Gå til innhold

Retter til kveldsmat etter trening?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kampsporten jeg går på har nettopp endret treningstider. Egentlig passer det meg glimrende, men det blir helt umulig å spise en vanlig middag de to dagene i uka jeg trener. Skal helst spise senest to timer før trening, da blir det på lesesalen - dermed er middag utelukket. Og innen jeg har kommet hjem og dusjet er nok klokka mellom 20:30 og 21:00, og det er jo for sent for en stor middag. Også gidder jeg ikke å kokkelere så mye da. Men mat må man jo ha, og det er hyggelig å få til et måltid med sambo på kveldstid.

Noen som har forslag til småretter jeg kan lage? Sunne, ikke halvfabrikata, helst ikke for dyrt og raske og enkle å lage. Trenger ikke være mye karber i det, for det får jeg i meg rett etter trening. Siden vi har endel styrketrenng kan det være greit med litt proteiner. *kravstor*

Ting jeg har tenkt på så langt:

- spinatsuppe med kokt egg

- ostesmørbrød av grovt brød med tomatskive, skinke og bare littegranne ost

- stekte fiskekaker med revet gulrot

- wraps med div. fyll

- røkt laks og eggerøre

- omelett

- smoothies med yoghurt i

- kyllinglår og salat

- cottage cheese med frukt

Flere forslag? :)

-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du selv kom med mange gode forsalg :)

Hva med ovnsbakt laks og grønnsaker eller salat? Laksen kan du bare hive i ovnen når du går i dusjen (hvis du dusjer hejmme da..). Makrell i tomat på grovt brød med gulrot eller agurk til er også fin,kapp mat..

Wookblanding med tunfisk +karripulver og rømme var studentmat for meg.

Cottage chees med frukt synes jeg hever seg noen hakk når det får en neve nøtter på ;)

Skrevet

Kampsporten jeg går på har nettopp endret treningstider. Egentlig passer det meg glimrende, men det blir helt umulig å spise en vanlig middag de to dagene i uka jeg trener. Skal helst spise senest to timer før trening, da blir det på lesesalen - dermed er middag utelukket. Og innen jeg har kommet hjem og dusjet er nok klokka mellom 20:30 og 21:00, og det er jo for sent for en stor middag. Også gidder jeg ikke å kokkelere så mye da. Men mat må man jo ha, og det er hyggelig å få til et måltid med sambo på kveldstid.

Noen som har forslag til småretter jeg kan lage? Sunne, ikke halvfabrikata, helst ikke for dyrt og raske og enkle å lage. Trenger ikke være mye karber i det, for det får jeg i meg rett etter trening. Siden vi har endel styrketrenng kan det være greit med litt proteiner. *kravstor*

Ting jeg har tenkt på så langt:

- spinatsuppe med kokt egg

- ostesmørbrød av grovt brød med tomatskive, skinke og bare littegranne ost

- stekte fiskekaker med revet gulrot

- wraps med div. fyll

- røkt laks og eggerøre

- omelett

- smoothies med yoghurt i

- kyllinglår og salat

- cottage cheese med frukt

Flere forslag? :)

-

Jeg pleier å lage meg en slags risrett.

Jeg tar 0,5dl ris (ris etter ditt ønske) og koker opp. Man kan gjerne koke opp mer og oppbevare i kjøleskap. Du skal ikke bruke så mye av det.

Stek den mengde kjøttdeig/karbonadedeig du vil ha. Jeg pleier å ta 200gram.

Imens kutter du opp grønnsakene du har, eller liker. Feks: Løk, paprika, gulrot, hvitløk, squash, sopp, etc.

Når kjøttet er stekt har du i grønnsaker, de som tar lengst tid først.

Ha i risen nesten helt til slutt. Ta pittelitt kylling- eller grønnsaksfond og litt soyasaus i. Pepper, evt cayenne, eller kanskje litt timian eller hvilken som helst urt du liker.

Spis og vær glad.

Tipper det tar 10 min å lage dette dersom risen er ferdig fra før. Hvis ikke tar det like lang tid å lage som risen tar å koke.

Skrevet

Hummus, pitabrød og salat, eller falaffel i wrap med salat. Veldig rimelig, og tar ikke mer enn 15 min å lage.

Ellers ulike hjemmelagde supper (brokkoli eller blomkål, med litt sprøstekt bacon på toppen og godt brød til). Det er bare å koke grønnsakene møre i buljong eller melk, og så kjøre det i en blender eller stavmixer tl det blit glatt.

Og noe som er veldig godt, men litt sært- en boks (eller fler) tunfisk i vann, stekes i litt olje, ha i masse pesto og stek til det blit litt brunt. Spises på varm toast, evt med parmesan over.

Skrevet

Hummus, pitabrød og salat, eller falaffel i wrap med salat. Veldig rimelig, og tar ikke mer enn 15 min å lage.

Ellers ulike hjemmelagde supper (brokkoli eller blomkål, med litt sprøstekt bacon på toppen og godt brød til). Det er bare å koke grønnsakene møre i buljong eller melk, og så kjøre det i en blender eller stavmixer tl det blit glatt.

Og noe som er veldig godt, men litt sært- en boks (eller fler) tunfisk i vann, stekes i litt olje, ha i masse pesto og stek til det blit litt brunt. Spises på varm toast, evt med parmesan over.

Imponerende at du klarer å trylle frem falafler på et kvarter. Jeg pleier å bruke en 30 min bare på å lage deigen og fritere dem.

Skrevet

Imponerende at du klarer å trylle frem falafler på et kvarter. Jeg pleier å bruke en 30 min bare på å lage deigen og fritere dem.

Vel, er ganske kjapp på kjøkkenet. :jepp: Er kikertene ferdigkokte er det jo ingen sak å mose dem med løk, egg, urter og krydder. Pleier også å steke det i panne, istedet for å fritere.

Skrevet

Takk for tips, alle sammen! Masse godt her! :sikle:

Jeg dusjer hjemme, så det å ha ting som kan stå i ovnen mens jeg gjør det er jo genialt. I går ble det ovnsbakt laks og grønnsaker. :)

Uansett: keep'em coming!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...