Gå til innhold

Liten søt hund?


telyset

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst på mops, en liten søt hund som nøyer seg med 1 times gåtur daglig. Men jeg hører også at disse blir fort syke og har mange medfødte problemer.

Har dere tips til andre hunderaser/blandingsraser som er små og søte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva skal du bruke hunden til ? Kort pels ,lang pels?

litt andre kriterier enn kun søt og liten hadde vært fint :glare:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er mops søte, men er det ikke mer som teller når man skal ha hund, annet enn at den trenger 1 times daglig gåtur? Uff, nå hørtes jeg ut som en av de folka som henger på hundeforum som har så sterke meninger om alt med hundehold...

Mops har som regel mange problemer ja, ekstriøret gjør at de ikke kan puste ordentlig, de må kjøles ned om de blir for varme, er det mops som ikke kan føde normalt, men som må ha keisersnitt også? Jeg ville heller sett etter en mer frisk hund. Masse å velge mellom, men synes det var litt sært med overskriften om at den må være søt og at det var bra at de ikke trengte så mye mosjon... Uansett rase du velger, så burde du kunne en del før du går til anskaffelse, eller kanskje en fluffy robot-hund? :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har værtfall ikke en mops vet jeg!

Allle mopser jeg vet om føder normalt.

Har en venninne som har 3 mopser, og de er de søteste og gladeste hundene jeg vet om!

Aldri har de vært syke heller.. dessuten, hvis man graver i dybden så er det ett eller annet med alle hunderaser. Hvis jeg skulle hatt en hund hadde jeg vurdert mops, helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente sykdommer og helseproblemer hos mops

Som alle rasehunder har også mops arvelig betingede sykdommer. Her har jeg listet opp noen av tingene du som mopseeier bør være oppmerksom på. Det er ikke sikkert at du kommer til å oppleve noen av problemene under - men nå som du vet det er du bedre forberedt om en slik situasjon skulle oppstå. Altså nyttig informasjon av verdi både for deg og hunden din. Før vi begynner er det viktig for meg å presisere at jeg verken er veterinær eller har inngående kunnskaper om denne hunderasen - men forsøker å videreformidle det jeg har lest og lært opp gjennom årene.

Her er noen av de mest kjente problemene hos mops:

Patellaluksasjon:

Kort forklart man man si at patellaluksasjon betyr løse kneledd. Patellaluksasjon er en tilstand da kneskålen ikke ligger stabilt på plass i patellafuren. Den glir ut av stilling.

Årsaken til patellaluksasjon er en defekt i utvikling av hele bakbeinet, og man vil derfor normalt kunne oppdage en slik lidelse i ung alder.

Patellaluksasjon deles inn i fire grader, etter hvor store anatomiske avvik som foreligger. Symptomene vil kunne variere fra liten eller ingen halthet, til det at hunden ikke er i stand til å bruke bakbeina på en skikkelig måte. Jo høyere grad, jo tydeligere symptomer og jo vanskeligere å behandle.

Hemivertebra:

Hemivertebra (ofte forkortet HV) er et skjelettproblem hvor unormale ryggvirvler gir trykk på ryggmargen. Dersom det forekommer deformering av nakke/ryggsøyle eller ryggvirvlene ikke utvikler seg riktig kan dette føre til lammelser. Normalt oppdager man dette i hundens første halve leveår men kan også forekomme i voksen alder. Hunder med Hemivertebra kan ikke kureres. Har hunden din blitt lam eller står i fare for å bli lam og du ikke ønsker å avlive hunden finnes det hjelpemidler. Se f.eks. saken om mopsen Billy som tross lammelser i bakbeina lever et lykkelig liv sammen med sin eier ved hjelp av en rullestol i denne artikkelen på VG.no.

Calvè-Legg Perthes syndrom:

Calvè-legg perthes fører til en degenerering av hoftekulen som følge av underutvikling av blodårene som står for blodtilførsel til hoftekulen. Skjelettsykdomen som hovedsaklig rammer miniatyrhunderaser som blant annet yorkshire terrier, jack russell terrier, dachshunder, toy puddel og mops kan opereres og prognosene for å bli frisk skal visstnok være gode. Vanligvis ser man tegn til sykdommen allerede ved 6-8 måneders alderen. Røntgen er nødvendig for å fastslå sykdommen. Les mer om Calvè-legg perthes på Wikipedia.

Keratitt (hornhinnebetennelse):

Det finnes mange årsaker til hornhinnebetennelse hos mops. De nydelige store og vidåpne øynene har ikke bare positive sider. De store øynene har også sin bakside. Øynene er svært utsatt for støt gjenstander som stikker ut som for eksempel busker og kratt, sofahjørner og andre ting i hjemmet.

Husk at mops er flat i ansiktet og mangler de praktiske kjevene og lange snutene som andre hunder kan bruke til å parrere for gjenstander.

Det mest kjente øyeproblemet hos mops er keratitt som er en hornhinnebetennelse som kan føre til pigmentflekker på hornhinnen. Dersom tilstanden ikke behandles vil dette kunne føre til at pigmentflekkene som oppstår vokser seg store og vokser over pupillen. Dersom dette skjer vil dette kunne føre til nedsatt syn. Sykdommen kan behandles men pigmentflekker som allerede har oppstått kan ikke fjernes. Det er derfor viktig å respondere raskt ved tegn til øyesykdom hos mops!

Hårsekkmidd:

Hårsekkmidd hos hunder (Demodex canis) er små parasittiske midder som lever rundt hårsekkene til de aller fleste hunder. De aller fleste hunder lever i harmoni med sine hårsekkmidd, men enkelte hunder har et immunsystem som ikke klarer å kontrollere middene. I tilfeller der immunsystemet er svekket kan mengden av hårsekkmidd øke voldsomt og føre til en tilstand kalt demodikose som kjennetegnes med kløe, betennelse og andre hudsykdommer. Dersom irritasjon oppstår kan dette fremprovosere at hunden klør seg ofte noe som igjen kan føre føre til flekkvis håravfall, sår og betennelser. Det er mulig å redusere mengden hårsekkmidd med behandling, men det er likevel kjent for å være en krevende prosess da selve problemet igjen vil oppstå på grunn av immunsvikten hos det enkelte individ etter at behandlingen er fullført.

Overoppheting:

Hunder bruker ikke lungene kun til å puste men også til å justere kroppstemperaturen. Når hunder puster gjennom munnen og nesen frigjøres store vannmengder i nesehulen som virker som en slags fordamper. Utfordringen hos kortnesede hunderaser som mops er at disse hundene ikke har neseanatomien til å kjøle ned kroppen effektivt. Derfor er mops utsatt for overoppheting. Det finnes mange måter å hjelpe en mops med å kjøle seg ned. Noen velger å ta på hunden en hvit t-skjorte for å stenge ute den verste solen, kjøle hunden ned med et fuktig håndkle eller å legge noen kjøleelementer med frosset vann under madrassene i buret for å holde temperaturen nede. Om sistnevnte metode brukes må aldri tradisjonelle isposer benyttes. Disse inneholder giftstoffer som kan skade eller drepe hunden om den klarer å tygge hull i isposen og å få i seg innholdet. En god tommelfingerregel er å aldri gå lange ture med mopsen når det er varmt ute. Vent til kvelden når temperaturen er lavere eller ta den tidlig på morgenen før solen steiker som verst.

Pusteproblemer:

Som nevnt over er ikke neseanatomien hos en mops og andre flatnesede hunder ideell. En mops kan derfor innimellom ha noe problemer med å puste normalt. Ikke press den for hardt når du går tur og gi den gjerne en liten pause innimellom. Snorking er nok en del av hverdagen med de fleste mops, men ekstra oppmerksomhet bør vises ved luftveisinfeksjoner og sykdom.

(hentet fra http://www.hundefeber.no/hundebloggen/hunderaser/mops/mops.html )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkuratt sånn at disse sykdommene rammer alle mops da. Deter en liiiten del av rasen. Og dessuten alle disse tingene du nevner her, er det ikke bare mops som kan få, men de fleste andre små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har værtfall ikke en mops vet jeg!

Allle mopser jeg vet om føder normalt.

Har en venninne som har 3 mopser, og de er de søteste og gladeste hundene jeg vet om!

Aldri har de vært syke heller.. dessuten, hvis man graver i dybden så er det ett eller annet med alle hunderaser. Hvis jeg skulle hatt en hund hadde jeg vurdert mops, helt klart!

Nei, jeg har ikke mops, jeg støtter ikke oppdrettere med ihjelavlet raser der hundene lider. Tror du det er normalt med flat snute, så det kommer hveselyd hver gang de puster? eller at de må ha basseng om sommeren for å avkjøle seg i når det blir for varmt? Og for å ikke snakke om alle ledd-problemene disse hundene kan lide av, og alt dette for at hunden skal være "søt" Greit nok, mopser er nok glade hunder, på lik linje med andre, men det betyr ikke at denne avlen har gjort mopsen noe fordel, tvert imot.

Alle hunder har nok sine egne problemer, med det er mest utbredd på disse små søte rasene med inntrykt snute.

http://www.myspace.com/video/vid/44215931

Du kan jo se fra 29:50 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg kjenner en med mops, og den er sunn, frisk og glad. Selv har jeg fransk bulldog, jeg liker IKKE at de er avlet slik de er, så jeg lette etter en oppdretter som avlet de litt lengre i snuten, og hadde fokus på sunne hunder, fremfor at de skulle se slik og slik ut.

Prøv å finne en seriøs oppdretter, så tror jeg du kan få mye glede av en mops. Eneste som er litt stress med hunden min er om sommeren. Men det er bare for meg å ta visse forhåndsregler. Hun har alltid vann tilgjenglig, ute og inne, jeg setter henne aldri i bilen etc. I sommer greide hun seg fint, hun gikk i skyggen når hun ble varm og drakk masse vann, bare å sørge for at hun har mulighet til dette, og ikke står bundet fast i sol steika. Og siden de er så tunge foran, kan de ofte ikke svømme, så pass på ved vann, kjøpt redningsvest og følg med :)

Syntes mange har inntrykk av at disse type hunder, mops, engelsk og fransk bulldog, er veldig usunne og nesten ikke greier å løpe, det er feil. Mange andre hunder som også har problemer med div. sykdommer, eks. sjefer og golden retriver, som kan få problemer med hofter etc.

Finn en som avler de litt lenger i snuten ;)

Edit: Kan legge til at min hund ikke er fornøyd med bare en times tur hver dag. Men det er jo hva du vender dem til. Det er synd at mange tror disse hundene omtrent ikke trenger mosjon, min er KJEMPE GLAD i å gå tur, og har masse energi. Hun vil helst være ute hele tiden :fnise:

Endret av **Nora**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, huff! Mopser er ikke søte. De har digre utstående øyne, og inntrykt kjeve. Noe det også blir helseproblemer av. I tillegg røyter de mye.

Det er ikke en hund jeg ville kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt lyst på mops, en liten søt hund som nøyer seg med 1 times gåtur daglig. Men jeg hører også at disse blir fort syke og har mange medfødte problemer.

Har dere tips til andre hunderaser/blandingsraser som er små og søte? :)

Hva med Bichon Havanese eller Bichon Frisè?? Disse rasene er små og søte, og trenger bare moderat med mosjon!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler sterkt Chihuahuaen, en nydelig, stor hund, i en liten kropp. De er små, søte, og bare helt nydelige! Me+Tassen= :hjerte: Skulle gjerne lagt ut et bilde av den skjønne lille karen, men har ikke bilder tilgjengelig enda. :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig ikke du har tenkt å kjøpe deg en hund pga at hunder er SØTE? Hvorfor ønsker du deg hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...