Gå til innhold

Generell ultralydsundersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei og hopp!

Pga div plager (slapphet, blødninger, kvalme) har jeg vært endel til lege i det siste, og da leser jeg i norsk ukeblad på venterommet... Er livredd for at det er kreft, men er også åpen for tanken på at jeg kan være frisk, og det er bare psyken som spiller meg et puss (bortsett fra blødningene da).

Det er lite legen sier han kan gjøre, han tar blodprøver (men han kan vel ikke se særlig mye av resultatene på vanlig blodprøve?) og ber meg komme igjen hvis jeg får flere rare blødninger.

Så leste jeg altså om at en dame i kreftforeningen også er redd for å få kreft, og går på ultralydssjekk annenhvert år for å se om det finnes svulster av noe slag. Og at dette virker betryggende, og gir ro i sjela.

Dette vil jeg også! Noen som har hørt om dette? Er jo sikkert et privat tilbud et eller annet sted, som man betaler for selv, men jeg sparer gjerne for noe slikt i stedet for å kjøpe enda flere nye klær...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel bare å ringe en privat gynekolog, det?

Skrevet

ultralydinstitutt! et et godt et i tønsberg, sikkert flere steder også:)

Skrevet

De kan se etter cyster på eggstokkene og i livmoren ja, men det er ikke alltid de synes på ultralyd.

Kreft i eggstokkene og i livmoren er ikke så vanlig, og cyster (både godartet og ondartet) på eggstokkene gir store smerter når de vokser.

Livmorhalskreft er den vanligste typen i underlivet og er også ganske greit å oppdage ved celleprøver.

Skrevet

Takk for svar! Ja, tar regelmessig (hvert 3. år) celleprøve, pga påvist hpv-virus tidligere.

Har også funnet ut at det finnes et ultralysdenter i Oslo som tilbyr denne screeningen (på majorstuen), men bor i Trøndelag, har ikke funnet noe lignende her.

Tror slike senter tar ultralyd fra topp til tå (altså i allefall hals, underarmer, mageregion, underliv etc, steder det de kan se eventuelle svulster).

Huff, innser selvfølgelig at dette høres litt sært ut, altså, og helt sikkert i stor gradtjener penger på hypokondere. kanskje er det bare tull. Etter at jeg fikk to små barn, har jeg blitt livredd for å dø, og med kvalme i lang tid og disse blødningene... Det preger hverdagen min i stor grad. Føler at kroppen holder på å visne :-( Kanskje jeg skal legge inn en liten "ferietur" til en av byene som tar ultralydscreening. Må evt la tanken modnes litt...

Skrevet

Få det unna, ikke la redsel og frykt ødelegge de fine hverdagene! ønsker deg masse lykke til:)

Skrevet

Alle gynekologer tar vel ultralyd. Du trenger ikke reise fra Trøndelag til Oslo for å få gjort det. Det er bare å be legen din om henvisning til gynekolog, eller bestille en time privat.

Skrevet

Er det ultralyd av hele kroppen du mener eller bare av livmor/eggstokker?

Skrevet

TS her.

Det er snakk om ultralyd av hele kroppen ja.

Slik det gjøres f.eks. i Oslo og Tønsberg, som nevnt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...