Gå til innhold

Spisebord bare på kjøkken...?


peace

Anbefalte innlegg

Vi har litt byggeplaner etterhvert, og mitt store dilemma er om vi skal ha god str på kjøkken og ha stort spisebord der? Eller om vi skal ha et kjøkkenbord til 6 ca på kjøkkenet og ha en finere spisestue...

Ser jo for meg hvis vi skal ha bare spisebord på kjøkken må bordet være liksom i en del litt ifra kjøkkeninnredningen, hvis vi tenker kjøkkenbord og mer hverdagslig syns jeg godt kjøkkeninnredningen kan gå som en L rundt bordet ca...

Noen med erfaringer og vil dele...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt begge deler :) Men det er mest fordi jeg er glad i å ha litt valgmuligheter når det gjelder hvor man skal spise =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville hatt stor spisestue i et annet rom enn kjøkkenet hvis jeg hadde muligheten. Det er litt "finere" å ha middagsselskap adskilt fra matos, serveringsbrett og oppvask... Men det kan forsåvidt også være veldig hyggelig å spise på kjøkkenet, særlig sånne store rustikke kjøkken. Jeg bodde i et gammelt hus på landet noen år, med kjøkken på 20 kvm sikkert, og der var det god plass til spisestuemøbler. Men det blir fort litt mer rotete og uformelt, selv om en er flink til å holde orden er det jo sjelden man rekker å ta all oppvasken før man setter seg og spiser, og gryter, diverse serveringsfat osv står jo framme.

På den annen side tar jo en spisestue mye plass, hvis man spiser hverdagsmåltidene på kjøkkenet (noe som høres fornuftig og praktisk ut) og så godt som aldri inviterer mange på middag, er det kanskje litt bortkastet å sette av en stor bit av stua til spisestue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville hatt stor spisestue i et annet rom enn kjøkkenet hvis jeg hadde muligheten. Det er litt "finere" å ha middagsselskap adskilt fra matos, serveringsbrett og oppvask... Men det kan forsåvidt også være veldig hyggelig å spise på kjøkkenet, særlig sånne store rustikke kjøkken. Jeg bodde i et gammelt hus på landet noen år, med kjøkken på 20 kvm sikkert, og der var det god plass til spisestuemøbler. Men det blir fort litt mer rotete og uformelt, selv om en er flink til å holde orden er det jo sjelden man rekker å ta all oppvasken før man setter seg og spiser, og gryter, diverse serveringsfat osv står jo framme.

På den annen side tar jo en spisestue mye plass, hvis man spiser hverdagsmåltidene på kjøkkenet (noe som høres fornuftig og praktisk ut) og så godt som aldri inviterer mange på middag, er det kanskje litt bortkastet å sette av en stor bit av stua til spisestue...

Nesten så jeg skulle skrevet det selv :)

Bortsett fra at et kjøkken på den str også tar litt plass, og det må nesten gå på bekostning av noe annet f.eks stue....?

Nei jeg vet ikke, veldig i tvil... Spurte en nær bekjent som hadde spist hos familien hennes (som bare har spisebord på kjøkkenet) på julaften, skal jo gjerne være litt staselig.. og hun syns det var kjempekoselig, jeg stilte meg skeptisk til at man så bort på kjøkkenbenken og der var det kanskje ikke helt perfekt... Liker også at man har et sted som er virkelig til fint, men kan være det er litt sløse plass i stuen.. Men liker at kjøkkenet er så koselig at det er "husets kjerne" og der folk vil være når andre lager mat, men det kan det jo bli uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt begge deler :) Men det er mest fordi jeg er glad i å ha litt valgmuligheter når det gjelder hvor man skal spise =D

Må si meg enig der, liker også valgmuligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygger hus, og planen er å ha spisebord kun utenfor kjøkkenet. Har delvis åpen løsning mellom stue og kjøkken så oppvask ikke er synlig fra spisebordet. Ønsker ikke å ha et rom som bare blir brukt noen få ganger i året, så spisebordet vil bli brukt daglig til alle måltider der vi spiser sammen - og så har vi i tillegg to enkle spiseplasser til mat-i-en-fart på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bygger hus, og planen er å ha spisebord kun utenfor kjøkkenet. Har delvis åpen løsning mellom stue og kjøkken så oppvask ikke er synlig fra spisebordet. Ønsker ikke å ha et rom som bare blir brukt noen få ganger i året, så spisebordet vil bli brukt daglig til alle måltider der vi spiser sammen - og så har vi i tillegg to enkle spiseplasser til mat-i-en-fart på kjøkkenet.

Er det jeg og er redd for, vi får ikke SÅ stort hus så det kan være det er dumt at det arealet bare blir brukt en gang hvert jubelår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Vi har både kjøkkenbord og spisestue, og er storfornøyd med det. Kjøkkenet vårt er stort, men likevel ville en stor spisestue med langbord tatt alt for mye plass der inne (har litt med hvordan rommet er utformet og innredet).

Jeg synes det er mer stas å sitte i stua enn på kjøkkenet når det er litt høytidelige anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå kjøkkenbort (med plass til kun 4) og spisestue separat. Men vi skal til å bygge om og kommer da til å gå for kjøkken uten spiseplass med åpen løsning til spisestue.

Da ser man ikke rett på kjøkkenbenken fra spisebordet selv om det ligger rett utenfor kjøkkenet og man slipper samtidig å ha et helt rom som blir sjeldent brukt.

Jeg har veldig tro på denne løsningen. Vi hadde "byssekjøkken" med spisebort rett utenfor (på stua) forrige stedet vi bodde og var veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt forrige hus hadde vi et kjempestort kjøkken som eget rom (helt adskilt fra stue), og der hadde vi også spisestuen. Jeg syntes det var en super løsning, og skal definitivt ha det samme i neste hus. Nå har vi et kjipt minikjøkken hvor spisestuen må stå et annet sted.

Jeg synes det er koseligst å ha middagsgjestene på kjøkkenet (såfremt det er stort nok). Vi har ikke noe behov for "penstue", men synes det er hyggeligst å ha alle samlet på kjøkkenet. Har ikke noe problem med at gjestene ser oppvasken.

Jeg liker at kjøkkenet er et allrom for både familie og besøkende, det blir uformelt og hjemmekoselig, og savner det VELDIG i det huset vi har nå.

Smak og behag, ser jeg ut fra hva andre svarer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ja like mange meninger som forskjellige løsninger her :)Men glad for innspill; så får jeg kanskje bestemt meg en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at vi har ei stue som er spisestue i tillegg til å ha spisebord på kjøkkenet. Hos oss er peisestua innredet til spisestue, og for oss er dette perfekt. :)

Nå skal det sies at vi har plass nok til å ha to spisestuer til rundt om i huset, så for oss er ikke plass noe dillema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke spisebord på kjøkkenet, kun spisestue. Har prioritert å ha god benkeplass og lagringsplass på kjøkkenet fremfor spisebord. Jeg savner ikke spisebord på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å bygge et stort kjøkken med plass til spisestue, slik at kjøkkenet kunne brukes som et oppholdsrom istedet for kun en arbeidsplass. Synes det er bedre slik enn å ha et lite kjøkkenbord inne på et trangt kjøkken og en spisestue 2 meter lenger bort, inne på stua - men dette er min mening :)

Hvis jeg skulle hatt spisestue på kjøkkenet ville jeg prøvd å dele av kjøkkenet, f.eks med en kjøkkenøy eller noe som avgrnser spise- og arbeidsplassen, istedet for å ha spisestua i midten av rommet og kjøkkeninnredninga i en bue rundt, hvis noen forstår noe av denne rotete forklaringa.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å bygge et stort kjøkken med plass til spisestue, slik at kjøkkenet kunne brukes som et oppholdsrom istedet for kun en arbeidsplass. Synes det er bedre slik enn å ha et lite kjøkkenbord inne på et trangt kjøkken og en spisestue 2 meter lenger bort, inne på stua - men dette er min mening :)

Hvis jeg skulle hatt spisestue på kjøkkenet ville jeg prøvd å dele av kjøkkenet, f.eks med en kjøkkenøy eller noe som avgrnser spise- og arbeidsplassen, istedet for å ha spisestua i midten av rommet og kjøkkeninnredninga i en bue rundt, hvis noen forstår noe av denne rotete forklaringa.. :)

Jepp, akkurat sånn vi hadde det før :). Veldig fornøyd med den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville valgt å bygge et stort kjøkken med plass til spisestue, slik at kjøkkenet kunne brukes som et oppholdsrom istedet for kun en arbeidsplass. Synes det er bedre slik enn å ha et lite kjøkkenbord inne på et trangt kjøkken og en spisestue 2 meter lenger bort, inne på stua - men dette er min mening :)

Hvis jeg skulle hatt spisestue på kjøkkenet ville jeg prøvd å dele av kjøkkenet, f.eks med en kjøkkenøy eller noe som avgrnser spise- og arbeidsplassen, istedet for å ha spisestua i midten av rommet og kjøkkeninnredninga i en bue rundt, hvis noen forstår noe av denne rotete forklaringa.. :)

Nei hvis det blir eneste spiseplass så skal ikke kjøkkeninnredningen gå noe rundt spisebordet, da blir det en "egen" del av kjøkkenet... Så skjønte hva du mente ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å bygge et stort kjøkken med plass til spisestue, slik at kjøkkenet kunne brukes som et oppholdsrom istedet for kun en arbeidsplass. Synes det er bedre slik enn å ha et lite kjøkkenbord inne på et trangt kjøkken og en spisestue 2 meter lenger bort, inne på stua - men dette er min mening :)

Hvis jeg skulle hatt spisestue på kjøkkenet ville jeg prøvd å dele av kjøkkenet, f.eks med en kjøkkenøy eller noe som avgrnser spise- og arbeidsplassen, istedet for å ha spisestua i midten av rommet og kjøkkeninnredninga i en bue rundt, hvis noen forstår noe av denne rotete forklaringa.. :)

Jeg har vel en "lightvariant" av denne løsningen, det er nemlig stor åpning mellom kjøkken og spisestue, så den som evt. står på kjøkkenet har god kontakt med de som sitter i spisestua. Fordelen er imidlertid at jeg har skyvedør som kan lukkes for å skjule oppvask osv. Vurderte å rive veggen helt og lage en løsning ala det Anonym her skisserer, men ble av arkitekten min rådet til å heller utvide åpningen, men beholde muligheten til å lukke av kjøkkenet. Er veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha spisestue rett utenfor kjøkkenet, hvor kjøkkenet er halvveis lukket bare slik at det er en forbindelse. Kjøkkenbenk og underskap og overskap + gang f.eks. mot spisestuen. Hvor spisestuen henger sammen med resten av stuen, bare avdelt av rom.

Jeg hater åpne kjøkkenløsninger. Å måtte ha oppvask og stekeos rett i fleisen når man spiser, å ikke kunne dekke et fint bord uten rotete bakgrunn.. Samtidig synes jeg det er bortkastet å ha to spisesteder. Da bedre å ha en skikkelig spisested, som brukes ofte, og er veldig nært kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...