Gå til innhold

Pris galleblære operasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva en kikkhulls galleblære operasjon vil koste privat? Og hva det koster offentlig?

Hvor lang er ventetiden på begge deler?

Videoannonse
Annonse
Gjest Caitlin
Skrevet

Er det noen som vet hva en kikkhulls galleblære operasjon vil koste privat? Og hva det koster offentlig?

Hvor lang er ventetiden på begge deler?

En offentlig galleblæreoperasjon koster ingenting. Hva det koster privat vet jeg ikke, men vil tro du kan finne det ut ved feks å søke på volvat el.

Ventetiden privat finner du sikkert på samme måte, mens ventetiden på et offentlig sykehus kommer an på hvor plaget du er. Det er først ventetid etter at legen har henvist deg til et sykehus, så er det ventetid etter konsultasjonen før operasjonen.

Mulig det står noe på fritt sykehusvalg.

Skrevet

Ventetiden i det offentlige varierer voldsomt. Jeg var på ultralyd 5. november. I begynnelsen av desember fikk jeg et brev fra mitt lokalsykehus om at jeg kunne forvente utredningstime i august, og så enda et halvt år minimum ventetid til på operasjon. Jeg benyttet meg da av fritt sykehusvalg og ble operert i mars påfølgende år ved et annet sykehus.

Jeg var ikke plaget av ekstreme anfall, dog.

I det private må du nok regne med at det koster noen titalls tusen for operasjon.

Gjest Instamatic
Skrevet

Åh huff føler med deg! Ikke noe artig med sånne anfall, eller selve operasjonen *hutre* tok tre måneder fra ultralyden til jeg ble operert, og så to måneder før jeg kunne gå ordentlig. Var helt grusomt. Men fikk den største steinen med hjem i et glass, så jeg fikk ihvertfall noe ut av det:D Privat ligger prisen på rundt 15-20.000 for selve operasjonen

Skrevet

Jeg kan kun svare på det offentlige, og dette er et par år siden. Og dette var i Oslo, og jeg hadde hyppige anfall.

Jeg var på ultralyd i begynnelsen av januar. Jeg måtte purre resultatet hos legen min, men i hvert fall 3 uker senere var jeg hos fastlegen min og ble henvist til sykehus for operasjon. Det var legen som valgte sykehus, antagelig etter å ha sjekket hva ventelistene var på den tiden.

Jeg ble innkalt til samtale på sykehuset ca. 1 måned senere. Samtalen var på en tirsdag. Jeg ble operert torsdag samme uke. Usikker på om de hadde en avbestilling eller om jeg bare ble prioritert. Jeg kunne også få time uken etter, hvis det passet meg bedre.

Jeg mener å huske at jeg betalte noe etter samtalen, om det kanskje var en 300-400 kroner? For selve operasjonen betalte jeg hvert fall ikke noe der og da, usikker på om det var noen egenandel eller ikke og om det kom faktura i etterkant.

Og ja, jeg fikk også souvenir i form av gallesteinene på et glass med meg hjem.

Gjest Instamatic
Skrevet
Jeg kan kun svare på det offentlige, og dette er et par år siden. Og dette var i Oslo, og jeg hadde hyppige anfall.

Og ja, jeg fikk også souvenir i form av gallesteinene på et glass med meg hjem.

Hvor lenge måtte du være på sykehuset etter operasjonen, og når klarte du å bevege deg fritt igjen? Jeg var litt over en uke på sykehuset og tok som sagt to måneder før jeg kunne røre meg ordentlig.

Skrevet

Hvor lenge måtte du være på sykehuset etter operasjonen, og når klarte du å bevege deg fritt igjen? Jeg var litt over en uke på sykehuset og tok som sagt to måneder før jeg kunne røre meg ordentlig.

Jeg hadde kikhullsoperasjon. Det var dagkirurgi. Inn tidlig på morgenen, hjem på kvelden. Sykemeldt i 2 uker. Husker dessverre ikke hvor lenge jeg hadde plager som følge av operasjonssårene. Men alt gikk veldig fint med groing etc.

Gjest Instamatic
Skrevet

Kikkhullkiruri her også. Har du fortsatt navle? De sydde igjen min:D

Skrevet

Jeg har også blitt operert med kikhullskirurgi. Det ble over natten siden jeg ikke hadde noen hjemme med meg og jeg var sykemeldt i to uker, men jeg kunne da gå både senere samme dagen og hele uken (måtte handle en halv uke etter operasjonen og det var ikke noe problem). Det verste var at det rykket i stingene. Har fått en fin "åme" rett over navelen, men jeg skal høre om den kan fjernes. De andre arrene er så og si borte.

Jeg hadde flere kraftige anfall før jeg fikk vite at det var gallestein, de verste om natten. Var til legevakten et par ganger før de fant årsaken. Men etter det gikk det relativt raskt synes jeg (uten at jeg husker nøyaktig hvor lang tid, fordi jeg regnet med at det var ventetid).

Var inne på et sykehus noen mil unna to ganger, første gang var jeg forkjølet så de ville utsette det. Veldig greit for meg, for første gang var det fullt på rommet (3 senger) og jeg hadde mensen. Neste gang var jeg veldig heldig. Jeg var eneste på rommet, så jeg styrte tv og hadde det i grunnen ganske bra i "etter-narkose"-rusen.

Gjest Instamatic
Skrevet

Herregud så heldige dere har vært! Jeg sitter igjen uten navle og med fem rimelig tydelige arr på magen!

Gjest Instamatic
Skrevet

Jeg var ikke ute av sykehussengen på tre dager jeg, da fikk jeg bare lov til å krøke meg på do og tilbake. Har aldri hatt så vondt før... bortsett fra selve anfallene, de var hinsides!

Skrevet

AnonymBruker#3 her.

Jeg ble også operert med kikkhullskirurgi. Det ble sagt at min operasjon var komplisert, likevel synes jeg det gikk svært bra i etterkant. Jeg var førstemann på operasjonssalen, og var faktisk ute av senga på oppvåkningen. (Jeg måtte så fryktelig på toalettet, og klarer ikke å bruke bekken, så måtte ut av senga og på dostol). De på sykehuset var veldig opptatt av at vi skulle raskt opp av senga, så jeg gikk min første tur på ettermiddagen. Det å reise seg første gang var vondt og stølt, men så gikk det lettere for hver gang. Hadde flere turer i korridoren på ettermiddag/kveld. (Hadde mannen på besøk, så de første gangene støttet han meg). Luftsmertene var verre enn sårsmertene, synes jeg.

Jeg var over natten på sykehuset. Min romkamerat hadde mye smerter, og fikk tilbud om å være over en natt til.

Ble operert en torsdag. Gikk krøkkete noen dager, men allerede påfølgende mandag syntes jeg at jeg fungerte godt (noen smerter var det jo, men absolutt mye mindre enn jeg hadde regnet med). Følte egentlig ikke behov for å vente 2 uker med tunge løft (men jeg gjorde det jo, likevel). Og jeg er i utgangspunktet overvektig og sikkert ikke en ideell operasjonskandidat... Arrene mine er dog ikke pene, men jeg vet fra før av at jeg lager stygge arr, og går aldri med bar mage uansett.

Det er fantastisk deilig å slippe og være livende redd for anfall! Jeg hadde operert igjen, uten å blunke, selv om jeg er skikkelig redd for narkosen altså.

Angående pris så betalte jeg jo for 2 ultralyder, vurderingstime på poliklinikk og for "forberedelsestime" til operasjonen, så det ble endel hundre kroner til sammen. Men selve operasjonsdagen betalte jeg ingenting.

Snakker voldsomt her nå, jeg. Men hvis noen lurer på noe, er det bare å spørre.

Skrevet

Kikkhullkiruri her også. Har du fortsatt navle? De sydde igjen min:D

Jeg har fortsatt navle, men arrene mine er der fortsatt nå noen år etterpå. Er kanskje ett arr som er nesten helt borte, eller bare ser ut som et myggstikk.

Jeg går ikke med bar navle, men det gjorde jeg i grunn ikke før operasjonen heller som jeg kan huske :)

Gjest Instamatic
Skrevet

Jeg syns det var litt trist å miste navlen min jeg, den har liksom alltid vært der:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...