MarianneE Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Stod på kjøkkenet og brettet sammen en kartong med Nora Familiens Beste Granateplejuice. Og hva inneholder denne juicen? Jo... 62% eplejuice 15% granateple 15% drue 6% aronia 2% pasjonsfrukt Så egentlig heter den Nora Familiens Beste Eplejuice med kun 15% granateple Flere eksempler på tilsvarende lurerier?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Flere eksempler på tilsvarende lurerier? Det meste innen ferdigmatkonseptet.
HedvigR Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Syns ikke akkurat det er no lureri når det står klart skrevet på kartongen 1
Gjesten Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Det har vel litt med smaken å gjøre. Smaker ikke juicen granateple? Granateple smaker mye, jeg tror ikke du (og i alle fall ikke barna) hadde likt en juice med 62% granateple. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Syns ikke akkurat det er no lureri når det står klart skrevet på kartongen Det er litt lureri å kalle det granateplejuice når det er 15% granateple...
Gjesten Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Det er litt lureri å kalle det granateplejuice når det er 15% granateple... Igjen: Det er vel ikke juks så lenge det smaker mer granateple enn vanlig eple
fruenge Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 tenker du da på alik juks som at de fleste pistasjeiser ikke inneholdeer pistasj, men spinat, slik at den blir grønn. og at vaniljeise ikke er laget med ekte vanilje, men i stede råtten gran dvs vanilin? 1
MarianneE Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2011 tenker du da på alik juks som at de fleste pistasjeiser ikke inneholdeer pistasj, men spinat, slik at den blir grønn. og at vaniljeise ikke er laget med ekte vanilje, men i stede råtten gran dvs vanilin? For eksempel det ja. 1
latter Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Stod på kjøkkenet og brettet sammen en kartong med Nora Familiens Beste Granateplejuice. Og hva inneholder denne juicen? Jo... 62% eplejuice 15% granateple 15% drue 6% aronia 2% pasjonsfrukt Så egentlig heter den Nora Familiens Beste Eplejuice med kun 15% granateple Flere eksempler på tilsvarende lurerier? Alt i kartong og pose er juks. Som forbruker vet man det. Måtte ty til noe ferdig en kveld jeg kom sent hjem. Fant en pose med pytt i panne. Ups....15 % kjøtt. Ble rett sint,og sendte mail til fabrikken.
latter Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Stod på kjøkkenet og brettet sammen en kartong med Nora Familiens Beste Granateplejuice. Og hva inneholder denne juicen? Jo... 62% eplejuice 15% granateple 15% drue 6% aronia 2% pasjonsfrukt Så egentlig heter den Nora Familiens Beste Eplejuice med kun 15% granateple Flere eksempler på tilsvarende lurerier? Alt i kartong og pose er juks. Som forbruker vet man det. Måtte ty til noe ferdig en kveld jeg kom sent hjem. Fant en pose med pytt i panne. Ups....15 % kjøtt. Ble rett sint,og sendte mail til fabrikken.
Gjest Kim Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 (endret) Hehe, anbefaler deg å lese: Den hemmelige kokken av Mats-Eric Nilsson Endret 19. januar 2011 av Kim
Gjest Coarvi Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Jeg hadde følt meg mye mer lurt hvis de kalte det eplejuice, siden det faktisk smaker granateple. Synes ikke det er så ille at de gir produktet navn etter smaken, og ikke hovedingrediensen, så lenge ikke hovedingrediensen er helt ødeleggende for produktets mening. Jeg føler meg derimot mer lurt når kjæresten har vært ute og kjøpt grovbrød til meg, og kommer hjem med "grovbrød" der hvetemel er den ingrediensen det er mest av, og brødet bare har 2 kaker på grovhetsskalaen. Eller enda verre - det har 4 kaker på grovhetsskalaen, men fortsatt vanlig hvetemel som første ingrediens. Grovbrød skal være GROVT, ikke bare inneholde litt sirup eller noen få korn. 2
MarianneE Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2011 Hehe, anbefaler deg å lese: Den hemmelige kokken av Mats-Eric Nilsson Den har jeg kikka og lest litt i, men kommer aldri til og lese hele. Noe sier meg at jeg etter det aldri kommer til og spise noe igjen..
pulverheksa Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 Den har jeg kikka og lest litt i, men kommer aldri til og lese hele. Noe sier meg at jeg etter det aldri kommer til og spise noe igjen.. Hehe det trodde jeg også, men jeg ble bare en enda mer bevisst forbruker.
Gjest Kim Skrevet 20. januar 2011 #15 Skrevet 20. januar 2011 (endret) Den har jeg kikka og lest litt i, men kommer aldri til og lese hele. Noe sier meg at jeg etter det aldri kommer til og spise noe igjen.. Jeg var ganske så paranoid forbruker de første ukene etter jeg hadde lest boka, men man innser jo at hvis man skal unngå alle slike fyfy produkter, så hadde man brukt all sin tid på å løpe rundt i spesialbutikker. Jeg spiser konsekvent ikke ferdigmiddager av type fjorland, heller ikke frossenpizzaer o.l Jeg kjøper ikke margarin og lettprodukter. Jeg kjøper kun brød fra åpent bakeri eller united bakeries. Ellers så lever jeg som før. Endret 20. januar 2011 av Kim
minipia Skrevet 21. januar 2011 #16 Skrevet 21. januar 2011 Tror disse metallboksene med ferdig guacamole inneholder noe sånt som 2% avocado!
matentusiasten Skrevet 21. januar 2011 #17 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Dette minner meg om Curb your enthusiasm-episoden når Larry konfronterer David Schwimmer, hvis far eier et nøttefirma, om at nøtteposene innholder for lite cashewnøtter til å hete "cashews and raisins". Han mener at det heller bare burde hete "raisins", så cashewnøttene istedet oppfattes som en hyggelig overraskelse. edit: fant en liten smakebit fra episoden: Uansett, jeg får ofte granateplejuice (ferkspresset) når jeg hos foreldrene mine, og jeg kan garantere dere at 0,5 dl er mer enn nok. Den er utrolig syrlig og intens i smaken. Det forandrer kanskje ikke TS' poeng om at Nora "jukser". Ja, de jukser litt, men det er en vinn-vinn situasjon: Nora får reklamert med granateplejuice, og kundene får en relativt billig granateplejuice, som faktisk lar seg drikke i litt større mengder enn ekte vare. De fleste kunder skjønner ikke engang at de har blitt "lurt". Sånn er bransjen Endret 21. januar 2011 av matentusiasten
MarianneE Skrevet 21. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 21. januar 2011 Tror disse metallboksene med ferdig guacamole inneholder noe sånt som 2% avocado! Mener jeg har lest at en slik boks inneholder mer erter enn avocado. Så egentlig burde den het ertepure med litt avocado i
MarianneE Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 30. januar 2011 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=534263
Gjest Kim Skrevet 30. januar 2011 #20 Skrevet 30. januar 2011 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=534263 Ikke uten grunn jeg skyr tacopakkene i butikken...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå