Gå til innhold

Hva syns dere om "sølebilder"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som IKKE syns unger med mat eller søle i ansiktet er det minste søtt. Jeg syns egentlig det er ganske ekkelt! Det verste er vel at det er nettopp i en slik situasjon at kameraet taes frem med gusto...

Jeg fikk et julekort i fjor med ungen til ei venninne...med spaghettisaus smurt utover hele ansiktet. Hva er det egentlig foreldrene prøver å signalisere? At ungen ikke vet hvor munnen er? At blandinga av snørr og mat er helt naturlig? :roll:

Hva syns dere andre om "fenomenet"?

:)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skjønt at foreldre synes slike bilder er helt fantastiske. Det gjør meg ingenting, men jeg synes det er verre med de som tar bilder av ungene på toalettet... noen sender jo slikt inn til konkurranser i ukeblad, til og med. Sikkert morsomt for poden om noen år :gjeiper:

Skrevet

Jeg har skjønt at foreldre synes slike bilder er helt fantastiske. Det gjør meg ingenting, men jeg synes det er verre med de som tar bilder av ungene på toalettet... noen sender jo slikt inn til konkurranser i ukeblad, til og med. Sikkert morsomt for poden om noen år :gjeiper:

Ja...jeg har også fått det inntrykket. Hvorfor er meg en stor, stor gåte.

Gjest Spinell
Skrevet

På bilder går det enda an, synes jeg, uten at det er noe favorittmotiv. På ordentlig har jeg derimot ikke samme følelser for søl.

Mine teorier rundt dette er at foreldrene ønsker å uttrykke (minst) ett av følgende:

1. Se, barnet vårt er så søtt at til og med griseri blir nusselig. (Takk og lov for at de ikke sender bilde fra stellebordet med en full bæsjebleie ;) )

2. Se, så flink barnet vårt er, som "spiser selv".

3. Her ser du årsaken til at vi ser litt slitne ut for tiden. Stakkars oss!

Tror ikke det har falt noen inn at det de egentlig sier er

1. Se, barnet vårt er en gris, og vi lar ham være det.

2. Vi mangler totalt selvinnsikt i hvordan andre reagerer på vårt barn

3. Tenk dere nøye om før dere får barn.

• Liker 5
Skrevet

I og for seg plager det meg ikke, men jeg har heller ikke skjønt "greia" med at man absolutt skal vise bilder av poden med kroneis smurt utover halve fjeset. (Muligens moro med et bilde til "internt bruk", men...)

Synes ikke det er det minste søtt, snarere lett ufyselig, men som sagt - jeg gidder ikke irritere meg. De foreldrene som gjør slike ting får vel passet påskrevet av avkommet om noen år :fnise: .

Skrevet

Jeg hadde ikke stusset over å få sølebilder på et julekort selv om jeg kanskje ikke hadde valgt det selv (dog knipser vi gjerne sølebilder for vår egen del, bilder på toalettet har derimot aldri falt meg inn). Jeg synes det er mye mer unaturlig å dra til fotograf og stæsje opp babyen i klær den ellers aldri går med (og "alle" skal ha matrosdress/-kjole, snekkerbukse eller "naken på lammeskinn") og i settinger babyen ellers aldri ville befinne seg i. Da er tomatsaus i ansiktet sannsynligvis mye mer vanlig.

For min egen del er det mye mer spennende å se på barnebilder av meg selv når jeg virkelig storkoser meg og har sølt utover hele meg enn å se fotografbilder som ikke på noen måte reflekterer hvordan jeg var som barn eller gleden i øyeblikket bildet ble tatt, så jeg er glad foreldrene mine tok bilder av oss i alle slags settinger.

• Liker 9
Skrevet

På bilder går det enda an, synes jeg, uten at det er noe favorittmotiv. På ordentlig har jeg derimot ikke samme følelser for søl.

Mine teorier rundt dette er at foreldrene ønsker å uttrykke (minst) ett av følgende:

1. Se, barnet vårt er så søtt at til og med griseri blir nusselig. (Takk og lov for at de ikke sender bilde fra stellebordet med en full bæsjebleie ;) )

:hoho: Godt skrevet!

Skrevet

Jeg hadde ikke stusset over å få sølebilder på et julekort selv om jeg kanskje ikke hadde valgt det selv (dog knipser vi gjerne sølebilder for vår egen del, bilder på toalettet har derimot aldri falt meg inn). Jeg synes det er mye mer unaturlig å dra til fotograf og stæsje opp babyen i klær den ellers aldri går med (og "alle" skal ha matrosdress/-kjole, snekkerbukse eller "naken på lammeskinn") og i settinger babyen ellers aldri ville befinne seg i. Da er tomatsaus i ansiktet sannsynligvis mye mer vanlig.

For min egen del er det mye mer spennende å se på barnebilder av meg selv når jeg virkelig storkoser meg og har sølt utover hele meg enn å se fotografbilder som ikke på noen måte reflekterer hvordan jeg var som barn eller gleden i øyeblikket bildet ble tatt, så jeg er glad foreldrene mine tok bilder av oss i alle slags settinger.

Joda...sikkert stas til internt bruk! ;)

Skrevet

Vi har selv tatt et par slike bilder, og da har vi tenkt "Dæven er det virkelig mulig å få pastasaus bak ørene? Dette må dokumenteres!" Viser sjeldent disse bildene til andre, men da er det mest for å kunne le litt, og da helst til andre småbarnsforeldre som kan sette pris på slikt.

Å bruke et slikt bilde til julekort hadde jeg aldri funnet på. Det hørtes ut som mangel på selvinnsikt.

• Liker 2
Skrevet

Vi har selv tatt et par slike bilder, og da har vi tenkt "Dæven er det virkelig mulig å få pastasaus bak ørene? Dette må dokumenteres!" Viser sjeldent disse bildene til andre, men da er det mest for å kunne le litt, og da helst til andre småbarnsforeldre som kan sette pris på slikt.

Å bruke et slikt bilde til julekort hadde jeg aldri funnet på. Det hørtes ut som mangel på selvinnsikt.

Helt enig med deg! Klar det sikkert kan være artig for nærmeste familie, men fatter ikke hva enkelte foreldre tror de oppnår ved å sende slike bilder til kreti og pleti...Jeg tenker rett og slett bare:- Æsj...kunne de ikke ha tørket av ungen før de tok bilde??

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, det finnes det foreldre som gjør......

Skrevet

Til internt bruk synes jeg sånne bilder absolutt har sin verdi. De er med på å vise et allsidig bilde av barndommen, noe som kan være morsomt å se tilbake på mange år etterpå. Jeg har f.eks. et bilde av meg selv fra jeg var ca. 2-3 år gammel der jeg står og hylgriner av trass. Sååååå flaut da jeg var 8-9 år gammel, men i dag er jeg voksen og synes det bildet er utrolig morsomt og viser noe annet enn de søte glansbildene som fotoalbumet ellers stort sett består av.

Men til julekort o.l. skjønner jeg ikke helt greia.

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, det finnes det foreldre som gjør......

Herregud...:roll:

Skrevet

herregud så prippen du er! barn som spiser selv for først gang eller spise spaghetti første gang er da stas for en mor.men bildene skal da ikkje brukes til å henge ut ungen om noen år! det er en del av ungen sitt liv rett og slett.hørest ut som en gammel tante som ikkje har barn og som synest barn er penest på bilder helst med nystrykte klær.men desverre er det ikkje sån unger er!

• Liker 3
Skrevet

Nå er ikke jeg mor for noen andre enn meg selv -men det jeg ser som utenforstående er det noen nevner så vidt her oppe -noen ting er bare morsomt i mindre grupper, eller grupper som har noe til felles.

Det er jo det samme i vennegjengen også, eller innad familien, eller innad den-veldig-spesielle-hobbyen, eller på jobben -det er endel ting som skjer som er hysterisk morsomt, eller flott og bra, men som få andre skjønner poenget med.

For ikke så lenge siden overhørte jeg to ansatte som jobbet i trafikkselskapet ruter -vi satt på bussen ironisk nok, og de var nok på vei hjem fra jobb. De pratet høyt og lo så de ristet over noen andre kollegaer som hadde brukt feil skjema for å få ut et kort som iallefall var heelt feil, og da skapte det endel problemer for kollegaen som alle andre på jobb ertet han vennskapelig for. Og selvsagt var det noen andre som hadde gitt ham det skjemaet bare for å tulle litt med kollegaen -han var ny i jobben.

Moro for meg som utenforstående? For NOEN andre enn de som var der, eller jobber på samme sted? Nope -men deres interne humor var helt sikkert dagens latter, kanskje til og med ukas. ;)

Sånn er det med barneforeldre også -de opplever ting på hjemmebane som gir dem masse herlige opplevelser, men de glemmer at det ikke nødvendigvis er superinteressant for resten av verden. Spagetthi-søle-bilder eller jeg-må-bare-oppdatere-facebook-statusen-min-hvert-femte-minutt-for-å-fortelle-aalt-som-har-skjedd-med-poden-i-dag -uinteressant for meg, moro for familien og kanskje andre barnemødre og venninner.

:)

• Liker 3
Skrevet

En bekjent tok bilde av poden, sittende på do og glisende stolt over å ha gjort noe der for første gang. Greit nok for å ta vare på et minne om en "milepæl", selv om jeg aldri ville ha gjort det mot mitt barn.

Men å gi dette bildet, innrammet til podens besteforeldre til jul? Trodde ikke mine egne ører.

Skrevet

Jeg liker hverken voksne eller barn som har mat klint utover hele trynet. Alder spiller ingen rolle, det er like ekkelt uansett. Man er til for å spises, det skal ikke lekes med og det skal ikke smøres rundt.

Gjest gurimalla
Skrevet

Herregud - hva er problemet? Hvem plages virkelig av dette?

Det å lære seg å spise selv er en del av utviklingen, noen ganger blir det mer søl enn andre ganger (spagetti med tomatsaus). Vi har et bilde av junior som har tomatsaus i hele fjeset etter sin første spise spagetti selv opplevelse, han hadde det helt herlig og var superfornøyd. Hva er egentlig problemet med at vi har bilde av det.

Til barnløse: Småttiser søler (og griser) når de lærer seg å spise. Det er utrolig få som lærer seg å spise uten å søle.

• Liker 5
Skrevet

Må bare le jeg, for selv om jeg som mor er nøye på at ungene er rene og pene kunne jeg nesten gjort det samme.. For det foreldrene ville signalisere er nok akkurat det som er beskrevet her! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...