Gå til innhold

Jobbtilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet jobben i permisjonen. Den er nå over, og jeg er hjemme arbeidsledig, med en baby på 8 mnd.

Pappan får ikke ta sin perm, da mister han jobben...

Nå har jeg fått tilbud om drømmejobben! Men det er oppstart i februar... Hva i huleste skal jeg gjøre?????

Bor i Oslo, og barnehageplass kan jeg bare glemme før august, vi har ikke råd til dagmamma, og ikke er det noen i overkommelig nærhet heller.

jeg trenger virkelig jobben, da leiligheten står på spill hvis jeg er arbeidsledig med enn 2-3 mnd, og det er en jobb jeg har drømt om lenge.

Hva ville dere gjort??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man virkelig miste jobben ved å ta ut permisjon?

Skrevet

Far mister jobben hvis han tar sin permisjon, hva slags jobb er det han har da?

Han har da krav på permisjon, har han ikke det da?

Skrevet

Hvorfor mister pappa'n permisjon, han har da krav på pappaperm uten å miste jobben.

Skrevet

Arbeidsgiveren til mannen din har da ikke lov til å si ham opp fordi han tar sin lovfestede permisjon. Kontakt fagforening! Mens prosessen pågår tar han sin permisjon og får penger fra nav, og du begynner i drømmejobben.

• Liker 1
Skrevet

TS

Han går desverre på 3. mnd kontrakter vi vikarbyrå...

Så arbeidsgiveren sa at de kan jo ikke nekte han å ta parmisjon, men da vil de ikke fonye kontrakten hans, men heller hente inn en ny.

Dette har de dessverre fult lov til, fagoreningene står maktesløse mot dette systemet, som er kynisk, men lovlig...

Skrevet

Hvor lenge har han jobbet tilsammen da? Mener på at etter så så mange år har man rett på fast ansettelse.

Skrevet

Med 2 inntekter vil dere ikke få råd til dagmamma??

Hva med noen i barselgruppa, kanskje de kan hjelpe??? Oppdaget da vi søkte (selv om det er noen år siden...) at det er lettere å komme inn i private barnehager....

Skrevet

Men hvis dere vil få 2 inntekter nå, vil dere ikke klare å betale en dagmamma?? Antar at du vil tjene mer enn det du får i arbeidsledighetstrygd.

Skrevet

TS

Han går desverre på 3. mnd kontrakter vi vikarbyrå...

Så arbeidsgiveren sa at de kan jo ikke nekte han å ta parmisjon, men da vil de ikke fonye kontrakten hans, men heller hente inn en ny.

Dette har de dessverre fult lov til, fagoreningene står maktesløse mot dette systemet, som er kynisk, men lovlig...

Jeg ville uansett snakka med fagforeninga, for det er nok ikke helt lovlig likevel... Det er noe med at han, hvis han har gått i denne stillinga gjennom flere vikariater, er den best kvalifiserte til å fortsette. Da kan de ikke ta inn en ny (som de tross alt må lære opp) bare fordi han tar sin lovfestede permisjon. Tviler på arbeidsgiver hadde fått medhold i retten, for å si det sånn.

Synes forøvrig også det er rart at dere ikke har råd til dagmamma selv med to inntekter. Alternativet er jo at du er arbeidsledig, og da går dere vel i minus? Regner med månedslønna di uansett blir høyere enn månedsprisen for en dagmamma!

Skrevet

TS

Han har "bare" jobba der i 8 mnd, men han sliter med å få jobber, så han må tviholde på det han har...

Han søker selvfølgelig for hade livet! regelen om ansettelse kommer først etter 2 år.

Fagforeningen er selvfølgelig orientert om saken, men har ikke mulighet til å gjøre noe med det.

Vi er begge i lavtlønnsyrker, så selv med 2 inntekter bli 5500 i mnd for dagmamma alt for mye. Er så vidt det går rundt med en barnehageplass til 2800+

Vi har selfølgelig sett etter en, men finner ingen i området her vi bor/på veien til jobbene våre.

Ingen av oss har lappen eller bil, så det blir vannskelig med lange omveier for å levere/hente.

Barselgruppe har jeg ikke.

Jeg blir snart gal av hele situasjonen, og skulle ønske man i det misnte kunne fått kontantstøtte når permisjonen var over, selv om ungen ikke er 1 år...

Skrevet

Da må dere vel bare se hvem av dere som vil få høyest betalt jobb og den andre være hjemme med barnet. Spinke og spare så godt dere kan og håpe på det beste.

Skrevet

Virker som om det var dårlig planlegging i å fa barn hvis dere i utgangspunktet ikke har råd med 2 lavtlønnede inntekter.....

Skrevet

Tenk utenfor boksen...

Kan nav hjelpe? Kan foreldre/familie stille opp å passe? Sjekk også barnehageplasser utenfor deres vanlige område. En kan levere, den andre hente. Kan du jobbe redusert i din nye stilling en kort periode?

Tenk tenk

• Liker 1
Skrevet

Husk at du har strengt tatt ikke rett på dagpenger når du ikke har barnepass. Så du får håpe at ingen du snakker med om dette misliker at folk utnytter de offentlige ordningene like mye som jeg gjør. For jeg hadde ikke nølt et øyeblikk med å varsle NAV om at du misbruker dagpengeordningen. Og naturligvis skal man ikke få kontantstøtte når man velger å ikke ta ut permisjonen. Ærlig talt!

Skrevet

Er det ikke lettere å få plass i private bhg? Det var slik før, også utenfor egen bydel. Som mistymya sier tenk utenfor boksen.

Skrevet

Husk at du har strengt tatt ikke rett på dagpenger når du ikke har barnepass. Så du får håpe at ingen du snakker med om dette misliker at folk utnytter de offentlige ordningene like mye som jeg gjør. For jeg hadde ikke nølt et øyeblikk med å varsle NAV om at du misbruker dagpengeordningen. Og naturligvis skal man ikke få kontantstøtte når man velger å ikke ta ut permisjonen. Ærlig talt!

Hun har da krav på dagpenger så lenge hun er arbeidsledig slik situasjonen er her!!!

Skrevet (endret)

Og naturligvis skal man ikke få kontantstøtte når man velger å ikke ta ut permisjonen. Ærlig talt!

Kontantstøtte har da ingen verdens ting med permisjon å gjøre. Det er noe man får fra barnet er ett år dersom man ikke har det i barnehage. Problemet til TS her er vel at barnet fortsatt er bare åtte mnd., slik at det er fire mnd igjen til kontantstøtteutbetalingen starter.

TS; Har du ikke mulighet til å utsette oppstart i ny jobb litt? Det er jo ikke uvanlig at folk som søker jobber allerede har en jobb med alt fra en til seks måneders oppsigelsestid. Så kommer dere nærmere sommeren, og kan kanskje få kabalen til å gå opp ved at mannen tar ut ferie, og kanskje har dere også noen andre rundt dere som kan stille opp litt.

Ellers må dere bare ta en vurdering på hva som er viktigst, om du skal få ta drømmejobben eller om han skal beholde sin vikarstilling. Hvilken av de to er lettest å erstatte senere når dere får barnehageplass?

Endret av Carpaccio
Skrevet

TS

Tusen takk for noen konstruktive svar!

Ja skal prøve å utsette oppstart så langt jeg kan, og jeg kan få barnepass av min far fra midten av mai. så vi er litt nermere en løsning nå!

Men hvordan kan man gå frem for å prøve å få plass i privat barnehage?? har ikke de samme opptak etter samme liste som de komunale??? for vi har en privat barnehage på "ønskelista" på søknaden...

Og til deg som mener jeg snylter på systemet: Ja jeg gjør kansje det... Men de på NAV vet om det, og det var de som ba meg søke. De gikk gjennom saken min, og skjønnte at jeg er låst i en kinkig situasjon, og faller utemfor alle støtteordninger.

Og som du sikkert ser, jobber jeg iherdig med å få kabalen til gå opp, så jeg kan jobbe igjen!

Skrevet

hmmm, dere må nesten bare gå rundt i barnehagene og snakke med styrer, de private kan prioritere noen inn om noen slutter.

Eventuelt får jo pappa permpenger, så da har dere to inntekter mens han søker jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...