AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg bor i en liten by. Tidligere i ettermiddag ringte en venninne av meg og spurte om å få låne en flaske vin fordi hun skulle ha gjester i kveld, noe jeg selvsagt sa ja til. Noen minutter senere sto hennes ni år ganle sønn på døren min. Han skulle hente vinflasken og hadde fått en liten pengesum for å gjøre det. Jeg liker ikke å la mindreårige ha med alkohol å gjøre, men hadde jo lovet venninnen min at hun skulle få låne, så jeg la flasken i et handlenett og sendte sønnen avgårde med flasken. I ettertid er jeg imidlertid veldig usikker på om det var riktig av meg å gi niåringen vinflasken. Hva synes dere?
katt1 Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Ikke helt riktig men når jeg tenker meg om har jeg gjort det selv. Men jeg ville ikke gjort det nå
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Jeg synes det gikk helt greit for seg i ditt eksempel. Nå var dette forhåndsavtalt, og gutten kan umulig åpne og få drikke ut av flaska uten at moren finner ut av det. Med andre ord tenker jeg at det er hennes ansvar. Hadde du fått inntrykk av at gutten kom til å springe bort til nærmeste skogholt og lepje i seg hver minste dråpe hadde saken vært en annen. 5
Kara W Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Ettersom venninnen din visste at han kom med flasken, og det var en flaske det ikke gikk an å smake av, så ville ikke jeg hatt noen betenkligheter med det. Hadde det f.eks vært en åpen spritflaske ville det ha vært en annen sak. Men uansett ville jeg tenkt at det var venninnens valg, og ikke noe jeg ville ha blandet meg opp i. 2
litle_my Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Jeg synes det gikk helt greit for seg i ditt eksempel. Nå var dette forhåndsavtalt, og gutten kan umulig åpne og få drikke ut av flaska uten at moren finner ut av det. Med andre ord tenker jeg at det er hennes ansvar. Hadde du fått inntrykk av at gutten kom til å springe bort til nærmeste skogholt og lepje i seg hver minste dråpe hadde saken vært en annen. Øh, jeg tror ikke tanken på at en ni-åring har interesse av å smake alkohol har streifet meg en gang ... Låser dere inn alkoholholdig drikke i hjemmet også, for å unngå at barna drikker seg fulle? 6
Antlers Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ser egentlig ikke problemet med det. Din venninne hadde gitt gutten et oppdrag, til og med en liten belønning for å hente en ting for henne. Hun har ikke sendt ungen for å hente en flaske vin så han kan drikke seg god og full. Jeg ville vært litt mer skeptisk om det var du som fikk hennes sønn til å levere vinen uten hennes samtykke, men fortsatt ingen krise... Om det var et sett med skarpe kjøkkenkniver (innpakket) gutten skulle frakte, ville nok ingen reagert, selv om det realistisk sett er langt større sjanse for at han kunne funnet på noe tull med dem, og kanskje skadet seg. Husker jeg ble sendt på butikken for å kjøpe skråtobakk og røyk for familimedlemmer da jeg var ung (det var et stykke å gå/sykle). Jeg følte meg nyttig, og de kronene jeg fikk ble jeg kjempeglad for. På en måte forstår jeg bekymringen din, siden barn skal behandles som skjøre vaser i dagens samfunn, men jeg synes ikke noen av dere har gjort noe galt. Du fikk gitt bort vin, venninnen din fikk vin, gutten fikk sjansen til å gjøre nytte for seg og samtidig tjene noen kroner - what's the harm? 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ser ingen problemer med dette. Hva om din venninne hadde pakket inn en flaske vin i julegave til deg, og sendte sin sønn for å levere gaven? Alkoholen hadde vært akkurat like lite tilgjengelig for ham. Jeg ser ingen forskjell på dette og på å la barna frakte en hvilken som helst annen vare. 2
Vera Vinge Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ser ikke problemet med dette. Som en over nevner, antar jeg at gutten har enkel tilgang til vin i skapene hjemme, om det er det står på. Samtidig føles det kanskje rart å la barn håndtere alkohol på oppfordring, men jeg ser likevel ikke skaden i det. 2
Fresi Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Kun hvis han var uforsiktig og kunne komme til å knuse flasken med dyrebart innhold. I så fall hadde jeg sendt en taxi. 2
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 Jeg tror ikke at dette er noe å tenke så mye på. Siden moren og sønnen hadde laget denne avtalen, så vil nok sønnen holde den. Hun har vel ikke sendt han om han ikke var til å stole på.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Hva slags venninne er dette egentlig, som er småbarnsmor og drikker midt i uken? :klø:
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #12 Skrevet 18. januar 2011 Hva slags venninne er dette egentlig, som er småbarnsmor og drikker midt i uken? :klø: My guess,- fra bibelbeltet der man drikker i skjul og hvor det er lettere å bortforklare at en uskyldig 9-åring kommer valsende med en vinflaske på glatta enn en verdig frue.
Dark Star Skrevet 18. januar 2011 #13 Skrevet 18. januar 2011 (endret) Jeg er mest intrisert i om vinflaska kom seg velberget frem? Endret 18. januar 2011 av Dark Star 1
katt1 Skrevet 18. januar 2011 #14 Skrevet 18. januar 2011 Hva slags venninne er dette egentlig, som er småbarnsmor og drikker midt i uken? :klø: Det går fint og ta ett par glass midt i uka. 2
Kara W Skrevet 18. januar 2011 #15 Skrevet 18. januar 2011 Hva slags venninne er dette egentlig, som er småbarnsmor og drikker midt i uken? :klø: Ja best å anmelde henne til barnevernet med en gang 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #16 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ville som en over her sier ikke reagert dersom flasken ikke hadde skrukork eller det var en åpnet spritflaske. Man kan aldri vite hva nysgjerrige ni-åringer kan finne på.
Donpedro Skrevet 18. januar 2011 #17 Skrevet 18. januar 2011 Jeg synes svaret på spørsmålet er helt avhengig av hvorvidt flasken hadde skrukork eller ikke. Hva blir det neste, lizm? Be barna hente crack hos dealeren på hjørnet? Wienerpølser? 1
Antlers Skrevet 18. januar 2011 #18 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ville som en over her sier ikke reagert dersom flasken ikke hadde skrukork eller det var en åpnet spritflaske. Man kan aldri vite hva nysgjerrige ni-åringer kan finne på. Skulle likt å se den niåringen som fikk i seg mer enn èn svelg med ren sprit eller vin :gjeiper: 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #19 Skrevet 18. januar 2011 Hva var det Rødhette hadde i kurven sin nå igjen? Husker vi hvordan det gikk med Rødhette? Moralen er at det er ikke vinflasken i seg selv som er det farligste når barn sendes ut for å levere vin. (Så lenge både avsenderen og mottakeren vet hva som er i flasken og er i stand til å oppdage det dersom noe av innholdet forsvinner.) 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #20 Skrevet 18. januar 2011 Helt greit å hente vin. Mye bedre enn for eksempel å måtte sitte alene igjen i bilen dersom venninnen din måtte hente vinen selv. Man kan aldri vite hva som kan skje med biler som står stille. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå