Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er hun trønder eller nordlending?????

Ej, mej og dej høres faktisk ganske riktig ut.

Det er vanlig å skrive på dialekt i våre dager, selv om det ikke er helt korrekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant at rigide og detaljorienterte Steinar ser ut til å mene at e-post og sms er to sider av samme sak.

Pussig

Hvorfor det? Begge deler er elektronisk skriftlig media.

Skrevet

Nynorskordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA (offisiell rettskriving)

eg I eg eg-et, eg, eg-a [eg-i] (substantivering av II eg) eins eigen person, personlegdom, sjølv; eins (eigenlege) karakter eg-et og omverda / finne sitt rette eg / mitt betre eg det gode i meg / eins andre eg etter lat. alter ego s d

II eg pers pron, obj-form meg (norr ek, akk. mik) 1. pers eint, brukt av talaren el. skrivaren om seg sjølv; jf *min / eg tek med meg boka mi / det er berre eg / du er større enn eg (el. meg) / du er meg ein luring / trøyste meg! / arme meg!

Og er hun fra trøndelag sier de vel Æ??

Skrevet

Nynorskordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA (offisiell rettskriving)

eg I eg eg-et, eg, eg-a [eg-i] (substantivering av II eg) eins eigen person, personlegdom, sjølv; eins (eigenlege) karakter eg-et og omverda / finne sitt rette eg / mitt betre eg det gode i meg / eins andre eg etter lat. alter ego s d

II eg pers pron, obj-form meg (norr ek, akk. mik) 1. pers eint, brukt av talaren el. skrivaren om seg sjølv; jf *min / eg tek med meg boka mi / det er berre eg / du er større enn eg (el. meg) / du er meg ein luring / trøyste meg! / arme meg!

Og er hun fra trøndelag sier de vel Æ??

Jepp, noen sier eg, andre sier æ, og atter andre sier ej ;)

Skrevet

Jepp, noen sier eg, andre sier æ, og atter andre sier ej ;)

Beklager men det er på Nord-Møre de sier ej om jeg.

Vet du ikke hvor hun er fra eller?

Skrevet

Ej, mej og dej høres faktisk ganske riktig ut.

Det er vanlig å skrive på dialekt i våre dager, selv om det ikke er helt korrekt.

Det virka ikke som om hun skrev på dialekt da!!

Det var rent bokmål bortsett fra barnslige skrivefeil.

Men det er jo søtt av deg å forsvare henne med at hun skriver på dialekt. Søten :hjerte:

Skrevet

Sier de ikke "i" på nordmøre da? De sier i allefall "ej" på sunnmøre :jepp:

Skrevet

Æ og e er vel mest vanlig på Nordmøre.

Skrevet (endret)

Jeg jobber med ei fra Møre om sier "ej". Beklager hun er fra Sunnmøre!!! Jeg tok feil.

F.eks. "ej he ikkje det"

I Molde sier de vel "i".

Endret av Lizzee
Skrevet (endret)

Æ og e er vel mest vanlig på Nordmøre.

Mulig det. Vet bare at de sier "i" i Molde :jepp:

Endret av Guriane
Skrevet

Trodde tolkningsdama var nordlending jeg. Og der sier de vel hverken "i" eller "ej"

Og nå var det vel "mej" hun skrev i emailen. Og det kan da en fra Oslo skriver også når vedkommende ikke vet at det skrives "meg". Hvis vi snakker om dialekt og uttale så sier de mej både i Oslo, på Toten og Kongsvinger. I NordNorge trodde jeg det var mer vanlig å si "mæ" på dialekt. "Mej" høres helt feil ut på Nordnorsk.

Men trolle-Steinar har vel ikke helt bestemt seg for hvor hun egentlig er fra. Ble litt vanskelig når han skulle lage dialekt for fantasi-dama og forklare skrivefeilene hennes.

Skrevet (endret)

Kan jo hende hun er utflytta totning da.. :fnise:

På Kongsvinger sier de forresten også "mæ".

Endret av Guriane
Skrevet

Kan jo hende hun er utflytta totning da.. :fnise:

På Kongsvinger sier de forresten også "mæ".

Det er i Solør de sier "mæ".

Der sier de "tæppe ta dæra" og...

Gjest Eurodice
Skrevet

"Tæpp atte dæra, dæ trække åt bæinom" :ler:

Skrevet

Ja, de sier "mæ" i Solør også. De har mer æ generelt i Solør. Men de sier faktisk "mæ" i Kongsvinger også, selv om de ikke bruker "æ" så mye som i Solør ellers.

Skrevet

Her er en av mailene hun sendte meg i dag:

"Hei søten min ♥

Nei du må hjelpe mej nå!!!!! Du får heller få tilbake senere vis du ABSOLUTT MÅ!!!!!!! Jeg Må ha til forsikring på bilen 6000 ,- skulle vært betalt i januar og så må jeg betale på huset... Jeg føler du er den rette for mej , og jeg er sikker på att vi to får det fint i sammen , vi er veldig like og litt ulike....bra kombinasjon ♥"

Kan noen av dere virkelig forstå dette? :klo:

Jeg tror du troller. Altfor lite sannsynlig at begge dere skriver "i sammen" i stedet for bare "sammen". Ingen andre skriver jo "i sammen". :sjenert:

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg hvor hun kommer ifra ;)

Skrevet

Det virka ikke som om hun skrev på dialekt da!!

Det var rent bokmål bortsett fra barnslige skrivefeil.

Men det er jo søtt av deg å forsvare henne med at hun skriver på dialekt. Søten :hjerte:

Sølvfølgelig forsvarer jeg dama! Jeg er født i et ildtegn, og navnet mitt betyr ikke kriger og verger for ingenting :smoke:

Og hun kan faktisk være søt også :) Bare hun vil.

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg hvor hun kommer ifra ;)

Edit; Sejføjgejig vet jej hvoj hun kommej fja :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg tror du troller. Altfor lite sannsynlig at begge dere skriver "i sammen" i stedet for bare "sammen". Ingen andre skriver jo "i sammen". :sjenert:

Nei, jeg troller faktisk overhodet ikke. Det var ordrett det hun skrev til meg. Vel, det var faktisk en kopi rett ut av mailen. Bare en :-( smiley etter "og så må jeg betale på huset..." som forsvant.

Og etter alle de tusener av SMSer jeg har skrevet til henne så er det sikkert ikke lett å ikke bli påvirket av min måte å skrive på :smoke:

Men jeg har ingen problem med å forstå at du/dere kan tro at jeg troller når man vet alle de tullingene som sikkert finnes på Internett.

Endret av Steinar40
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...