Gå til innhold

Er så redd for at jeg har kreft!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. I september oppdaget jeg en lymfeknute i lysken. Jeg har aldri hatt dette før, så ble med en gang redd for at det var noe farlig. Men da jeg spurte på forumet her fikk jeg beskjed om at det er helt normalt, og sannsynligvis ikke noe galt i det hele tatt. Jeg slo meg til ro med det, og glemte egenlig hele greia. Kjente jo på den av og til for å sjekke om den ble borte, men det ble den alså ikke.

Men, nå har den blitt større, er vel ca 10 mm i diameter. Den er som en hard klump, og det ser ut som jeg er bittelitt blåaktig på huden der den er. Noen få ganger kan je kjenne at den er der...litt sånn dunking på en måte, men bare veldig veldig svakt, det gjør ikke vondt. Begynner å bli skikkelig redd for at jeg er syk! Har lest om hovne lymfekjertler på nett, og blir helt hypokonder og innbiller meg at jeg har fått lymfekreft. Reger med (og håper virkelig) at det bare er jeg som overdriver, men nå blir jeg ikke kvitt tanken. Noe er vel galt siden den har blitt større???

Tenkte å ringe legen i morgen og få en time, men det kan ta tid for jeg har flyttet hjemmefra og har ennå ikke byttet fastlege. Håper virkelig de har mulighet til å ta meg imot for det!

Er det noen som har litt peiling på dette, og kan si om jeg har grunn til å engste meg eller ikke. Drar nok uansett til legen, men hadde vært fint med noen trøstende ord. Jeg er bare 20, kan ikke få kreft nå! :S Hvilke andre muligheter er det at det kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En svulst, hvis det er det det er, kan være både godartet og ondartdet (kreft). I de aller aller fleste tilfeller er den godartet hos en 20-åring. Du må selvfølgelig til legen for å få bekreftet dette, men jeg tror virkelig ikke du trenger å bekymre deg :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor idiot er du egentlig? Lar være å gå til legen fordi noen på et forum har sagt det er en god ide? Tulling. bestill legetime i morgen og ikke legg ut spørsmål her om hva andre ukvalifisert kan gjette at det er. Og bytt fastlege til der du bor, byttet gjelder fra den første neste måned. Ingen som er nødt å gi deg time i morgen når ikke du tilhører dem, men hvis du først bytter og så ringer dit du har byttet til kan du i alle fall bestille en time. Evt gå på Volvat.

• Liker 2
Skrevet

Vet at jeg burde bestilt time før, men da jeg søkte litt på det før i høst så fant jeg jo ut at det er vanlig å ha det, og at det mest sannsynlig ikke er noe som er galt. De fleste har jo lymfeknuter.

Men, det har jo ligget litt i bakhodet. Uff, jeg er redd :/ Har vært en veldig stressende høst med nytt sted og nytt studie, og bodd borte hjemmefra for første gang. Da folk her roet meg ned med at det er vanlig å ha lymfeknuter så trodde jeg på det, orket ikke bekymre meg for noe som sannsynlivis ikke er nødvendig å bekymre seg over. Det var kanskje dumt av meg :S

Skrevet

Lymfeknuter kan noen ganger bli hovne uten en merkbar grunn og bruke lang tid på å gå ned igjen. Men ring legen i morgen og be om en hastetime siden du er fryktelig bekymret.

Godartete svulster er ganske vanlig. :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Takk, det hjelper! :) Nå har jeg byttet fastlege til studiestedet mitt, skal ringe med en gang de åpner i morgen tidlig. Selv om byttet ikke går gjennom før 1. feb, så håper jeg at de kan være snille å la meg få en time før. Krysser fingrene!

Åh, skal aldri være så dum å utsette sånne ting igjen. Er bare det at jeg nesten aldri har vært hos legen, så kvier meg litt. Men men, bedre å få sjekk ut enn å gå å lure...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...