Gå til innhold

Katt med luft i magen!


monkeyhub

Anbefalte innlegg

Har en katt som virker ha mye luft i magen. Når han ligger på fanget og koser seg, kommer det svært dårlig luft fra han. Svært ulekkert, og ikke særlig sjarmerende :tristbla:

Forer han med tørrfor fra felleskjøpet. Min andre katt som får akkurat samme foret har ikke dette problemet. Noen som har en anelse om hva som forårsaker dette?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Luft fra tarmen ? Eller fra munnen ?

Hvis det er luft fra tarmen så ville jeg forsøkt å bytte for. Det er ikke sikkert magen hans tåler FK foret så godt (selv om magen til pus nr. 2 tåler maten).

Forell hva problemet er og hør om du kan få noen forprøver i dyrebutikken (Hill's, Eukaneba, Royal Canin eller Iams) eller hos dyrlegen.

Så prøver du deg litt frem etter hvilket for pus liker, og som reduserer luftproduksjonen.

Kommer derimot den dårlige duften fra munnen så er det bare å bestille time hos dyrlegen og få tennene undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er fra tarmen..

Skal høre på dyrebutikken neste gang jeg er innom om de har vært borti problemet før. Ellers får jeg ta han med til dyrlegen! Han må jo ha fryktelig vondt tenker jeg, siden han går rundt med så mye luft i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Du er flink som tar ham med til vetrinæren for en god sjekk :smilyblomst:

Dersom han er oppblåst i magen så bør du ikke vente med å bestille time til ham, da kan han ha tilløp til forstoppelse, og det er alvorlig for en katt.

Glemte å spørre deg om hvor gammel han er.

Eldre katter (> 6-7 år) har større sannsynlighet for å få luft i magen. En balansert diett med mye fiber og væske vil fremme veksten av gode bakterier som ikke danner gass, og kan hjelpe på slike problemer (gassdannelse).

Prøv å sørge for at han alltid har friskt, godt vann tilgjengelig og at han får mosjon (lek med ham :) ).

For seniorer bør også maten være lett fordøyelig siden energiopptaket fra tarmen ikke lenger fungerer like effektivt som hos en ung katt.

Om han er en senior nå så føler jeg meg ganske trygg på at vetrinæren har gode forslag til mat til ham :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...