Gå til innhold

Helt utslitt etter jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en slank jente på 28 år. Opptatt av kosthold og trening, men jeg sliter med at jeg er så ufattelig sliten når jeg kommer hjem fra jobb (har stillesittende fulltidsjobb)

Har fått påvist jernmangel og har tatt jernpiller i en lang periode..men er likevel så sliiiten. Det er forferdelig tungt å komme seg på trening etter jobb.

I tillegg må jeg dusje nesten hver dag etter jobb fordi jeg er så kald. Alle andre synes det er varmt eller normal temperatur.

Samboeren min og jeg prøver i tillegg å få barn.

Jeg er redd det er noe feil med meg.

Hva kan dette være??

Bør jeg gå til legen? Igjen?

Andre som har det slik? Er det kanskje vanlig?

Lei av å være sliten:( har hatt dette i sikkert 2 år..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du er opptatt av trening og kosthold, men det er ikke det samme som å ha en sunn livsstil. Spiser du nok?

Skrevet

Du sier du er opptatt av trening og kosthold, men det er ikke det samme som å ha en sunn livsstil. Spiser du nok?

Jeg tror jeg spiser nok. Er aldri sulten. Spiser ofte, men ikke så mye om gangen..

MEN er ikke flink til å drikke veske...siden jeg er så kald orker jeg ikke tanken på å drikke noe kaldt...drikker mest kaffe og te.

Er ikke fanatisk...tar en sjokoladebit og litt potetgull i helgene + lettbrus:)

Skrevet

Be legen om å sjekke stoffskiftet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Slank, sier du? Da mangler du nok litt av den bufferen mot kulda som andre kan ha også. Dessuten er det ikke uvesentlig hvordan du kler deg. Bruker du ullsokker og ullundertøy? En tynn ulltrøye under skjorta sparer meg for genser og jakke når jeg må korte turer utendørs i tosifrede minuser.

Foruten at du bør sørge for å få nok B og D-vitamin, kan rosenrot og rød ginseng kanskje gjøre deg litt hetere? Ginseng gir deg mer energi. Ellers er faktisk det å dra seg på trening, og gjennomføre den, en fortreffelig måte å øke energinivået. Se på B-vitamin og ginseng som hjelpemotorer for å komme dit ofte nok til at du merker effekten.

Har du prøvd noen former for morgengymnastikk? Det kan også øke farten på blodomløpet.

Ellers er det å få i seg tilstrekkelig energi viktig. Det og humør.

Skrevet

Du må nok til legen og få tatt noen tester for det å være slank betyr ikke at du er sunn. Og umiddelbart kan jeg si at kaffedrikkingen din må du kutte ned på. 1-2 kopper om morgenen er en ting, men kaffedrikking utover dagen er en forferdelig uting.

Skrevet

Slank, sier du? Da mangler du nok litt av den bufferen mot kulda som andre kan ha også. Dessuten er det ikke uvesentlig hvordan du kler deg. Bruker du ullsokker og ullundertøy? En tynn ulltrøye under skjorta sparer meg for genser og jakke når jeg må korte turer utendørs i tosifrede minuser.

Foruten at du bør sørge for å få nok B og D-vitamin, kan rosenrot og rød ginseng kanskje gjøre deg litt hetere? Ginseng gir deg mer energi. Ellers er faktisk det å dra seg på trening, og gjennomføre den, en fortreffelig måte å øke energinivået. Se på B-vitamin og ginseng som hjelpemotorer for å komme dit ofte nok til at du merker effekten.

Har du prøvd noen former for morgengymnastikk? Det kan også øke farten på blodomløpet.

Ellers er det å få i seg tilstrekkelig energi viktig. Det og humør.

Jeg bor ikke i en del av landet der det er veldig kaldt...men det er høy luftfuktighet (mye regn) og føler at det gjør meg kald.

Er kald alle årstider. Har alltid mye klær og kommer meg på trening uansett hvor sliten jeg er..

MEN har ikke prøvd ginseng og B/D vitaminer + morgentrim. Skal i alle fall prøve dette...spørs om jeg klarer å komme meg opp om morgenen for å trene da..men det andre skal jeg i alle fall teste ut:)

Har sjekket stoffskiftet for en tid tilbake..men burde kanskje gjøre det igjen...

Skrevet

Du må nok til legen og få tatt noen tester for det å være slank betyr ikke at du er sunn. Og umiddelbart kan jeg si at kaffedrikkingen din må du kutte ned på. 1-2 kopper om morgenen er en ting, men kaffedrikking utover dagen er en forferdelig uting.

Takk for tips.

Har allerede kuttet inntaket av koffein til 1 kopp om dagen pga vi prøver å få barn...men drikker en del koffeinfri kaffe og te.

Hva er det med kaffe/koffein som kan gjøre en slapp?

Er det greit med koffeinfritt?

tror jeg skal kutte ut koffein helt...

Skrevet

Takk for tips.

Har allerede kuttet inntaket av koffein til 1 kopp om dagen pga vi prøver å få barn...men drikker en del koffeinfri kaffe og te.

Hva er det med kaffe/koffein som kan gjøre en slapp?

Er det greit med koffeinfritt?

tror jeg skal kutte ut koffein helt...

Koffeinfri kaffe vel til en viss grad bedre men kaffe generelt er tøft for magen/fordøyelsen. Det er også med på å hindre kroppen i å ta opp næringsstoffer i maten du spiser.

Husk at kroppen vår også trenger litt fett. Hysteri (sier ikke at du er det) er aldri bra. Lettbrus er heller ikke bra, drikk heller et glass vanlig brus fremfor å pimpe ned 1,5 l Papsi MAX eller Cola Zero.

Men som sagt, bestill time hos legen. Det er ikke riktig av meg eller noen andre å gi deg råd i hytt og vær, men akkurat kaffeinntaket er helt greit å si ifra om.

Skrevet

Kanskje det lureste er å ta en tur til legen, iallefall hvis du prøver å bli gravid. Mulig det er et prosjekt som bør avventes til du har funnet ut hva som er galt.

Har du prøvd å regnet på hvor mange kcal du får i deg om dag?? Mulig du rett og slett får for lite energi, da blir man slapp.

At du fryser kan jo være mangel på underhuds-fett, eller et tegn på sykdom. Et tips i såfall, spis chili og karri, det skal hjelpe på lav kroppstemperatur. Skal det hjelpe jevnt, må man spise det jevnt, så hvis du ikke liker sterk mat så er det kanskje et dårlig tips.

Skrevet

Hvis man hele tiden kjenner seg kald kan det også være et tegn på dårlig blodsirkulasjon.

Skrevet

Uten å ha noen fullgode medisinske råd, vil jeg bare komme med et tips om ullundertøy med silke/ull blanding. Vi har det såpass kaldt på jobben, og jeg fryser så lett, at jeg får dagen min ødelagt støtt og stadig fordi jeg spenner meg slik at jeg får vondt, pga kulde.

Selv en kortermet trøye med ull og silke gjorde dagene mine MYE bedre, i tillegg til at silken gjør at det ikke blir FOR varmt heller, selv når du er i aktivitet... :)

Av drikke vil jeg anbefale fruktte eller grønn te fremfor sort te. Veldig godt, og bedre for væskeinntaket ditt enn koffein.

Kan også ta med deg flasker med drikketut, så det blir lettere å se at du får i deg nok. Vet om en med lignende problem som deg som har vann under lokk/kork på benken slik at det ikke er iskaldt å drikke.

Regner med de målte blodprosenten din sammen med jernlageret?

Blir du verre når du har/etter menstruasjon?

Skrevet

Jeg ville sjekket folsyrenivået, dersom jeg var deg. Dette er spesielt viktig siden dere prøver å få barn.

Folsyre-mangel gir samme type symptomer som "vanlig" blodfattighet (jernmangel), men slår ikke ut på den samme testene, og er ikke det samme. Det fører til at celledelingen stopper opp, at du blir slapp, sliten, trøtt, sover ekstremt mye og generelt ikke har noe energi.

Dette er faktisk viktig å eventuelt utrede før du blir gravid. Folsyremangel kan føre til ryggmarksbrokk på et eventuelt barn.

Skrevet

Det kan også være cøliaki. Da tar du ikke til deg næringen i den maten du spiser og jernmangel er typisk. Det er mange og ofte diffuse symptomer på denne sykdommen, så derfor går mange uten korrekt diagnose. Det er i første omgang bare en blodprøve som skal til for legen å teste det. Er særlig viktig dersom dere skal få barn. Dersom du ikke får i deg nok næring gjør kanskje ikke barnet det heller.

Skrevet

Be legen om å sjekke stoffskiftet ditt.

TSH

F 4

F3

ANTI TPO

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...