sebra Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er inne på finn.,no nå og kom over en annonse, hvor noen gir bort en 12år gammel hund. De skylder på arbeidsituasjon, men herregud man venter vel ikke i 12 år før man innser at man ikke har tid til en hund? Jeg kjenner jeg ble skikkelig irritert. Og synes dette er utrolig dårlig gjort mot hunden. Nå kjenner jeg selvsagt ikke disse menneskene, men argh ble så sur når jeg så den.
Gjest Spinell Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Slike annonser har jeg også sett av og til. Reagerer negativt på dem, jeg også. Både arbeids- og familiesituasjonen kan selvsagt endre seg, men jeg får vondt av dyret som skal flyttes til fremmede når det er blitt så gammelt. Men jeg må også si at jeg reagerer på de som selger 8-9 mnd gamle unghunder og skylder på at de dessverre ikke kan ha den lenger på grunn av jobb (og det er alltid med innmari tungt hjerte de selger...). De kunne tenkt seg litt bedre om før de skaffet seg hund! 2
Malum Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Jeg vil tro at veldig mange synes at allergi/endret livs- eller arbeidssituasjon er gode unnskyldninger å ty til når det egentlig handler om at man ikke gidder lenger, eller at dette var mer jobb enn man hadde sett for seg på forhånd.
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Huff!!! Er hunden 12 år, så avliver man heller enn å omplassere! 1
Gjest Aria. Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Huff, syntes det er kjempetrist jeg Ser mange som gir bort, men aldri sett en som er så gammel. Stakkars. Ganske utrolig, når du har levd med hunden i 12 år, at du da klarer å gjøre noe sånt mot den. Hva slags rase er det snakk om? Det burde ikke vært så lett for alle og enhver å skaffe seg hund!! Har også sett flere på finn som gir bort eller selger hunder de ikke har tid til pga. mosjons behovet, eks. en husky jeg så, de trenger jo veldig mye mosjon. DET BURDE DU HA TENKT PÅ FØR DU SKAFFET DEG EN HUSKY DA!!! Uff, nei skal ikke si noe mer jeg, for blir bare mer og mer irritert her.. 1
sebra Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2011 Det er helt tragisk. det er en irsk setter.
Fluffe Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Jeg blir sint. Slike mennesker burde ikke ha dyr mere
KaDust Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Blir sint. Hva er vitsen med å gi bort en som er så gammel? Blir jo trist for nye eiere for å skaffe seg en så gammel hund også, da den mest sannsynlig ikke har så mange år igjen. Og den må jo være sterkt knytta til eierne den har allerede også.
fink Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Skjønner ikke at noen klarer. Tenker på hvor knyttet jeg har blitt til mine hunder. Kunne aldri gitt dem fra meg, og på tampen av livet synes jeg den skal slippe belastningen ved å bytte hjem og flokk. Samtidig er det ikke akkurat gunstig at eierne beholder en hund de ikke ønsker, spesielt dersom dette får i utløp i måten hunden tas vare på. Moralen må vel være at folk må gjøre mer forhåndsarbeid før de går til anskaffelse av dyr, slik at de vet hva de faktisk har i vente, og er innstilt på å ta ansvar for dyret hele dets liv.
¤ Lykke ¤ Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 Det er sikkert mer enn det som står. Jeg måtte gi bort katten min på 5 år (som jeg hadde hatt i 4 år) fordi jeg utviklet allergi. Hadde jeg visst at jeg kom til å utvikle det, så hadde jeg jo aldri skaffet meg katt, men sånt vet man bare ikke. Til den annonsen du sikter til, så kan det jo være akkurat det som var saken. Det kan også være at de fikk barn med allergi, fosterbarn som var redd for hunder, samlivsbrudd osv. Og med jobb. Ikke alle jobber i samme jobb hele livet. Kanskje personen fikk en slik jobb som krever mye mer. Vil man opp og frem i livet, så kan man komme i et slik dilemma. Jeg er heller ikke noe for at man gir bort hunden sin fordi man ikke orker det mer, men det er ikke alt man får vite av en annonse! 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Idiotisk. Om de plutselig fikk svært endret livssituasjon burde de heller ansatt noen i nærmiljøet som avlastningshjem som kunne gå turer med hunden og kanskje ha den hjemme hos seg en dag eller tre i uka.
¤ Lykke ¤ Skrevet 18. januar 2011 #12 Skrevet 18. januar 2011 Idiotisk. Om de plutselig fikk svært endret livssituasjon burde de heller ansatt noen i nærmiljøet som avlastningshjem som kunne gå turer med hunden og kanskje ha den hjemme hos seg en dag eller tre i uka. Er ikke alle som har mulighet til det, dessverre. Du synes ikke det er like ille for hunden da? Da må jo hunden frem og tilbake hele tiden, og det kan være veldig belastende på en så gammel hund. Da er det jo like greit å la noen overta på fulltid.
sebra Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 18. januar 2011 Det er sikkert mer enn det som står. Jeg måtte gi bort katten min på 5 år (som jeg hadde hatt i 4 år) fordi jeg utviklet allergi. Hadde jeg visst at jeg kom til å utvikle det, så hadde jeg jo aldri skaffet meg katt, men sånt vet man bare ikke. Til den annonsen du sikter til, så kan det jo være akkurat det som var saken. Det kan også være at de fikk barn med allergi, fosterbarn som var redd for hunder, samlivsbrudd osv. Og med jobb. Ikke alle jobber i samme jobb hele livet. Kanskje personen fikk en slik jobb som krever mye mer. Vil man opp og frem i livet, så kan man komme i et slik dilemma. Jeg er heller ikke noe for at man gir bort hunden sin fordi man ikke orker det mer, men det er ikke alt man får vite av en annonse! Det står ikke noe om allergi.
¤ Lykke ¤ Skrevet 18. januar 2011 #15 Skrevet 18. januar 2011 Det står ikke noe om allergi. Jeg skjønte det på innlegget ditt, men hva vet du om hva som er det faktiske? Ikke alle som legger ut personlige ting på nettet, vet du Som jeg skrev i innlegget mitt, så kan ikke vi vite hva som er sant og ikke. Vi vet heller ikke hva "familiesituasjon" er. Det kan være absolutt alt. Synes det blir dumt å hakke på disse personene som virkelig prøver å gi hunden noe bedre enn de kan tilby. Mye bedre for hunden, er det ikke? 1
Xtra_lilje Skrevet 18. januar 2011 #16 Skrevet 18. januar 2011 Det står ikke noe om allergi. Men det står familiesituasjon. Det kan innebære mye, blant annet helse.
sebra Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #17 Skrevet 18. januar 2011 Jeg skjønte det på innlegget ditt, men hva vet du om hva som er det faktiske? Ikke alle som legger ut personlige ting på nettet, vet du Som jeg skrev i innlegget mitt, så kan ikke vi vite hva som er sant og ikke. Vi vet heller ikke hva "familiesituasjon" er. Det kan være absolutt alt. Synes det blir dumt å hakke på disse personene som virkelig prøver å gi hunden noe bedre enn de kan tilby. Mye bedre for hunden, er det ikke? Det var derfor jeg skrev, jeg kjenner selvsagt ikke disse menneskene, men ble så sur Jeg vet at ikke alle har lyst til å dele privatlivet på nett, men jeg synes uansett at det er for dumt å omplassere en hund som er 12år gammel. Man må tenke på hunden, tenk for en omveltning for hunden og plutselig skal måtte tilpasse seg ett helt nytt liv...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #18 Skrevet 18. januar 2011 Huff!!! Er hunden 12 år, så avliver man heller enn å omplassere! Det er helt tragisk. det er en irsk setter. Dette er kun en teori, men i og med at det er en irsk setter tenker jeg mitt. Har en venninne som jobber på en stor dyreklinikk i Oslo-området. De har fått flere henvendelser om avliving av eldre settere. Grunnen til at eier ønsker avliving er at hunden ikke er brukbar på jakt lenger. Disse eierne får til svar at de (dyreklinikken) ikke avliver friske hunder. Fikk inntrykk av at dette var vanlig praksis hos veterinærer.
¤ Lykke ¤ Skrevet 18. januar 2011 #19 Skrevet 18. januar 2011 Det var derfor jeg skrev, jeg kjenner selvsagt ikke disse menneskene, men ble så sur Jeg vet at ikke alle har lyst til å dele privatlivet på nett, men jeg synes uansett at det er for dumt å omplassere en hund som er 12år gammel. Man må tenke på hunden, tenk for en omveltning for hunden og plutselig skal måtte tilpasse seg ett helt nytt liv... Om grunnen er at de bare ikke vil ha hund mer, så er jeg så absolutt enig. Ja, det er en stor omveltning for hunden, men om det står mellom et nytt hjem og å være innestengt uten turer osv, så vil jeg si at det er bedre.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #20 Skrevet 18. januar 2011 Nå skal jeg ikke påstå at det er det som er tilfellet her, men mine foreldre har en ganske stor hund, blanding av fuglehund og en eller annen diger rase. Hun er snart 10 år gammel, og foreldrene mine elsker henne som et barn. Hun er en veldig stri hund. Hun kan blant annet ikke fordra barn, bjeffer og glefser etter dem, og når vi går tur med henne er standardbeskjeden til alle barn vi møter "ikke rør - hun biter". Hun fungerer fint i situasjonen hun er i nå, men dersom det blir noen familieforøkelse, må nok (dessverre) noe gjøres med hunden. Og jeg synes nå det er bedre å gi bort en hund jeg da, enn å avlive den tvert. Kan forsåvidt se for meg lignende grunner til å gi fra seg en hund i forbindelse med jobb også; hvis du feks har fått drømmejobben i nordsjøen/Kina/militæret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå