Pingting Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Kampsporten jeg går på har nettopp endret treningstider. Egentlig passer det meg glimrende, men det blir helt umulig å spise en vanlig middag de to dagene i uka jeg trener. Skal helst spise senest to timer før trening, da blir det på lesesalen - dermed er middag utelukket. Og innen jeg har kommet hjem og dusjet er nok klokka mellom 20:30 og 21:00, og det er jo for sent for en stor middag. Også gidder jeg ikke å kokkelere så mye da. Men mat må man jo ha, og det er hyggelig å få til et måltid med sambo på kveldstid. Noen som har forslag til småretter jeg kan lage? Sunne, ikke halvfabrikata, helst ikke for dyrt og raske og enkle å lage. Trenger ikke være mye karber i det, for det får jeg i meg rett etter trening. Siden vi har endel styrketrenng kan det være greit med litt proteiner. *kravstor* Ting jeg har tenkt på så langt: - spinatsuppe med kokt egg - ostesmørbrød av grovt brød med tomatskive, skinke og bare littegranne ost - stekte fiskekaker med revet gulrot - wraps med div. fyll - røkt laks og eggerøre - omelett - smoothies med yoghurt i - kyllinglår og salat - cottage cheese med frukt Flere forslag? -
Frk. Belle Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 Synes du selv kom med mange gode forsalg Hva med ovnsbakt laks og grønnsaker eller salat? Laksen kan du bare hive i ovnen når du går i dusjen (hvis du dusjer hejmme da..). Makrell i tomat på grovt brød med gulrot eller agurk til er også fin,kapp mat.. Wookblanding med tunfisk +karripulver og rømme var studentmat for meg. Cottage chees med frukt synes jeg hever seg noen hakk når det får en neve nøtter på
Supraspinatus Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Kampsporten jeg går på har nettopp endret treningstider. Egentlig passer det meg glimrende, men det blir helt umulig å spise en vanlig middag de to dagene i uka jeg trener. Skal helst spise senest to timer før trening, da blir det på lesesalen - dermed er middag utelukket. Og innen jeg har kommet hjem og dusjet er nok klokka mellom 20:30 og 21:00, og det er jo for sent for en stor middag. Også gidder jeg ikke å kokkelere så mye da. Men mat må man jo ha, og det er hyggelig å få til et måltid med sambo på kveldstid. Noen som har forslag til småretter jeg kan lage? Sunne, ikke halvfabrikata, helst ikke for dyrt og raske og enkle å lage. Trenger ikke være mye karber i det, for det får jeg i meg rett etter trening. Siden vi har endel styrketrenng kan det være greit med litt proteiner. *kravstor* Ting jeg har tenkt på så langt: - spinatsuppe med kokt egg - ostesmørbrød av grovt brød med tomatskive, skinke og bare littegranne ost - stekte fiskekaker med revet gulrot - wraps med div. fyll - røkt laks og eggerøre - omelett - smoothies med yoghurt i - kyllinglår og salat - cottage cheese med frukt Flere forslag? - Jeg pleier å lage meg en slags risrett. Jeg tar 0,5dl ris (ris etter ditt ønske) og koker opp. Man kan gjerne koke opp mer og oppbevare i kjøleskap. Du skal ikke bruke så mye av det. Stek den mengde kjøttdeig/karbonadedeig du vil ha. Jeg pleier å ta 200gram. Imens kutter du opp grønnsakene du har, eller liker. Feks: Løk, paprika, gulrot, hvitløk, squash, sopp, etc. Når kjøttet er stekt har du i grønnsaker, de som tar lengst tid først. Ha i risen nesten helt til slutt. Ta pittelitt kylling- eller grønnsaksfond og litt soyasaus i. Pepper, evt cayenne, eller kanskje litt timian eller hvilken som helst urt du liker. Spis og vær glad. Tipper det tar 10 min å lage dette dersom risen er ferdig fra før. Hvis ikke tar det like lang tid å lage som risen tar å koke.
casting Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Hummus, pitabrød og salat, eller falaffel i wrap med salat. Veldig rimelig, og tar ikke mer enn 15 min å lage. Ellers ulike hjemmelagde supper (brokkoli eller blomkål, med litt sprøstekt bacon på toppen og godt brød til). Det er bare å koke grønnsakene møre i buljong eller melk, og så kjøre det i en blender eller stavmixer tl det blit glatt. Og noe som er veldig godt, men litt sært- en boks (eller fler) tunfisk i vann, stekes i litt olje, ha i masse pesto og stek til det blit litt brunt. Spises på varm toast, evt med parmesan over.
Supraspinatus Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Hummus, pitabrød og salat, eller falaffel i wrap med salat. Veldig rimelig, og tar ikke mer enn 15 min å lage. Ellers ulike hjemmelagde supper (brokkoli eller blomkål, med litt sprøstekt bacon på toppen og godt brød til). Det er bare å koke grønnsakene møre i buljong eller melk, og så kjøre det i en blender eller stavmixer tl det blit glatt. Og noe som er veldig godt, men litt sært- en boks (eller fler) tunfisk i vann, stekes i litt olje, ha i masse pesto og stek til det blit litt brunt. Spises på varm toast, evt med parmesan over. Imponerende at du klarer å trylle frem falafler på et kvarter. Jeg pleier å bruke en 30 min bare på å lage deigen og fritere dem.
Gjest Armule Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Quesadillas er fantastisk! Bruker man kidneybønner får man flust med proteiner og utrolig metthetsfølelse. Har skrevet hvordan jeg lager det her: http://arkeologistudent.vgb.no/2011/01/11/dagens-middag-quesadillas-mmm/
casting Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Imponerende at du klarer å trylle frem falafler på et kvarter. Jeg pleier å bruke en 30 min bare på å lage deigen og fritere dem. Vel, er ganske kjapp på kjøkkenet. Er kikertene ferdigkokte er det jo ingen sak å mose dem med løk, egg, urter og krydder. Pleier også å steke det i panne, istedet for å fritere.
Pingting Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2011 Takk for tips, alle sammen! Masse godt her! Jeg dusjer hjemme, så det å ha ting som kan stå i ovnen mens jeg gjør det er jo genialt. I går ble det ovnsbakt laks og grønnsaker. Uansett: keep'em coming!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå