Gå til innhold

Kresen hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kresen hund (bichon havanais) som rett og slett ikke vil spise maten sin lengre. Når jeg gir henne mat sitter hun bare å ser på maten og går sin vei. Jeg har gitt henne noen ganger skive med leverpostei.Bare sånn at hun får i seg noe mat. Da blir hun helt vill å spiser opp alt. Jeg tenkte hun var vel lei av den vanlige hundematen hun har fått, så jeg kjøpte en helt anna type. Men hun ville ikke ha den heller. Jeg har også prøvd enda en type men nei den ville hun ikke spise. :sukk:

Hva kan dette være? Hvorfor vil hun ikke spise hundemat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags for er det du har gitt henne? Jeg tenker på merker og hva som er i foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med vom hundemat. En pølse på 500 gram koster 17 kroner og hvis hun veier 5 kg skal hun ha 100 gram daglig. Du kan også blande det med litt tørrfôr, men vom er råfor og skal ikke bli stående i skåla.

Hvilke merke hundemat får hun nå? Vet om en hund som ikke er kresen, men for kjøpt på butikken vil den ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskies, Pedigree og den siste husker jeg dessverre ikke navnet på men var tørrfor det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med vom hundemat. En pølse på 500 gram koster 17 kroner og hvis hun veier 5 kg skal hun ha 100 gram daglig. Du kan også blande det med litt tørrfôr, men vom er råfor og skal ikke bli stående i skåla.

Hvilke merke hundemat får hun nå? Vet om en hund som ikke er kresen, men for kjøpt på butikken vil den ikke ha.

Edit. Hun skal ha to prosent av kroppsvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskies, Pedigree og den siste husker jeg dessverre ikke navnet på men var tørrfor det å.

Friskies ,pedigree er ikke egnet som hundefor i mine øyne,Til nøøøøds go'bit

Du har kanskje skjemt bort hunden og den nekter nå å spise "søppel"

Min var slik en periode etter mage problemer

Få tak i vom /eller et godt for hos vetrinær og IKKE gi annet enn tørrfor.Ikke tilsett ting for at hunden skal spise.Den må rett og slett bare lære seg at dette er maten ,spis eller gå sulten

Noen anbefaler at du setter ned maten og lar den stå i ca 20 min for så å fjerne maten om hunden ikke har spist.Da lærer den å spise når mat tilbys.

Synes du burde prøve om du har mulighet,vom&hundemat -norwegian polar eller fôr hos vetrinær.

Ingen hunder sulter ihjel forran matskål med mat.

En hund kan gå uten mat i 2 dager før den finner ut at NÅ skal jeg spise,det er ikke farlig.

Gi mat 2 ganger pr.dag ,frokost og middag .Øk gjerne mosjonen litt slik at hunden blir sulten.Minimer go'biter /gnagebein som kan gjøre hunden mett.

Lykketil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye morsjon får hunden? Hunder er flinke til å "faste" seg selv.. min gjør det innimellom. Da bare tar jeg bort maten, og hun spiser ved neste måltid. Så lenge du ikke merker noen fysiske endringer på hunden, altså at h*n fortsatt er leken, energisk og gjør fra seg ute, så er dette ikke noe problem i det hele tatt :) Som det blir sagt over her.. en hund sulter seg ikke foran matskåla.. de skjønner nok ikke såpass :P

Gir du hunden alltid butikkfor? Jeg er litt imot dette foret da det inneholder mye vann og kunstige tilsetningsstoffer. Det er dyrt med ordentlig for, men det har også hunden din godt av :D I "verste" fall kan du jo prøve foret på fellekjøpet; labb :) Det er ikke altfor dyrt, og finnes i 20 kg sekker! Holder i en evighet :)

Endret av Votten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig tørrfor kjøpt hos vetrinær eller tilsvarende, er mye billigere i lengden. Butikkfor er som om du skulle spist MacD, pizza, pannekaker og loff hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kresen hund (bichon havanais) som rett og slett ikke vil spise maten sin lengre. Når jeg gir henne mat sitter hun bare å ser på maten og går sin vei. Jeg har gitt henne noen ganger skive med leverpostei.Bare sånn at hun får i seg noe mat. Da blir hun helt vill å spiser opp alt. Jeg tenkte hun var vel lei av den vanlige hundematen hun har fått, så jeg kjøpte en helt anna type. Men hun ville ikke ha den heller. Jeg har også prøvd enda en type men nei den ville hun ikke spise. :sukk:

Hva kan dette være? Hvorfor vil hun ikke spise hundemat??

Heisann :) Jeg har også en Bichon Havanais.

Havanaiser kan være litt vriene i matveien, spesielt hvis de blir skjemt bort. Hvis du har gitt den leverpostei èn gang, kan den gjerne sulte seg for å få leverpostei igjen. Mitt beste råd er å prøv å gi henne fòr i skåla. Hvis hun ikke spiser når du setter den ned på gulvet, tar du den opp igjen og prøver senere. Så venter du helt til hun spiser av seg selv. Det er en slags avvenning fra "kosemat" som er menneskemat som hun egentlig prøver å oppnå. At hunden f.eks. ikke spiser på èn dag gjør ingenting for hundens del, og da er det dens eget valg. En hund vil spise hvis den er sulten og ikke har noen andre grunner for å ikke spise. Og når det gjelder en Havanais kan jeg meg erfaring si at å sulte hunden èn dag (dens eget valg), og den vil spise fòr som normalt dagen etterpå :)

Det du evt. kan prøve også er å gjøre maten spennende. Mi Havanais jente er ikke så glad i maten hvis den er kjedelig, f.eks. når jeg har satt den ned til henne i skåla hennes. Det er mye mer gøy når hun må jobbe for maten. Selv bruker jeg å lære henne triks å bruker fòr som belønning. Til nå har hun lært seg alt mulige triks. Så kan du kaste fòr bortetter gulvet og la hunden hente det, og du kan gjemme fòret å late som at det ikke er hunden sitt, da er det veldig spennende for hunden. :)

Edit: Jeg bruker Royal Canin fòr, men varierer litt innimellom og gir boksemat (våt mat) fra veterinær.

Endret av Independent_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi hunden brød med leverpostei. For det første er ikke brød noe hunder har noe særlig utbytte av, og for det andre skjemmer du bort hunden og da vil hun ikke ha det kjedelige hundefóret.

Synes heller ikke noe om å fóre med det du finner i matbutikken. For noen går det helt fint, men det er billigfór som ikke har den riktige sammensetningen av næringsstoffer. Hunder får gjerne bedre pels og røyter mindre hvis fóret er bedre. Mindre kløing også.

Prøv heller ut de ordentlige merkene som Royal Canine, Eukanuba, Pro Plan osv. Orijen skal være et bra fór, men muligens vanskeligere og dyrere å få tak i. Bra fór = mindre fór.

Hvis hunden din ikke vil ha noen av disse merkene har hun mest sannsynlig bare blitt altfor bortskjemt. Da ville jeg satt hardt mot hardt og nektet å gi etter for hundens ønske om menneskemat.

Nekter hunden fortsatt å spise, må du ta henne med til veterinæren og sjekke om hun er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du gir henne skive med leverpostei når hun ikke vil spise maten sin? Vel det er nok derfor hun ikke spiser hundematen. For hun vet hvis hun lar hver å spise den så får hun noe annet godt. Dette burde du slutte med. Ikke gi henne brød med leverpostei når hun ikke vil spise sin mat. Som andre sier her så er det ikke krise om hun går en dag uten mat. Hun må lære seg til å spise det som er i skåla. Jeg tror hun bare er veldig bortskjemt og derfor vil hun ikke ha den kjedelige maten du gir henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun liten buk/mage? MIn hund var ikke interessert i mat og det viste seg at hun hadde et diafragmabrokk( hull i mellomgulvet som gjorde at innholdet i buken ble presset frem i brystkassen) Hun ble operert og alt gikk bra. Etter det ble hun veldig interessert i mat igjen. I tillegg fikk vi en hund til og da ble det konkurranse om maten... så nå er hun på slankekurs for å si det sånn... ordner seg nok :)

ANbefaler rasespesifikt for fra Royal Canin, forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...