ViljaH Skrevet 17. januar 2011 #21 Skrevet 17. januar 2011 Jeg tror dere har for mye fokus på kontroll rundt det å spise. Mange unger blir spisenektere når foreldrene har stort fokus på spising, fordi de som 3-4 åringer etterstreber kontroll i sitt eget liv. Og en av de få områdene de kan bestemme over, er om de skal putte mat i munnen. Så hvis foreldrene fokuserer mye på det, så blir det en kampsone. Noen i min familie har gjort akkurat samme feilen. De sitter og bestemmer når 4-åringen får drikke, og forhandler om "en bit til". Og gutten er vanskelig å få til å sitte i ro, og spise. Vi prøver veldig å unngå denne feilen med vår gutt, som er 17 mnd. Vi maser ikke på at han skal spise, vi setter mat foran ham. Snakker sammen alle mann, snakker om at det var godt med mat, og at maten er god. Men aldri maser vi på ham at han skal ta biter. Hjelper han med munnfuller nå og da, men hvis han ikke vil så slipper han. Det er han som bestemmer når han er mett. Det er han som bestemmer hva som kommer i munnen. Vi bestemmer hva som tilbys. Så langt funker dette bra, han er lite kresen, smaker på det meste, og spiser godt til alle måltidene. Vi får se om det fortsetter
Kråkesaks Skrevet 18. januar 2011 #22 Skrevet 18. januar 2011 Tråden er ryddet for krenkelse. Kråkesaks, moderator.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2011 #23 Skrevet 18. januar 2011 Tror du sønnen din kan finne på å "sulte seg"? Tvert imot hva mange tror så kan barn faktisk sulte seg. Oftest ikke veldig alvorlig, men nok til at de selv velger å være sultne fremfor å spise mange dager på rad. Min sønn har hatt spiseproblemer så lenge jeg kan huske. Han like mat i perioder, og i de periodene han feks ikke liker kjøtt så klarer han virkelig ikke å spise kjøtt. Da sulter han heller. Jeg er veldig, veldig glade for at vi stort sett har tatt hensyn til han uten å pushe for mye. Da han var yngre forsto vi ikke hvor alvorlig dette var og gikk selvsagt litt i fella med å gjøre alt vi kunne for at han skulle spise, men ingenting hjalp. Så vi slapp det hele, og gjør tvert imot det som anbefales og gir han oftest noe vi vet han liker. Å minne på å spise med en kort setning er heller ikke galt.
catwar Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #24 Skrevet 20. januar 2011 Jada, sier ikke bare sånn "ro deg ned!" men at han må snakke litt lavere, ikke springe inne osv.. Vi er konkrete. Nei, jeg heller synes ikke det å minne han på å spise gir han automatisk mer oppmerksomhet.. Men det kommer jo ann på hvordan en sier det. Gjør ikke noe big deal utav det, men heller bare sier sånn "ta en bit no.." eller "nå må du huske å spise".
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #25 Skrevet 20. januar 2011 Gi han små porsjoner. Jeg husker jeg lagde mye hjemmelaget potetmos, som jeg lurte inn litt gulrot el kålrot i, og da gikk maten ned. Ellers ble det litt bollebaking, for litt usunt var bedre enn ingenting. Prøv å gjøre det så hyggelig som mulig rundt bordet under måltidene, og ikke fokuser så mye på det. Men det er ikke så lett. Vi har slitt med det i alle år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå