Gå til innhold

Trening etter ryggskade/operasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg opererte ryggen i fjor, hadde en skade nederst i ryggen. Nedre del er nå stivet av med skruer, plater og en bit de høstet fra hoftebeinet mitt (AU!!). Vellykket operasjon i følge de kloke leger. Var på kontroll for noen måneder siden, og jeg kan begynne å trene igjen. Skulle egentlig begynne med fysio 3mnd etter operasjonen, men fysio fant det ikke hensiktsmessig, da jeg allerede var fullt mobil (skulle trene meg opp mht mobilisering.). Eneste han gjorde var å massere for å løse opp i stiv muskulatur.

Jeg har spurt lege, men han er usikker. Tren inntil smertegrensen sier han. Nå har jeg i perioder ganske så vondt, da jeg er uforsiktig i hverdageen (fortsatt sykemeldt, men i det daglige liv....lemper på ungene, bærer tung klesvask osv osv). Eneste forbudet jeg har er tunge løft og rotasjoner.

Nå har det seg sånn at før operasjonen var jeg ganske så godt trent. Trente løping, sykling og styrke. Siste halve året før operasjonen fikk jeg ikke trent i hele tatt pga smerter og nedsatt gangfunksjon (legen sin teori er at skaden oppstå pga overtrening opp igjennom årene). Det positive er at pga jeg var så grunntrent i utgangspunktet så kom jeg meg kjapt på beina og i farta.

Uansett; jeg begynte forsiktig med å gå turer, før jeg økte på med powerwalk. Har og nå begynt å jogge litt, og jeg har kjøpt en treningsykkel med div program som jeg har i stua. Nå så trener jeg 5 dager i uka med kondis, kjører på noen runder mage/rygg, generell styrking av kjernemuskelaturen.

Kjernemuskelatur derimot trener jeg hver dag for å styrke max.

Problemet er at jeg har ikke vondt i hele tatt mens jeg holder på, men etterpå derimot så kan det være ganske så ille, synes det er vanskelig å finne den gyldne middelvei....

Noen som har vært ut for det samme og kan komme med anbefalinger?

Er forresten relativt ung, og slank....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Caitlin

Jeg hadde mitt første prolaps i ryggen i fjor, ble liggende i ca en mnd og så operert. Etter operasjonen, som da ikke er like lang og omfattende som din, så hadde jeg mye av det samme problemet som deg. Min fysioterapeut sa til meg at det var muskulært når det kom på denne måten. Man skal være klar over at selv hos friske og unge, godt trente mennesker så forsvinner musklene veldig fort når man blir liggende relativt stille. Kan det være muskulære smerter hos deg også? Grunnen til at det er fint å finne ut av er at disse smertene i så fall ikke er farlige og vil gå over etterhvert. Lite og ofte var rådene jeg fikk, man er så spent i muskulaturen at når du omsider slapper av etter trening så går musklene nærmest litt i kramper fikk jeg forklart. Å legge seg med varmeflaske på ryggen, forutsatt at smertene dine sitter her, med EN gang du kommer inn kan muligens hjelpe litt, ellers må du kanskje bare ta tiden til hjelp...

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her;

Takk for svar!

Det er delvis muskulært, og delvis at ryggen ikke er grodd ihop og blitt helt avstivet enda....

Litt av problemet mitt er at jeg har en ganske aktiv hverdag selv om jeg er sykemeldt, med små barn og en mann som jobber innmari mye....ca 60t i uka i snitt. Så det får ikke tid til å gro..

Det var ikke prolaps jeg hadde, men ei degenerert (?) skive og ei skive som var helt utslitt...(sitat legen, hadde ei skive som kunne tilsvart ei dame på 80 år..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Litt av problemet mitt er at jeg har en ganske aktiv hverdag selv om jeg er sykemeldt, med små barn og en mann som jobber innmari mye....ca 60t i uka i snitt. Så det får ikke tid til å gro..

Det er jo veldig viktig at du tar hensyn og LAR det få tid til å gro. Søskenbarnet mitt avstivet ryggen sin, riktignok muligens et lengre stykke enn deg, men hun fikk altså kun lov til å ligge eller stå i 6 mnd etter operasjonen. Først da hadde ryggen grodd slik at hun kunne begynne opptrening på nytt. I mellomtiden måtte hun bruke korsett og altså unngå all form for bevegelse, bøying, husarbeid, ja alt!!! Hun gikk hos fysio som knadde musklene som de ikke skulle forsvinne totalt, men ellers altså NULL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...