Gjest Mynona83 Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Har nettopp spist byggryn som tilbehør, og synes det smakte godt, og kunne tenke meg å lage det selv også. Noen som vet hvor jeg får tak i det? Har aldri sett det i butikken, men har jo heller ikke sett etter det. Jeg vet heller ikke hvordan jeg tilbereder det. Noen som har tips?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Legg i bløt i kjøleskapet over natten, hell av bløtevannet og kok byggrynene i lettsaltet vann i 15-20 minutt, til du synes de har passe tyggemotstand. Hell av vannet, og ha umiddelbart over vinaigrette, slik at smaken trekker inn i de varme byggrynene. Så avkjøler du dem litt, og blander med salatingredienser. Jeg liker grillede grønnsaker i byggrynssalat, feks squash, paprika, aubergine... I tillegg rødløk, friske eller soltørkede tomater, gjerne middelhavsansjos (sånne salte, også kalt sardeller). Og alle slags nøtter passer godt til den nøtteaktige smaken i byggryn: Valnøtter, pinjekjerner, ristede mandelflak... Samt chèvre eller feta.
Gjest petre Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Tror det selges i alle matbutikker. Står sammen med mel/korn.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Her er oppskrift på en suppe med byggryn som jeg laget forleden dag. http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2011/01/lettvint-byggrynsgryte-med-kjttplser-og.html
dobby Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Det finst også snarkokte byggryn å få kjøopt (dei treng ikkje bløytleggast). Dei kallast byggris.
Pingting Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Tror det selges i alle matbutikker. Står sammen med mel/korn. Det var vanligere før, nå synes jeg det er vanskelig å finne i små butikker. Men de litt større butikkene og supermarkeder pleier å ha!
Gjest fersk lærer Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Har alltid kjøpt det på Rema 1000, og muligens på Meny og.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 Jeg har nettopp kjøpt inn byggryn og skal lage byggrynskrem med rørte bringebær til dessert i morgen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå