Gå til innhold

å stjele oppskrifter i matblogg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg pleide å følge med på et blogg (ikke norsk) hvor hun som blogger lager mat og tar bilder av det hun har laget. Jeg fant ut at hun "stjeler" oppskrifter fra nettet og later som de er hennes egne. Er dette tillatt og hvor lenge kan hun holde på før dette blir oppdaget?

Bare lurer, jeg kan ikke gjøre noe som helst, fordi jeg forstår, men ikke skriver på hennes språk. Prøvde å kommentere på engelsk, men innlegget mitt ble slettet (og den var egentlig ganske høflig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskrifter er ikke beskyttet av opphavsrett, med mindre den er gjengitt ordrett. Derfor kan egentlig alle finne hvilken som helst oppskrift og gjengi denne med sine egne ord på en blogg uten å henvise til kilder.

Jeg vil likevel si, slik jeg oppfatter det, at det er god takt og tone at man krediterer en eventuell kilde dersom det dreier seg om en spesiell oppskrift. Å skulle kreditere for eksempel Matprat.no for en oppskrift på hønsefrikassé er noe annet.

Hvordan har du funnet ut at hun kopierer andre? Og er det snakk om ordrette gjengivelser?

Skrevet

Som sagt er ikke selve oppskriften, det vil si angivelse av ingrediensene og en eller annen beskrivelse av fremgangsmåten beskyttet av åndsverksloven. Likevel er det litt sært å utgi noe for å være sitt eget uten at det er korrekt. Det ville jeg som matblogger aldri gjort, selvom det innimellom er vanskelig å redegjøre for en oppskrifts opphav. Noen ganger kommer den fra en håndskrevet lapp i kjøkkenskapet, andre ganger har den oppstått etter inspirasjon fra ett eller annet sted - en rett man har spist på restaurant, noe man har lest osv. Atter andre ganger har man den fra en bok, fra nettet, fra en venninne osv.

Gjest Ludovie
Skrevet

Det synes jeg er ganske ille. Men til syvende og sist går det jo bare ut over henne selv, ettersom hun vil miste troverdighet pga dette.

Allikevel, som AB over her sier, er det ikke ulovlig, da ingredienslister med mengdesangivelser ikke er copyrightbeskyttet, mens fremgangsmåten er det. Derfor, så lenge hun beskriver fremgangsmåten med egne ord, har hun sitt på det tørre juridisk sett. Jeg synes dog at det er ganske så umoralsk og uetisk å drive på sånn, og jeg skjønner dessuten heller ikke poenget, for det kan jo være interessant for leserne å få vite hva det var som inspirerte en bestemt rett, eller hvor man kom over en bestemt oppskrift.

Forresten så må man skille mellom ulike typer oppskrifter også: Er det en forholdsvis standard oppskrift på standardting som hvit saus, pannekakerøre, eller fiskekaker, er det ikke nødvendig å oppgi kilde, synes jeg. Men straks det dreier seg om mer spesielle ting, og spesielle sammensetninger eller metoder, er det etter min mening en selvfølge at man krediterer opphavspersonen.

Skrevet

hun har t.o.m sjålet navnet til bloggen sin :kjefte:

hvis man googler det, så kommer det flere blogg med samme navn.

jeg også synes det er kjemperart! Hun sier liksom at det er hun som har funnet på å putte after eight oppå brownies

Skrevet

Dette er nok dessverre ikke helt uvanlig i matbloggverdenen.

Det du kan gjøre, er å si ifra i kommentarfeltet, og lenke til den opprinnelige oppskriften. Jeg har selv gjort dette når jeg har kommet over tilsvarende åpenbare tilfeller.

Skrevet

...hun skriver da under oppskriften at det er Martha Stewart sin? :klø:

• Liker 2
Skrevet

...hun skriver da under oppskriften at det er Martha Stewart sin? :klø:

jo, men hun sier at Martha Stewart sin oppskrift er med peppermynteessense, mens hun selv har funnet på å putte after eight på brownies. Og det er bare tull, det finns flere sånne oppskrifter både på nettet og på youtube. Og det er det leserne kommenterer, at hun er oppfinnsom som har funnet på å putte after eight på brownies.

Det reagerer jeg på

Skrevet

Haha, det er vel ikke noe å reagere på. Hvis hun sier at oppskriften er Martha Stewart sin, men at hun kom på selv å ha After Eight oppå i stedet, kan jo det godt henne det er sant? Man må ikke være et geni for å skjønne at det kan være godt, hvis man tilfeldigvis har en pakke. Sånne enkle småting er det nok mange som faktisk klarer å komme på selv, uten å måtte ha hermet etter noen.

Men direkte kopiering av oppskrifter og lure idéer er teit og dårlig gjort.

Men mange lure idéer kan jo også hende at flere kommer på uavhengig av hverandre...

Skrevet

Men direkte kopiering av oppskrifter og lure idéer er teit og dårlig gjort.

Men mange lure idéer kan jo også hende at flere kommer på uavhengig av hverandre...

Direkte kopiering er ikke bare teit og dårlig gjort, det er ulovlig.

Når det gjelder å komme på ting uavhengig av hverandre, er jeg imidlertid helt enig i at dette raskt kan skje.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Hun viser til kilden for oppskriften, og at hun har gjort visse endringer og brukt After Eight i steden må da være helt greit? Det er tusenvis av oppskrifter på brownies hvis man søker på nett, og hun er garantert ikke den første som har prøvd seg med After Eight. Men det betyr da ikke at hun også skal kunne få prøve seg med dette og hive ut sitt forslag til oppskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...