Gå til innhold

Barn og dyre gaver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her må 13 og 11 åringen stort sett spare til større ting selv. De har helt vanlige mobil, ingen hippe greier. Hele husstanden deler på en felles laptop (vi er 5 stk). Er litt usikker om vi skal kjøpe til dem når den tid kommer eller vi skal spleise med dem. Ingen av ungene har tv på rommet. Til jul fikk alle 3 en felles xbox m/kinect. Den har vi nede i stua sammen med en ny, stor flatskjerm.

Tror ungene henger litt etter med tekniske dupeditter, i alle fall eldstemann (føler det sånn i alle fall). Samtidig syns jeg de bruker mer enn nok tid til å glo på tv og sitte på data. Det er en del krangling om hvem sin tur det er til dataen, mest i helgene.

11 og 13 åringen snakker om at de ønsker seg en Ipod. Vil de ha en må de spare til den selv.

Vi hører veldig ofte at "Alle andre har", og jeg føler meg av og til kjip. Syns det er vanskelig.

Glemte å føye til at 11 og 8 åringen har hver sin nitendo. Den har de kjøpt selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser virkelig ikke poenget med å ha Xbox, Wii, PS3, PS2 OG Nintendo?

Ellers enig i det du skriver på slutten, selv om det ikke henger helt på greip mtp de ørten forskjellige spilltypene dere har. Det er selvfølgelig veldig fint at du mener at barna dine ikke er bortskjemte, men er du egentlig i stand til å bedømme det selv? Antar at de færreste foreldre fullt og holdent mener at deres egne barn er bortskjemte.

Så frekk du er da? Jeg kan love deg at mine barn ikke er bortskjemte.

Endret av Kosemose
Skrevet

Ønsker vi ikke at barna skal mestre de hjelpemidler som finnes?

Tror ikke det er noen fare for at barna ikke lærer seg å mestre de ulike tekniske hjelpemidlene, og det uten vi de voksne trykker det nedover hodene deres.

Syns det er utrolig trist å se barn i 8-årsalderen som sløver i sofaen foran TV'en mens de spiller på mobilen/pc-en eller hva det skulle være - midt på lyse dagen.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Datteren vår forteller (lettere sjokkert) om venninner som har fått MacBook Pro til jul, speilreflekskamera til bursdag osv. Jeg fatter ikke at folk har penger til sånt. Det er uansett ikke et nivå vi hadde ønsket å legge oss på uansett. Barn har ikke vondt av å forstå verdien av ting, og at man må gjøre en innsats for å greie å skaffe seg dyre saker som dette.

Akkurat det der med at små jentunger ønsker seg speilrefleks til flere tusen gjør at jeg får vondt i sjelen. De fleste interesserer seg ikke for fotografering i det hele tatt, har ikke peiling på funksjoner og linser, og det eneste de bruker det til er slike typiske facebook profilbilder med fjortisposering. En fin gave, men unødvendig om man ikke har peiling på hvordan det fungerer eller interesserer seg for det.

Synes foreldre flest bør bli flinkere til å tenke på hva som er nødvendig å kjøpe barna sine av teknologiske dupedittet, istedenfor å fokusere på alt av det nyeste. En gutt på 9 år trenger strengt tatt ikke en Macbook Pro like mye som en fotointeressert VGS student som går på medier og kommunikasjon linjen?

Den som sier at en 9 åring TRENGER en iphone eller blackberry må egentlig tenke seg godt om.

Skrevet

Så frekk du er da? Jeg kan love deg at mine barn ikke er bortskjemte.

Greit, siden du lover, får jeg vel heller tro på det ;)

Skrevet

Tror ikke det er noen fare for at barna ikke lærer seg å mestre de ulike tekniske hjelpemidlene, og det uten vi de voksne trykker det nedover hodene deres.

Syns det er utrolig trist å se barn i 8-årsalderen som sløver i sofaen foran TV'en mens de spiller på mobilen/pc-en eller hva det skulle være - midt på lyse dagen.

Det må i såfall være dine egne barn du observerer i sofaen midt på lyse dagen?

De fleste barn jeg kjenner er på skolen på dagen, og om ettermiddagene er det lekser, middag, trening, samvær med familie og venner. Hva gjør forresten du selv foran på KG midt på lyse dagen???

Skrevet

Den som sier at en 9 åring TRENGER en iphone eller blackberry må egentlig tenke seg godt om.

Vil nå egentlig påstå at de færreste (gjelder både barn og voksne) virkelig TRENGER iphone eller blackberry.

Hvis de "må" ha mobil, kjøp en helt enkel da. Selv om det sikkert er veldig gøy, er det ikke nødvendig å kunne surfe på internett vha mobilen eller spille spill, så lenge man kan ringe eller sende melding hvis det skulle være noe.

Skrevet

Vil nå egentlig påstå at de færreste (gjelder både barn og voksne) virkelig TRENGER iphone eller blackberry.

Hvis de "må" ha mobil, kjøp en helt enkel da. Selv om det sikkert er veldig gøy, er det ikke nødvendig å kunne surfe på internett vha mobilen eller spille spill, så lenge man kan ringe eller sende melding hvis det skulle være noe.

Hva vet du om det da? Jeg kan både surfe og spille spill på min mobil, og gjør gladelig begge deler. Utrolig fint å ha tilgang til å kunne søke opp adresser eller annet også når jeg ikke har PC tilgjengelig, og jeg elsker kabalspillet mitt, det gjør en hver ventestund til en fest! Skjønner ikke hvorfor sånne som deg syns det er så ille? Det er jo ikke slik at jeg ikke leser bøker eller aldri har samtaler med levende mennesker fordi om jeg benytter moderne teknologi. Og hva gjør egentlig du selv på nett midt på lyse dagen? surfer du i arbeidstiden eller benytter du fridagen til å sitte inne og glo i en skjerm? er ikek det litt dobbeltmoral da? ;-)

Gjest BabyBlue
Skrevet

For voksne som trenger tilgang til e-post og andre jobbrelaterte greier kan en ekstra fancy telefon nesten være nødvendig, ja. Men skjønner som sagt ikke hva småtasser gjør med fancy smancy touchtelefoner når de ikke har peiling på hvordan de bruker de? I verste fall kan det føre til sinnssyke regninger fra apple store hvis ungene tilfeldigvis klikker seg innpå diverse nettbutikker eller android markedet? : o

Støtter forslaget ditt om at det enkleste ofte er det beste når det gjelder barn og telefoner... :gjeiper:

Skrevet

Foreldra mine er veldig rike, å de har en etterpåklatt på 11 år. Han har ikke tv på rommet eller noe sånt, da de syns han er for ung til det. Han har alt det nyeste innen ski og skateboard da dette er sunne leker som blir lekt mye med. Vi får også det vi trenger, som ny vedovn og sånne ting :)

• Liker 1
Skrevet

Det må i såfall være dine egne barn du observerer i sofaen midt på lyse dagen?

De fleste barn jeg kjenner er på skolen på dagen, og om ettermiddagene er det lekser, middag, trening, samvær med familie og venner. Hva gjør forresten du selv foran på KG midt på lyse dagen???

Oida, visste ikke at folk ble så provosert av mine innlegg ;)

For det første: Nei, det er ikke mine egne barn jeg har observert, men barn av venner, familie etc. Og jeg snakker selvsagt ikke om hverdagene, da er de jo (som du så riktig påpekte) på skolen. Men i helgene har de som regel fri, og jeg syns det er trist at de sitter inne foran pc-en og/eller tv-en når det er fint vær ute.

For det andre: Hva jeg gjør her på KG midt på lyse dagen (nåja, lyst og lyst. Her jeg bor er det mørkt og grått ute), har vel ikke noe med temaet å gjøre?

Skrevet

For voksne som trenger tilgang til e-post og andre jobbrelaterte greier kan en ekstra fancy telefon nesten være nødvendig, ja.

Er absolutt enig i det! Men for oss andre voksne som ikke er avhengig av tilgang til jobbrelaterte eller andre viktige greier, er det strengt tatt ikke nødvendig med en fancy telefon. Kjekt å ha, dog ;)

Skrevet

Hva vet du om det da? Jeg kan både surfe og spille spill på min mobil, og gjør gladelig begge deler. Utrolig fint å ha tilgang til å kunne søke opp adresser eller annet også når jeg ikke har PC tilgjengelig, og jeg elsker kabalspillet mitt, det gjør en hver ventestund til en fest! Skjønner ikke hvorfor sånne som deg syns det er så ille? Det er jo ikke slik at jeg ikke leser bøker eller aldri har samtaler med levende mennesker fordi om jeg benytter moderne teknologi. Og hva gjør egentlig du selv på nett midt på lyse dagen? surfer du i arbeidstiden eller benytter du fridagen til å sitte inne og glo i en skjerm? er ikek det litt dobbeltmoral da? ;-)

Du må gjerne kose deg med surfing og spilling på mobilen, har ingenting i mot det, jeg! Jeg mener bare helt enkelt at det i de fleste tilfelle ikke er nødvendig, man overlever fint uten også ;) Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva de ønsker å bruke pengene sine på. Jeg syns bare det er unødvendig å kjøpe all verdens fancy duppeditter til barna, når de helt fint klarer seg med mindre avanserte ting.

Igjen, skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i hva jeg gjør på nett, kunne nesten spurt deg om det samme (men det gjør jeg likevel ikke).

