Gå til innhold

Overaktiv blære

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har overaktiv blære... Det har foregått over en lengre periode 2 år kanskje men har blitt værre å værre med tiden. Jeg tenkte at jeg skulle ringe legen å få meg time men har noen spm til dere:

-hva skjer hos legen hvis jeg skal skjekkes for dette? altså hva gjør han av undersøkelser o.l

-får jeg medisiner eller et program for å trene opp blæra igjen?

-jeg syns det er flaut å dra til legen for dette problemet :( noen tips? jeg er veldig ung

På forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen vil nok ikke undersøke deg på annen måte enn å snakke om symptomene.

Du kan få medisiner for dette, men siden du er ung som du sier, vil nok legen anbefale en operasjon.

Har du lekkasjer også eller er det bare det at du må ofte på do? Hvis du ikke lekker så kan jo trening av den aktuelle muskulaturen være tingen for deg.

Dette er ikke noe å være flau for. Det er mange som sliter med samme problemet, men det snakkes ikke så høyt om.

Bruker du noen medisiner? Hvis ja, så sjekk på bivirkningene. Mange medisiner kan gi bivirkninger som overaktiv blære. Dette er heller ikke så mange som vet om.

Skrevet

Ok takk for svar... :)

Nei jeg har bruekr ingen medisiner og har ikke lekkasjer. Må bare veldig ofte på do å tisse. Drikker normal mengde med vann kaffe og brus.

Skrevet

Hei

Jeg trodde også at jeg hadde dette, så til slutt dro jeg til fastlegen. Jeg var da 25 år. Hos fastlegen fikk jeg noen tabletter (husker dessverre ikke hva disse het) som skulle hjelpe blæren til å ikke føle at den måtte tømmes før den var full (beklager den dårlige forklaringen, men du skjønner hva jeg mener?). I tillegg fikk jeg et skjema hvor jeg skulle skrive ned alt jeg drakk, og hvor ofte jeg gikk på toalettet. Jeg skulle også måle hvor mye som kom hver gang jeg gikk på toalettet.

Jeg ble henvist til en urolog. Hva skjedde der: jeg skulle ta med skjemaet jeg hadde fylt ut, så legen kunne se på om det var noe unormalt der. I tillegg fikk jeg vite at jeg ikke skulle benytte toalettet før jeg kom dit (hadde time i nitiden på morgenen). Det første som skjedde der var at jeg måtte sitte på en slags stol, også tisse da, og de målte hvor mye som kom, og trykket på strålen også, tror jeg. Etter dette fikk jeg komme inn til urologen, som foretok en gynekologisk undersøkelse, pluss stilte en masse spørsmål.

Hva kom han frem til: jo, i mitt tilfelle var det ingen sykdom med i bildet. Anatomien var normal også. Han kom frem til at det hos meg mest sannsynlig dreide seg om at kroppen og blæren hadde "uvanen" å føle at den måtte tømme seg uten at den var full, og at jeg derfor måtte trene den opp. Det skulle jeg gjøre slik: ikke gå på toalettet oftere enn hver andre time, samme hvor mye jeg følte at jeg måtte (skulle selvfølgelig gå om det ble krise). Jeg skulle også passe på å ikke drikke mer enn 1,5 liter hver dag.

Dette hjalp meg faktisk! Jeg har fortsatt perioder hvor jeg går mye mer på toalettet enn hva jeg tenker er det normale, men nå har jeg lært meg å gjenkjenne når jeg virkelig må på toalettet, og når jeg kan gå på toalettet. Jeg ser også sammenhengen med hva jeg spiser (får jo i oss drikke gjennom maten også) og drikker, og hvor mye jeg må gå på toalettet.

Hvis du plages av dette, syns jeg absolutt at du skal gå til legen, selv om det kan oppleves som flaut. Jeg syntes det var veldig flaut, men er idag veldig glad for at jeg tok turen. Fordet om man fortsetter å gå mye på toalettet, hjelper det også veldig å vite hva som gjøre det.

Forresten, når du sier at du drikker vanlige mengder, hvor mye er det snakk om da?

Et tips forresten: ettersom at man gjerne er litt overfokusert på hvor pinlig man syns problemet er, så er det fort gjort å tenke at man vil ut fra legekontoret så fort som mulig. Og da glemmer man gjerne spørsmål man har. Det kan derfor være lurt å skrive en liten lapp med ting du skal snakke med legen om.

Lykke til da! Det ordner seg helt sikkert! :klemmer:

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for veldig nyttig svar anonymbruker!! Jeg er så glad for at noen tar det seriøst å svarer så flott som du gjør... :) jeg skal absolutt dra til legen for en skjekk å følge på me hva legen sier.

Dette har satt livslysten ned siden jeg ikke føler at jeg er normal. Jeg kan liksom ikke gjøre alt som andre kan heller...

Skrevet

har hørt at nozinan er en medisin som kan testes ut ved overaktiv/nervøs blære.Hør med legen

Skrevet

Tusen takk for veldig nyttig svar anonymbruker!! Jeg er så glad for at noen tar det seriøst å svarer så flott som du gjør... :) jeg skal absolutt dra til legen for en skjekk å følge på me hva legen sier.

Dette har satt livslysten ned siden jeg ikke føler at jeg er normal. Jeg kan liksom ikke gjøre alt som andre kan heller...

Av en eller annen grunn så snakkes det ikke så mye om problemer med blæren når man er voksen. De som da får slike problemer føler da veldig på at de er alene om problemet å at det bare er eldre mennesker som har den type problem.

Tror nok det er ganske mange med lignende problem som ditt ts, å legen din synes nok ikke dette er rart i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...