AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Jeg har aldri forstått de som sier de bruker tampong for å slippe bind. Må man ikke sjekke etter lekkasje hele tiden om man går uten bind under? Eller kan dere gå i timevis uten at tampongen lekker? På jobb kan jeg gå 3-4 timer med en tampong, men da har det lekket mye ned i bindet. Å gå med bare bind gjør jeg kun hjemme hvor jeg kommer meg raskt på toalettet. Hvordan klarer folk dette når de er på jobb eller ute? Det er mulig jeg blør ekstremt mye i forhold til de fleste. Leste et sted at man blør 2-3 spiseskjeer eller noe sånt gjennom hele mensen. Hvordan kan man blø ut 8-10 bind pr dag og flere tamponger i 4-5 dager av bare 3 spiseskjeer?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 Hvis du blør ut 8-10 bind hver dag så blør du mye!!! Da burde du komme deg til lege, du kan få tabletter som du tar når du blør mye som gjør at du blør mindre. Jeg skifter tampong hver 4 time ca de første dagene og hver 6-8 timer resten av perioden. Bind bruker jeg bare om natten, eller de to første nettene, resten av perioden blør jeg ikke om natten.
sussanne Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 Man blør absolutt ikke 2-3 spieskjeer gjennom hele mensen. Jeg bruker å ha mensen i 6 dager. Den første dagen bruker jeg tamponger med normal størrelse 3 dråper i "dråpeskjemaet" og da bytter jeg tampong hver 3-4 time. De neste 3 dagene bruker jeg super pluss 6 dråper i "dråpeskjemaet" og da bytter jeg også tampongen hver 3-4 time. De siste dagene bruker jeg igjen normal. Jeg har aldri måtte bruke bind i tillegg. De gangene jeg blødde igjennom var da jeg ikke byttet tampongen til riktig tid.
Gjest Airi Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Det er bare tull at det er en standard på et par ml mensen hver gang, det er veldig store individuelle forskjeller. Jeg bruker menskopp, så jeg vet at jeg blødde mer før jeg begynte med prevensjon, ca en deciliter om dagen, tror jeg. Nå blør jeg mye mindre, på grunn av prevensjonen, men fremdeles mer enn et par teskjeer. Selv har jeg aldri vært noe begeistret for tampong, men har brukt truseinnlegg under de gangene det er brukt. Jeg bruker fremdeles truseinnlegg med menskoppen også. Fint å være trygg.
Gjest Instamatic Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Da blør du mye! Jeg bruker kun tamponger og har aldri opplevd noen lekkasje, bruker ingening om natten for da blør jeg ikke i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Dere er utrolig heldige dere som blør så lite og ingenting på natten. Bind funker jo veldig dårlig når man ligger, og med tampong må man jo stå opp midt på natten og skifte... Jeg skulle ønske det fantes litt større tamponger, selv de supertampongene er jo ikke spesielt store. Menskopp er også prøvd, men det ble for trangt å sette inn. Pluss at det kom såpass mye blod i den bare under testingen at forsøket ble skrinlagt der og da. 1
Gjest AA Skrevet 15. januar 2011 #7 Skrevet 15. januar 2011 Sett inn hormonspiral så slipper du hele blødningen;)
Gjest Airi Skrevet 15. januar 2011 #8 Skrevet 15. januar 2011 Sett inn hormonspiral så slipper du hele blødningen;) Rettelse; du slipper kanskje hele blødningen. Man reagerer individuelt. Ei venninne av meg blødde sammenhengende i 4 måneder av hormonspiral - og det var ikke spotting, men skikkelig blødning. Hun brukte over 1000 kroner på bind i den perioden.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2011 #9 Skrevet 15. januar 2011 http://www.kk.no/836115/kkno-tester-menskopp Jevnt over er kvinner som svarer i undersøkelsen forutintatte og pysete synes jeg. Dette er den mest geniale oppfinnelsen siden hjulet!
Gjest Airi Skrevet 15. januar 2011 #10 Skrevet 15. januar 2011 http://www.kk.no/836115/kkno-tester-menskopp Jevnt over er kvinner som svarer i undersøkelsen forutintatte og pysete synes jeg. Dette er den mest geniale oppfinnelsen siden hjulet! Jeg var skeptisk, men nysgjerrig, og er så utrlig glad for at jeg turte å kjøpe meg Hun ene i den artikkelen latterliggjør jo seg selv. "Det fungerte dårlig å bruke mesnkoppen sammen med tampong". Hvordan i all verden fikk hun det for seg at hun skulle bruke den sammen med tampong? 1
ladyluna Skrevet 15. januar 2011 #11 Skrevet 15. januar 2011 Da blør du ganske mye ja! Men har du prøvd menskopp? Det er et genialt produkt som er mye mer hygienisk, økonomisk og miljøvennlig enn både bind og tamponger! Fordelen med dette produktet er at menstruasjonsblodet samles opp i koppen og så tømmer du den 2 ganger i døgnet! Resten av tiden tenker jeg knapt nok på at jeg har mensen! Siden du blør mye må du nok tømme oftere enn hver 12 time, men jeg tror allikevel det vil være et godt alternativ til tamponger og bind! Her er en informasjonsbrosjyre om menskopper, og her finner du mange nyttige filmer om hvordan de brukes, anmeldelser og sammenligninger av ulike merker og størrelser. Jeg er ingen ekspert på området, men dersom du vil ha flere linker er det bare til å sende meg en PM Anbefaler kopp på det sterkeste
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #12 Skrevet 15. januar 2011 Da blør du ganske mye ja! Men har du prøvd menskopp? TS her, ja jeg har prøvd det, men det funket ikke. Jeg visste at menskoppfansene ville dukke opp, så det var jeg som skrev innlegg nr 6
Gjest Serena Skrevet 15. januar 2011 #13 Skrevet 15. januar 2011 Gå til fastlegen og snakk med h*n om det. Du trenger ikke å blø SÅÅ mye. Forresten, hva slags prevensjon bruker du?
PecanPie Skrevet 15. januar 2011 #14 Skrevet 15. januar 2011 Jeg ville virkelig få meg selv sjekket når man blør ut en pakke bind om dagen! Jeg ville også eventuelt prøvd en annen menskopp, så vidt jeg har skjønt så finnes det flere produsenter som produserer kopper som er litt forskjellige fra hverandre. Jeg har Mooncup og er veldig fornøyd med den.
SmallTalk Skrevet 15. januar 2011 #15 Skrevet 15. januar 2011 Selvfølgelig bruker jeg ikke bind under tampongen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #16 Skrevet 15. januar 2011 Jeg må bruke begge deler, ja - og slik er det alltid når jeg ikke bruker p-piller. I tidlige tenår klarte jeg ikke bruke tampong, og det var jo ekstremt upraktisk. Var jeg forkjølet kunne jeg ikke hoste uten å måtte bytte hele bindet/lekke - og måtte sove med håndklær for å ike blø ut madrassen... :/ så begynte jeg på p-piller, og mengden og smerter avtok relativt mye. kunne fint bruke gul tampax med truseinnlegg som "sikkerhet". med en gang jeg kuttet ut hormonprevansjon grunnet at jeg ikke tåler det, så hurra, kom alt tilbake. nå er det begge deler - og denne menskoppen tror jeg ikke ville fungert overhodet på meg da jeg kun klarer bruke tampax(får ikke manøvrert eller hentet noe som helst inni der...). Lekker gjennom tampongene også, skifter ca hver 3 time - og da har det lekket betydelig ut i bindet. Bind alene er helt uaktuelt da det ville lekket noe sinnsvakt.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #17 Skrevet 15. januar 2011 Selvfølgelig bruker jeg ikke bind under tampongen. Hva mener du med det? At du har den perfekte mengde? .....? 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #18 Skrevet 15. januar 2011 Gå til fastlegen og snakk med h*n om det. Du trenger ikke å blø SÅÅ mye. Forresten, hva slags prevensjon bruker du? Er singel, så jeg bruker ikke noe. Til hun som brukte håndklær i senga, det gjorde jeg også før. Men det blødde jo gjennom det også. Har til og med brukt regnbukse før jeg fikk tak i plastlaken
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #19 Skrevet 15. januar 2011 Uten hormonprevensjon har jeg ikke annet valg enn å kjøre dobbelt under de dagene med kraftigste blødninger (4-5 dager av en menstruasjonsperiode på ca 8 dager). Eneste muligheten til å få litt søvn er tampong + nattbind, i tillegg til håndkle under rumpa. Jeg er som regel oppe to ganger i løpet av natta for å skifte, da er nattbindet helt utblødd. På dagtid bytter jeg tampong ca en gang i timen, da har jeg allerede lekket en god del i bindet. I tillegg har jeg vanvittige menssmerter, så ille at jeg kaster opp av smerte et par ganger i løpet av perioden. Som en følge av dette har jeg konstant lav blodprosent og lave jernverdier, tar fullt opp med jerntilskudd og gjør hva jeg kan for å få i meg mest mulig jern gjennom kosten. Blir tett fulgt opp av lege, og det er ingen årsak til dette - noen bare "er sånn". Det eneste som hjelper meg er som sagt hormonprevensjon (p-piller), eller Naproxen/Ibux 0g varmeflaske når jeg ikke er på piller... Oh joy!
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #20 Skrevet 15. januar 2011 Blir tett fulgt opp av lege, og det er ingen årsak til dette - noen bare "er sånn". Ja, vi må vel bare leve med det og håpe på tidlig overgangsalder... :gjeiper: Jeg hater de der "renere og tørrere"-bindreklamene. Hvis et bind er rent og tørt så har man ikke mensen. Jeg er nok heldig likevel jeg da, for jeg har lite smerter, bare mye blod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå