri. Men jeg sykler masse og er ukentlig på spinning! Så lenge jeg avstår fra å sykle stående går det greit. Plages litt med at det ene kneet knekker når jeg retter ut foten i starten av økten, men det går fort bort. Husker jeg leste en plass hvor mye vekt en fot/kneet blei belasta med når man springer, og da fikk jeg litt sjokk. Mye mer enn jeg forventa. Jogging/springing nå, f.eks. til bussen, klarer jeg men har ikke testa det som trening. Tror jeg dropper det. Takk for svar!
Gjest Stefdinho Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 Men jeg sykler masse og er ukentlig på spinning! Så lenge jeg avstår fra å sykle stående går det greit. Plages litt med at det ene kneet knekker når jeg retter ut foten i starten av økten, men det går fort bort. Akkurat det merket jeg også! Sykling er 1000 ganger bedre for knærne enn jogging. Da kneet mitt var på det værste kunne jeg ta meg en sykkeltur uten å kjenne smerter, sålenge jeg ikke syklet stående for da ble det vondt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå