L. Kennedy Skrevet 25. januar 2011 #21 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Papirene er viktig i forhold til avel ,utstiling m.m. Skal du ha en ren rase synes jeg du skal ha en med papirer (stamtavle). Klørne må klippes for de vokser.... Hvilken rase ønsker du deg ???? Papirer viser at hunden er renraset og du kan lete opp slektninger, sjekke helse på dem osv. Jeg skal mest sannsynlig aldri drive med avl eller utstilling, men papirer er en selvfølge. En hund som ikke har papirer er i utgangspunktet en blandingshund, samme hva eier eller selger påstår. Det finnes kanskje unntak der man beviser at hunden er renraset, men det er veldig uvanlig. Angående kloklipping kan det være bedre å bruke en sliper, som er ment til å slipe hundeklør. Endret 25. januar 2011 av L. Kennedy
L. Kennedy Skrevet 25. januar 2011 #22 Skrevet 25. januar 2011 Ca 600 kroner for chipping. Om man ikke er opptatt av utstillinger kan en blandingshund være vell så bra som rasehunder. Rasehundene er ofte avlet så hardt på at de er overrepresentert på enkelte sykdommer, noe gatemixene slipper unna. Hvis hunden er gammel nok til at man kan helseteste den, så er det naturligvis helt greit å gå til anskaffelse av blandingshund. Da får man den omplassert, man kjøper den ikke som valp. Da tar man til seg en hund uten at forrige eier sitter igjen med en økonomisk gevinst. Min familie har omplassert en hund (riktignok renraset), og da var det helt utenkelig å ta penger for hunden. Hun ble omplassert, ikke solgt. Dersom man kjøper blandingsvalper er man med på å opprettholde et marked for blandingsavl. Du vet aldri om kullet egentlig var et uhell, eller om det er noen som har gjort dette for økonomisk vinning. Gatemikser slipper ikke lettere unna sykdommer. Parrer du en rottweiler med HD og en labrador med HD vil det fortsatt være ganske sannsynlig at avkommet vil få HD. Ingenting som tyder på at blandinger er friskere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå