Gå til innhold

Rifter i underlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått to små rifter ved skjedeinngangen noe som svir veldig! Har dere noen forslag til krem jeg kan prøve før jeg går til lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått to små rifter ved skjedeinngangen noe som svir veldig! Har dere noen forslag til krem jeg kan prøve før jeg går til lege?

Zink tabletter kan hjelpe sår å gro fortere. fåes på helsekost.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe lignede i sommer som ikke gikk bort, uansett hva jeg prøvde. Var hos legen i forbindelse med noe annet og spurte hva jeg skulle gjøre. Han anvbefalte meg å kjøpe en krem som het daktakorthe eller noe sånt (reseptrfri, men ligger i kjøleskapet" så du må spørre etter den på apoteket.) Forsvant på 0 komma niks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe lignede i sommer som ikke gikk bort, uansett hva jeg prøvde. Var hos legen i forbindelse med noe annet og spurte hva jeg skulle gjøre. Han anvbefalte meg å kjøpe en krem som het daktakorthe eller noe sånt (reseptrfri, men ligger i kjøleskapet" så du må spørre etter den på apoteket.) Forsvant på 0 komma niks

Dactakort er mot soppinfeksjon.

TS: prøv med en zink salve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er sopp, brukte canasten både pille og salve men det har ikke gått vekk. Men skal prøve med zink salve - kan jeg bruke hvilken som helst zink salve?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ha fått sopp som du må antibiotika kur for å ta knekken på.Kom deg til en lege og få sjekket dette istedenfor å bruke mange kremer som kanskje ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Galithralia

du kan ha fått sopp som du må antibiotika kur for å ta knekken på.Kom deg til en lege og få sjekket dette istedenfor å bruke mange kremer som kanskje ikke hjelper.

Det kan og være normale rifter, de kan dukke opp av seg selv. Veldig irriterendes - jeg brukte en zink salve men husker ikke navnet på den, spør på apoteket!

Endret av Galithralia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant at det kan kun være rifter ja, men ettersom de tydligvis ikke har grodd etter div dager (regner med at TS har smørt seg mer enn i 2 dager med canesten) at kanskje det er noe annet enn rene rifter

Silulen zinksalve er fin men jeg holder fortsatt en knapp på en legetime :sjenert:

'redigert skrivefeil

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg forklarte litt hulter til bulter ser jeg. Jeg hadde sopp for et par dager siden, da brukte jeg canasten og kremen helt til alle symptomene forsvant. Riftene dukket derimot opp i går kveld eller idag tidlig litt usikker, så derfor vil jeg helst prøve en krem først, gir det seg ikke går jeg til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg som anbefalte daktakorthe lenger opp. Jeg hadde ikke sopp men riftene ville ikke gro. Derfor anbefalte legen min den salven siden det er kortison i den. Hender man kan bruke legemidler til annet en det de er beregnet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvertfall ikke begynt med noen kortisonkrem før en lege sa det var greit, kortison i underlivet kan gi reaksjoner.

En helt vanlig zinksalve kan brukes, det tror jeg til og med kan kjøpes i daglivarebutikker.

Ellers så er Inotyol, som kjøpes på apoteket, helt fantastisk mot sårhet. Det er egentlig mot psoriasis, men har blitt brukt mot såre barnestumper i mange år og den er virkelig god!

Etter en soppinfeksjon så er det normalt med litt ekstra sårhet og da er det også lettere å få rifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så deilig og høre det er noen som har samme problem! Har selv ekstremt vondt inne i skjeden, både ved urinering og utflod. Må ligge meste av tiden for at det ikke skal gjøre vondt og når jeg går svir det også. Lurer så på hva dette kan være og er veldig bekymret. for det er ikke behagelig!

Hadde samleie for noen dager siden og det var da det hele startet. Har søkt litt rundt på nettet og etter det jeg fant så virker det som at han har vært for stor for meg. det er jo en form for rifter virker det som og slimhinnene er irriterte.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ha fått sopp som du må antibiotika kur for å ta knekken på.Kom deg til en lege og få sjekket dette istedenfor å bruke mange kremer som kanskje ikke hjelper.

Antibiotika har ingen effekt mot sopp! Om noe kan det faktisk gi soppinfeksjoner, fordi den dreper bakterier i underlivet som er med på å stabilisere miljøet der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

joda du kan ha fått e-coli bakterier i skjeden og da må du på antibiotika kur.

Men skal si at jeg er ikke bombesikker på at det går under "sopp"

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda du kan ha fått e-coli bakterier i skjeden og da må du på antibiotika kur.

Men skal si at jeg er ikke bombesikker på at det går under "sopp"

Nei, det går ikke under sopp. Bakterier er ikke sopp. Mangel på gode bakterier kan gi sopp, derfor gir ofte antibiotika sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så deilig og høre det er noen som har samme problem! Har selv ekstremt vondt inne i skjeden, både ved urinering og utflod. Må ligge meste av tiden for at det ikke skal gjøre vondt og når jeg går svir det også. Lurer så på hva dette kan være og er veldig bekymret. for det er ikke behagelig!

Hadde samleie for noen dager siden og det var da det hele startet. Har søkt litt rundt på nettet og etter det jeg fant så virker det som at han har vært for stor for meg. det er jo en form for rifter virker det som og slimhinnene er irriterte.

Noen tips?

TS her

Jeg var på apoteket i går og fikk beskjed at jeg heller kunne prøve kremen Bepenathen som egentlig er ment for babyer med sår og øm hud på riftene. Idag er de nesten helt borte - så den anbefaler jeg hvis det er kun snakk om rifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle til og skrive at nettopp det, at rumpesalver for babyer er fint når man har fått små rifter rundt skjedeåpningen (som er gangske vanlig etter samleie) og også små fissuser (rifter i analåpningen etter eks. hard avføring).

Ting som væsker eller som svir mye mer, bør legen se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...