Skrevet

Min 11 åring er kjempegiret på fotografering, leser masse på nett om lyssetting og alt det der men hun har likevel ikke eget speilrefleks kamera, derimot har hun en mobil med godt kamera og jeg ser hun tar masse gode bilder av alt mulig i naturen for eksempel på vei til og fra skolen, av venner som poserer og stilles opp, av dyr og i det hele tatt alt hun kommer over..

Så kanskje henens ønske om et kamera burde vært infridd...

Når det gjelder hva de har og ikke har, vi har det meste så mine lider absolutt ingen nød - det er mer på "kjekt å ha" nivå...

Når det gjelder tilgang til internett på telefon, iPod etc er det vel strengt tatt et "kjekt å ha" tillegg og ikke et "må ha" ??

• Liker 1
Skrevet

Min 11 åring er kjempegiret på fotografering, leser masse på nett om lyssetting og alt det der men hun har likevel ikke eget speilrefleks kamera, derimot har hun en mobil med godt kamera og jeg ser hun tar masse gode bilder av alt mulig i naturen for eksempel på vei til og fra skolen, av venner som poserer og stilles opp, av dyr og i det hele tatt alt hun kommer over..

Så kanskje henens ønske om et kamera burde vært infridd...

Når det gjelder hva de har og ikke har, vi har det meste så mine lider absolutt ingen nød - det er mer på "kjekt å ha" nivå...

Når det gjelder tilgang til internett på telefon, iPod etc er det vel strengt tatt et "kjekt å ha" tillegg og ikke et "må ha" ??

Enig! Kvaliteten på enkelte mobilkamera er i mange tilfeller like god eller bedre enn på vanlige fotoapparat. Forøvrig finnes det mange gode digitalkamera som er nesten like gode som speilrefleks - uten at de koster like mye ;)

Skrevet

Mitt barn har fått forholdsvis dyre gaver til bursdager og jul, men ellers i året har han måtte spare til div ting han øsker seg selv. Det har vært alt fra tv, data (pc trenger jo alle i dag, men vi må jo prøve å følge med på hva de driver med der inne), sportutstyr.

Tanken min har vært å gi han ambisjoner til å ønske å ta en god utdanning og tjene ok med penger selv en dag. Det virker som han har skjønt det, så å gi han litt smaken på "det gode liv" har virket for oss. De må bare ikke få alt opp i hendene, men skjønne de må jobbe for det.

Skrevet

Jeg synes det blir kvalmt når småttiser har egen iPhone f.eks. Hva søren skal en 12-åring med det.. Jeg synes heller ikke at barn trenger egen pc, men det kan hende jeg ikke er helt oppdatert på hva de "må ha" i forhold til skole nå til dags.

Det kan jo hende at noen av disse "småttisene" har spart til telefonen selv, eller har arvet en fra noen som har kjøpt seg ny? Mine har ikke, men de ville nok gjerne ha hatt hvis de fikk.

Ellers til spørsmålet: Her går duppedittene mer på behov enn på at julegaver skal være dyre. Vi har gitt pc i julegave, fordi den gamle var utslitt,og vi måtte anskaffe en uansett, men vi kan like gjerne(les: oftest) gi en ting som koster mindre.

Skrevet

Akkurat det der med at små jentunger ønsker seg speilrefleks til flere tusen gjør at jeg får vondt i sjelen. De fleste interesserer seg ikke for fotografering i det hele tatt, har ikke peiling på funksjoner og linser, og det eneste de bruker det til er slike typiske facebook profilbilder med fjortisposering. En fin gave, men unødvendig om man ikke har peiling på hvordan det fungerer eller interesserer seg for det.

Synes foreldre flest bør bli flinkere til å tenke på hva som er nødvendig å kjøpe barna sine av teknologiske dupedittet, istedenfor å fokusere på alt av det nyeste. En gutt på 9 år trenger strengt tatt ikke en Macbook Pro like mye som en fotointeressert VGS student som går på medier og kommunikasjon linjen?

Fullstendig enig. Da jeg var fjortis var speilreflekskamera bare noe proffe fotografer hadde, og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe noe sånt til henne selv. Hva hun bruker egne oppsparte penger til får hun jo styre selv.

Macbook Pro er jo også proffutstyr en fjortis absolutt ikke trenger. Mitt inntrykk er at mange av disse foreldrene kjøper denslags mer for show-off enn for at de oppriktig mener dette er nødvendig utstyr. Ellers har de kanskje bare altfor mye penger? :vetikke:

• Liker 2
Skrevet

Men en macbook er en maskin som har en masse muligheter og som nok er en mangeårig greie for de fleste - om foreldre bruker 10 000 på en mac eller på en pc får være opp til dem basert på hva de mener de har sett behov for - eller? Er det verre å legge penger i en mac konta en vanlig pc??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...