Gå til innhold

Byggryn

Fremhevede innlegg

Gjest Mynona83
Skrevet

Har nettopp spist byggryn som tilbehør, og synes det smakte godt, og kunne tenke meg å lage det selv også.

Noen som vet hvor jeg får tak i det? Har aldri sett det i butikken, men har jo heller ikke sett etter det.

Jeg vet heller ikke hvordan jeg tilbereder det. Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg i bløt i kjøleskapet over natten, hell av bløtevannet og kok byggrynene i lettsaltet vann i 15-20 minutt, til du synes de har passe tyggemotstand. Hell av vannet, og ha umiddelbart over vinaigrette, slik at smaken trekker inn i de varme byggrynene.

Så avkjøler du dem litt, og blander med salatingredienser. Jeg liker grillede grønnsaker i byggrynssalat, feks squash, paprika, aubergine... I tillegg rødløk, friske eller soltørkede tomater, gjerne middelhavsansjos (sånne salte, også kalt sardeller). Og alle slags nøtter passer godt til den nøtteaktige smaken i byggryn: Valnøtter, pinjekjerner, ristede mandelflak... Samt chèvre eller feta.

:spise:

Skrevet

Tror det selges i alle matbutikker. Står sammen med mel/korn.

Skrevet

Det finst også snarkokte byggryn å få kjøopt (dei treng ikkje bløytleggast). Dei kallast byggris.

Skrevet

Tror det selges i alle matbutikker. Står sammen med mel/korn.

Det var vanligere før, nå synes jeg det er vanskelig å finne i små butikker. Men de litt større butikkene og supermarkeder pleier å ha! :)

• 4 uker senere...
Gjest fersk lærer
Skrevet

Har alltid kjøpt det på Rema 1000, og muligens på Meny og.

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt inn byggryn og skal lage byggrynskrem med rørte bringebær til dessert i morgen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...