AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg og samboeren har lyst til å skaffe oss hund, og jeg har fått oppgaven til å lete litt rundt (Er litt ivrigere enn han og vil gjerne ha hund så fort som mulig, er helt klar for det ). Men på finn.no så noen annonser så står det at hunden ikke har papirer. Betyr det at den ikke er registrert? Og er det krise? Og hvordan får jeg eventuelt registrert den da? Også: Hvor ofte må neglene på en hund klippes?
katt1 Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Papirene er viktig i forhold til avel ,utstiling m.m. Skal du ha en ren rase synes jeg du skal ha en med papirer (stamtavle). Klørne må klippes for de vokser.... Hvilken rase ønsker du deg ????
Independent_ Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Spørs hvordan papirer det er snakk om, men som regel er det stamtavle (det du trenger når hunden skal utstilles og som viser hvem hunden er avlet av). Ellers papirer så har du helseattest fra veterinær, men det bruker å stå som "helseattest" og det bør man virkelig ha. Det sier seg selv. Ellers papirer er papirer på at hunden er registrert i NKK, men det bruker også å bli oppgitt som at hunden er registrert. Det bør den også være ja. Stamtavle trenger dere strengtatt ikke hvis du ikke skal utstille hunden, men det er lurt i forhold til at du er sikker på om hunden er renraset (hvis du skal ha det), osv. Hmm, når det gjelder klørne så kommer det an på. Jeg tror det går 2-3 måneder før jeg klipper. De vokser veldig sakte på noen og fort på andre.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Når det gjelder registreringspapirer: Blandingshunder selges uten stamtavle. For renrasede hunder selges de i beste fall uten papirer/stamtavle fordi oppdretter ønsker å spare penger ved å ikke registrere kullet i NKK (Norsk Kennel Klub) sin database, eventuelt kan ikke kullet registreres fordi mor eller far mangler papirer. I verste fall selges de uten papirer fordi kullet ikke kan registreres lovlig, f.eks dersom moren var for ung eller for gammel da valpene ble født, moren har fått for mange kull eller rasen har registreringsrestriksjoner der mor/far ikke oppfyller kravene. Vennligst rett på meg dersom jeg tar feil.
Gjest BabyBlue Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Du skal for all del ikke kjøpe rasehund uten stamtavle eller kjøpskontrakt!
Gundel Gaukeley Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 NHL har også registreringsrett på hunder, så det trenger ikke nødvendigvis være papirer fra NKK det er snakk om.
Independent_ Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 NHL har også registreringsrett på hunder, så det trenger ikke nødvendigvis være papirer fra NKK det er snakk om. Nei selvsagt Jeg bare tok et eksempel. Ts, hvordan hund tenker dere på da?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 En hund uten papirer er i praksis en bastard, og prisnivået bør gjenspeile dette. Uten papirer har du ingen oversikt over foreldrenes helse, slektskap eller andre ting som kan skape problemer for deg som hundeeier. I verste fall er du med på å støtte uansvarlig avl eller smugling av hunder. Er du ute etter raser som til forveksling kan være like de hundene som står på forbudslista er det spesielt viktig med papirer, siden man ellers risikerer å få hunden avlivet pga mistanke om forbudt rase.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Blandingshund eller schæfer er det vi tenker. Vet at en del schæfere kan ha AD/HD osv. Helsepapirer skal jeg da selvfølgelig kreve, men tenkte mer på registrering. Men om den ikke er registrert er det noen måte jeg kan få gjort det på? Eller må man oppgi mor og far til hunden for at det skal gå an?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 Det er ikke så hokus-pokus å få papirer på renrasede hunder. Det eneste som skal til er at foreldrene er av samme rase, ikke lider av de alvorligste sykdommene, ikke er i nær slekt, og er gamle nok for parring. Så dersom oppdretter ikke har gjort dette er det rimelig suspekt, og grunn nok til å ikke kjøpe. Skal du ha en blandingshund kan du ikke få stamtavle på den, men du kan ID-merke den og registrere den som din.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Åja. Men vi fant en fin hund på 4 år som er uten papirer for den var det da de kjøpte den. Den er helt fin, har godt gemytt og er sykdomsfri fra hva vi kan se. Vurderer det nesten, han var nydelig men må gis bort for eiers barn har utviklet allergi.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #12 Skrevet 18. januar 2011 Hvor mye koster det å ID-merke hunden forresten?
crazyforgum Skrevet 18. januar 2011 #13 Skrevet 18. januar 2011 Ca 600 kroner for chipping. Om man ikke er opptatt av utstillinger kan en blandingshund være vell så bra som rasehunder. Rasehundene er ofte avlet så hardt på at de er overrepresentert på enkelte sykdommer, noe gatemixene slipper unna. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #14 Skrevet 18. januar 2011 Ca 600 kroner for chipping. Om man ikke er opptatt av utstillinger kan en blandingshund være vell så bra som rasehunder. Rasehundene er ofte avlet så hardt på at de er overrepresentert på enkelte sykdommer, noe gatemixene slipper unna. legger til KAN slippe unna. Du vet ikke hva du får når du mixer ukjente gener med x.
crazyforgum Skrevet 18. januar 2011 #15 Skrevet 18. januar 2011 legger til KAN slippe unna. Du vet ikke hva du får når du mixer ukjente gener med x. Selvsagt
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #16 Skrevet 18. januar 2011 Legger til et par moralske formaninger her (når det er dyr sier jeg heller noe en gang for enn for lite): Vær sikker på at dere har kapasitet/tid/økonomi til å ha hunden resten av livet Dette gjelder alle hunder, men særlig hvis dere velger en 4 år gammel schæfer som allerede har hatt flere hjem tidligere. Den fortjener ikke å bli omplassert igjen senere fordi dere ikke hadde tenkt på forsikring og ikke har bufferkonto til hunden når uventede veterinærutgifter oppstår. Eller forandring i jobbsituasjonen. Familieforøkning. Etc. Når det gjelder valg av hund, så råder jeg dere til å kjøpe fra oppdrettet eller omplasseringshjem. Da er dere i stor grad sikret ærlige forhandlere og mennesker dere som kan hjelpe dere med oppfølging, spørsmål.. kanskje hundepass i ferien osv. Velger dere å se etter hund på finn.no: PASS PÅ så dere ikke blir lurt - og selv om dere ikke stiller krav til rasehund med mulighet for utstilling - se opp for ulovlig avl, useriøs avl, folk som leverer valper for tidlig +++. Alle dyreelskere har et moralsk ansvar for ikke å bidra til useriøs handel av dyr! Håper dere finner den rette hunden for dere!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #17 Skrevet 18. januar 2011 Legger til et par moralske formaninger her (når det er dyr sier jeg heller noe en gang for mye enn en gang for lite): Vær sikker på at dere har kapasitet/tid/økonomi til å ha hunden resten av livet Dette gjelder alle hunder, men særlig hvis dere velger en 4 år gammel schæfer som allerede har hatt flere hjem tidligere. Den fortjener ikke å bli omplassert igjen senere fordi dere ikke hadde tenkt på forsikring og ikke har bufferkonto til hunden når uventede veterinærutgifter oppstår. Eller forandring i jobbsituasjonen. Familieforøkning. Etc. Når det gjelder valg av hund, så råder jeg dere til å kjøpe fra oppdrettet eller omplasseringshjem. Da er dere i stor grad sikret ærlige forhandlere og mennesker dere som kan hjelpe dere med oppfølging, spørsmål.. kanskje hundepass i ferien osv. Velger dere å se etter hund på finn.no: PASS PÅ så dere ikke blir lurt - og selv om dere ikke stiller krav til rasehund med mulighet for utstilling - se opp for ulovlig avl, useriøs avl, folk som leverer valper for tidlig +++. Alle dyreelskere har et moralsk ansvar for ikke å bidra til useriøs handel av dyr! Håper dere finner den rette hunden for dere!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. januar 2011 #18 Skrevet 18. januar 2011 Chipping er veldig lurt okke som. Så du får jo ihvertfall ID-merkepapirer på hunden. Dette fåes hos veterinæren. Ang klo-klipp. Jeg klipte klørne på min hund hver uke, annen hver uke. Hun hadde ekstremt lange klør når jeg fikk henne så nervene hadde kommet for langt ned i kloa. Derfor måtte jeg klippe lite og ofte, for at nervene skulle trekke seg tilbake til normal tilstand. Ble etterhvert lengre og lengre intervaller mellom hver kloklipp, men heller lite og ofte enn å la de bli så lange at det blir et problem. Men så kommer det helt ann på hvordan hunden sliter klørne sine også og hva slags underlag den gikk på. Sommer slites de gjerne mer men vokser fortere osv.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #19 Skrevet 18. januar 2011 Okey. En ting til. hvor mye koster rutinesjekk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå