Gjest hilda Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Er det lov å tvangsmedisinere folk som er frivillige innlagte og ikke er til fare for seg selv eller andre? Venninna mi er frivillig innlagt nå og personalet truer henne med tvangsmedisinering av piller og sprøyter som hun ikke vil gå på selv. Jeg har aldri opplevd dette selv og behandlerne mine sier jeg kan velge helt selv om jeg vil gå på medisiner eller ikke. De har aldri trua meg med noe medisiner eller sprøyter og jeg får selv velge hvilke medisiner jeg vil gå på eller ikke. Er det noen lov ang. hva som er lov ang. tvangsmedisinering og hva som er grunn nok til å tvinge psykisk syke folk?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 Jeg orker ikke å lete etter paragrafen for deg, men sjekk i pasientrettighetsloven Jeg TROR ikke det er lov nei, hvis pasienten har sykdomsinnsikt, ikke er farlig for seg selv eller andre og er frivillig innlagt. Egentlig temmelig sikker på det... Men sjekk i loven
Gjest fireflies Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 Hvorfor legger hun seg inn, hvis hun ikke er villig til å ta i mot den hjelpen og behandlingen personalet tydeligvis mener hun trenger? Du skriver jo ikke så mye om hva det faktisk gjelder, men tvangsmedisinering er jo ganske alvorlig, og ikke noe som skjer hvis det kun er en filleting som er problemet. Hvis det først kommer til det punktet hvor tvangsmedisinering er aktuelt, så virker det litt rart at det skal være avgjørende om personen selv har valgt å legge seg inn eller ikke. Mulig jeg er litt på jordet i tankegangen min her, men noe annet virker litt ulogisk for meg :klø: 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Hvorfor legger hun seg inn, hvis hun ikke er villig til å ta i mot den hjelpen og behandlingen personalet tydeligvis mener hun trenger? Du skriver jo ikke så mye om hva det faktisk gjelder, men tvangsmedisinering er jo ganske alvorlig, og ikke noe som skjer hvis det kun er en filleting som er problemet. Hvis det først kommer til det punktet hvor tvangsmedisinering er aktuelt, så virker det litt rart at det skal være avgjørende om personen selv har valgt å legge seg inn eller ikke. Mulig jeg er litt på jordet i tankegangen min her, men noe annet virker litt ulogisk for meg :klø: Det er mange med psykiske lidelser som ikke vil medisineres av mange forskjellig gode grunner. Ingen virkning uten bivirkning! Men mange behandlere ser på dette som et svært viktig grunnlag i behandlingen og har kanskje liten forståelse for at pasienter ikke vil gå på medisiner. Ikke all behandling krever medisiner!
Gjest fireflies Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Det er mange med psykiske lidelser som ikke vil medisineres av mange forskjellig gode grunner. Ingen virkning uten bivirkning! Men mange behandlere ser på dette som et svært viktig grunnlag i behandlingen og har kanskje liten forståelse for at pasienter ikke vil gå på medisiner. Ikke all behandling krever medisiner! Som jeg skrev over, så skal det vel være ganske alvorlig for at tvangsmedisinering skal være aktuelt? Å få tilbud om medisinering, men å takke nei, det er jo én ting, men i og med at det her er snakk om tvang, så er det sikkert grunner som gjør at det er nødvendig. Jeg velger å ha tro på helsevesenet i Norge, og tenker at de ikke tvinger noen til å ta medisiner mot sin egen vilje, hvis det ikke er behov for det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Selv om hun er frivillig innlagt kan det jo være hun har underskrevet på at det kan brukes tvang, noe hun kanskje angrer på nå.
Gjest hilda Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Hun har ikke skrevet under på noe. Hvor er pasientrettighetsloven? Hvor står det? Paragraf?
N@omi Skrevet 16. januar 2011 #8 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Les og søk her: Lovdata Endret 16. januar 2011 av N@omi
Gjest hilda Skrevet 16. januar 2011 #9 Skrevet 16. januar 2011 Jeg fant ikke loven på lovdata. Noen med link?
Sulosi Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Bare å Google, Lovdata er en offentlig side
FantasDick Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Her, kanskje? Du får se om du finner nøyaktig det du er ute etter, men tipper det går under kapittel 4. Jeg skrev "pasientrettigheter" i søkefeltet på google og klikket meg inn på første treff! Hva er det som er så vanskelig?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 Stemmer at dette går inn under kapittel 4, og 4a. Men en ting som er viktig å huske på er at det innimellom er forskjell på "juridisk lovlig", og det som faktisk blir gjordt. Det er oftest i beste mening (og ikke helt uvanlig ren latskap, uvitenhet eller resursmangel), men det hjelper ikke om resultatet er ille. Føler hun at hun ikke får den hjelpen hun har best nytte av kan det være en ide å vurdere å trekke seg ut før det blir et jevnt press, og til slutt noe some oppfattes som tvang selv om det kan holde seg på rett side juridisk sett. For slik du beskriver loven så er de allerede svært nær grensen på hva som er lovlig, om ikke de er over. Helt ærlig, eneste grunnen til at jeg holder det åpent at de ikke er langt over er at du, eller din venninde kan ha missforstått situasjonen. Men selv om det er tilfellet, så er det et varseltegn i seg selv, med tanke på at det kan tyde på dårlig informasjon ovenfor brukeren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå