Gå til innhold

Hvordan lese av blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har fått utskrift av blodprøver av legen, og lurer på hva tallene egentlig betyr og er de "normale"?. På noen av linjene kommer det to tall, så ref, andre steder kommer det kun et tall før ref.. Legen har kun gitt meg beskjed om jernmangel som resultat av blodprøvene, men jeg henger meg opp i tall jeg ikke vet hva betyr og spesielt de som er merket med stjerne. Hvilke av tallene skal jeg ta utgangspunkt i som "mine", og hva betyr stjernene? Setter pris på svar :)

BASOFILE 0,1 REF<0,2

B-HB 14,2 11,7 –15,3

B-LEUKOC 3,6 3,5 -11,0

EOSINOFI 0 <0,7

JERNMETN *5 10 –50

LYMFOCYT 1,5 0,8 -5,0

MONOCYTT 0,5 0,1 -1,0

NØYTROFI *1,5 1,6 -8,3

S-ALAT 41 <45

S-CRP * 43 <5

S-FERRIT * 217 15 -200

S-FT4 16,1 11,0 -23,0

S-JERN * 3,3 9,0 -34,0

S-KALIUM 3,8 3,6 -5,0

S-KREATI 64 45 -90

S-NATRIU 142 137 -145

S-TIBC 65 49 -83

S-TSH 1,8 0,20 4,0

UTSTRYK () UTFØRT

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første tallet er ditt resultat, resten er referanseområde.

De som er merket med stjerne er resultater utenfor referanseområdet :)

Gjest pellepirat
Skrevet

For fullgodt svar er det nok best å ta kontakt med legen din så får du nok vite best.

Referanseverdier er verdier som angir hva verdiene "burde" være, normalverdier, disse kan variere fra person til person alt etter kjønn, alder osv.

De med stjerne på er hvor verdiene er for høye el. lave i.f.t hva de burde være.

Som du ser har du verdi på jern på 5, den skal være mellom 10 og 50, altså for lavt.

S-Jern viser 3,3 og skal være mellom 9-34.

Dette tyder på at du har alt for lite jern.

S-Ferrit er 217, skal være mellom 15 og 200.

CRP skal være mindre enn 5 og er 43. (CRP har en forbindelse med betennelsesreaksjoner/infeksjoner i kroppen)

Hvilken betydning dette har for deg, osv. vil ikke jeg antyde, det må du ta med legen din. :)

Skrevet

Takk for raske svar, ikke bare bare med slik terminologi. Stemmer nok bra med at jeg hadde en form for betennelse i kroppen da jeg var hos legen da jeg var der pga. vond hals/nakke. Det med jernet visste jeg ikke om, men det var det eneste legen hang seg opp i fra prøvene (ikke betennelsen), så jeg kjører på med jern og c-vitaminer, og følger opp med nye prøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...