Gå til innhold

What to do....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal til Uganda neste måned, skal jobbe igjennom et noradstøttet prosjekt i et barnehjem og ved en fødekvinneklinikk (jeg er utdannet jordmor). Har fått permisjon fra jobb her i Norge.

Dette er noe jeg brenner for, og vi har økonomi til at jeg tar en mnd uten lønn (stabil inntekt, mannen er lege, lever ikke over evne til daglig, nøkternt hus).

Tingen er at enkelte venner og familiemedlemmer dømmer meg nedenom og hjem pga jeg drar fra mann og barn..

Mannen har fått ei ordning på sykehuset hvor han jobber, der han ikke skal ta vakter den tiden jeg er borte, sånn at han kan levere og hente barna på skole/sfo i normal tid. Han er verdens beste far, og jentene har det helt utmerket trygt og godt med han!

Så; er jeg egoistisk som velger å dra fra mann og barn i en tidsfestet periode? Greit nok, jentene vil nok ha noen merkelige klessammensetninger i barnehage/sfo, og det vil nok bli noen pastamiddager i ny og ne; men er jeg virkelig ei så dårlig mor fordi jeg velger å dra ut og gjøre noe for andre??

Jeg kommer til å dra okke som asså......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg drømmen din å dra. De hjemme klarer seg sikkert fint i 1 mnd :jepp:

Gjest Eurodice
Skrevet

Hei!

Jeg skal til Uganda neste måned, skal jobbe igjennom et noradstøttet prosjekt i et barnehjem og ved en fødekvinneklinikk (jeg er utdannet jordmor). Har fått permisjon fra jobb her i Norge.

Dette er noe jeg brenner for, og vi har økonomi til at jeg tar en mnd uten lønn (stabil inntekt, mannen er lege, lever ikke over evne til daglig, nøkternt hus).

Tingen er at enkelte venner og familiemedlemmer dømmer meg nedenom og hjem pga jeg drar fra mann og barn..

Mannen har fått ei ordning på sykehuset hvor han jobber, der han ikke skal ta vakter den tiden jeg er borte, sånn at han kan levere og hente barna på skole/sfo i normal tid. Han er verdens beste far, og jentene har det helt utmerket trygt og godt med han!

Så; er jeg egoistisk som velger å dra fra mann og barn i en tidsfestet periode? Greit nok, jentene vil nok ha noen merkelige klessammensetninger i barnehage/sfo, og det vil nok bli noen pastamiddager i ny og ne; men er jeg virkelig ei så dårlig mor fordi jeg velger å dra ut og gjøre noe for andre??

Jeg kommer til å dra okke som asså......

Reis med god samvittighet :) . Ikke bry deg om dem som kritiserer deg. Tror du din mann ville oppleve noe særlig til kritikk hvis det var han som reiste og gjorde tjeneste i et annet land? Han og barna kommer til å klare seg utmerket. Du kommer til å få mange nye, verdifulle erfaringer.

Lykke til! :enig:

• Liker 3
Skrevet

Følg drømmen din å dra. De hjemme klarer seg sikkert fint i 1 mnd :jepp:

Ts her;

Jo; jeg drar jo neste mnd.....Men så var det den hersens samvittigheta da....faren min er helt forstyrret over dette.... Jeg er 34 år, og mannen 37, så vi er jo godt voksne folk også.... Og som sagt, faren til barna er en super pappa...hva så om de tøffer rundt i merksnodige klesammensetninger og spiser pasta og pizza 1mnd....?

Men drar gjør jeg uansett!

Ble bare litt "sjokkert" over at mennesker nå i 2011 er bekymret over at jeg overlater våre barn til faren og blir borte 1mnd... Hadde det vært motsatt, og mannen hadde dratt ut med Leger uten grenser hadde ingen løftet et øyenbryn...

• Liker 1
Gjest Nanette
Skrevet

Hvor lenge er det snakk om? Tre måneder? To år?

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvor lenge er det snakk om? Tre måneder? To år?

TS skriver i det første innlegget at det dreier seg om én måned. Les nøyere.

• Liker 2
Skrevet

Ts her;

Jo; jeg drar jo neste mnd.....Men så var det den hersens samvittigheta da....faren min er helt forstyrret over dette.... Jeg er 34 år, og mannen 37, så vi er jo godt voksne folk også.... Og som sagt, faren til barna er en super pappa...hva så om de tøffer rundt i merksnodige klesammensetninger og spiser pasta og pizza 1mnd....?Men drar gjør jeg uansett!

Ble bare litt "sjokkert" over at mennesker nå i 2011 er bekymret over at jeg overlater våre barn til faren og blir borte 1mnd... Hadde det vært motsatt, og mannen hadde dratt ut med Leger uten grenser hadde ingen løftet et øyenbryn...

Da koser de seg sikkert med pasta i 1 mnd mens de går rundt i merksnodige klesantrekk :ler:

• Liker 1
Gjest Nanette
Skrevet

TS skriver i det første innlegget at det dreier seg om én måned. Les nøyere.

Ok, skal prøve. :P

En måned bare? Herlighet, just do it, med god samvittighet! Lykke til!

Skrevet

Hvis du blir fremstilt som egoist for å ville gjøre dette, hva skal vi da kalle de som jobber utenlands eller i olja?

Det du gjør er etter mitt syn det motsatte av egoistisk. Tenk hvilken forskjell du kommer til å være for de kvinnene du skal hjelpe?

• Liker 4
Skrevet

Enjoy! Dette blir sikkert supert for alle, du får en opplevelse for livet, og om jeg skjønte det riktig skal mannen din jobbe mindre slik at han kan hente og levere ungene hver dag, så da får han det koselig også.

Jeg reagerer bare med "stakkars deg" - som ikke får treffe mannen og ungene på en hel måned, da jeg reiser mye selv, og savnet til de der hjemme er sterkt. Men for én måned, en gang... Skit i kritikerne, de kan umulig ha brukt hodet før de snakket. Du er vel den strake motsetningen av egoistisk.

Skrevet

Ts her;

Det er snakk om 1 mnd...

Neste år skal vi dra til Malawi og jobbe og bo i ett år- med jentene.. de vil gå på internasjonal skole der. Da er begge jentene skolejenter.

Mannen min er helt med på dette, vi begge har denne livsfilosofien om å jobbe humanitært. Så i 2012 skal han være med på å bygge opp et kirugisk og ortopedisk senter i Malawi mens jeg skal jobbe på et lokalt føde/kvinneklinikk der.

Gleder meg!!

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er ungene forresten?

Siste år på barnehage, og ei frøken i 3 klasse....

Ts her forresten!

Skrevet

Så lenge barna er i trygge omgivelser , så burde du ikke ha noen som helst dårlig samvittighet for å dra og hvorfor skulle ikke barna være i trygge omgivelser ? De skal jo være hos barnas far som de jo kjenner like godt som deg :) .

• Liker 1
Skrevet

Ts her;

Det er snakk om 1 mnd...

Neste år skal vi dra til Malawi og jobbe og bo i ett år- med jentene.. de vil gå på internasjonal skole der. Da er begge jentene skolejenter.

Mannen min er helt med på dette, vi begge har denne livsfilosofien om å jobbe humanitært. Så i 2012 skal han være med på å bygge opp et kirugisk og ortopedisk senter i Malawi mens jeg skal jobbe på et lokalt føde/kvinneklinikk der.

Gleder meg!!

[/quote

Hurra for slike mennesker som deg og din mann :) Skulle ønske jeg kunne gjort det samme men som mor til flere og en eks som jobber turnus på en annen kant av landet så er det umulig...ergo jeg venter 10 år så kanskje :)

• Liker 3
Skrevet

Dere har kunnskap det er behov for i andre deler av verden og dere er villige til å dele den med lokalbefolkningen der. Hva i all verden er egoistisk med det?

Stå på - og god tur!

• Liker 3
Skrevet

Dere har kunnskap det er behov for i andre deler av verden og dere er villige til å dele den med lokalbefolkningen der. Hva i all verden er egoistisk med det?

Stå på - og god tur!

Takk:-)

Ja, altså jeg ser ikke på det som egoistisk, men flere mener det er egoistisk å dra fra barna og "stakkars" mann som må jobbe og ha barna helt alene i 1mnd....Nå skal jeg ikke akkurat være en mnd på luksustur akkurat, men skal gi av meg seg til andre som trenger det! Bare tenk på hvor mange liv jeg kan forandre! Det å lære bort hygine, barseltid, spebarnspleie..og få ta i mot barn!

Gjest Bare innom
Skrevet

Jeg forstår ikke bekymringen til disse vennene og slektningene dine. Hva sier mannen din til å bli stakkarsliggjort på den måten?

Jeg synes dette er vinn-vinn. Du får egenutvikling, men det får også mann og barn. Det er noe unikt med å ha ansvaret alene en stund, og far og barn kommer mest sannsynlig ut av det med enda bedre kontakt enn de har i dag.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke bekymringen til disse vennene og slektningene dine. Hva sier mannen din til å bli stakkarsliggjort på den måten?

Jeg synes dette er vinn-vinn. Du får egenutvikling, men det får også mann og barn. Det er noe unikt med å ha ansvaret alene en stund, og far og barn kommer mest sannsynlig ut av det med enda bedre kontakt enn de har i dag.

Ts her;

Han bare ler av det, synes det er tåpelig. Han er som sagt en super pappa, har tatt like stort ansvar for barna som meg hele tiden. Ja, han er ikke like stødig på klær og hårfletting, og velger ofte lettere middagsløsninger enn meg, men det tar jo ikke barna skade av:-) Vi er en tett og godt sammensveiset familie, supre jenter og vi har et godt ekteskap:-)

Derimot; da han bodde i en annen by på en annen kant av landet for å spesialisere seg i 1.5 år var det ingen som løftet et øyebryn... Selv om jeg var hjemme alene med barna og hadde et styr uten sidestykke med å organisere alt iht min tredelte turnus og barnevakter... Han var hjemme fredag-søndag, og enkelte helger var han ikke hjemme når han hadde vakt på det sykehuset han tok spesialiseringen sin...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...