AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Bestemte meg for å prøve det idag, oppskrift av Ingrid Espelid. Men jeg synes den smaker veeldig mye av olje! Har brukt en nøytral rapsolje, men kjenner smaken ganske godt. Ser på majonestuben at den har vann som første ingrediens så da kanskje jeg kan vanne ut majonesen med vann ogpotetmel for å få en mildere smak? Noen med erfaring innen majoneslaging? :-P
Tøsen Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Jeg sliter med det samme :-/ Men når jeg tilsetter hvitløk og sitron for å lage aioli så er det ikke noe problem...
MellonCollie Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har brukt denne oppskriften, fra ordentligmat.no, når jeg lager majones. Den har blitt meget god Har som regel brukt noe mindre sennep, da jeg ikke er så glad i for sterk sennepsmak. I tillegg synes jeg stavmiksermåten er helt genial
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har akkurat lagd majones selv, og synes denne ble veldig god. Ikke noe oljesmak.
Gjest Marla Singer Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg bruker samme fremgangsmåte som MellonCollie, og synes det funker veldig fint!
Frk. Belle Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Litt kaldt vann og sitron pleier å gjøre susen
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Her er min oppskrift på majones. http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2010/12/hjemmelaget-majones.html Sitron (eller litt hvitvinseddik) er essensielt i majones, det balanserer oljesmaken.
Perelandra Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Ser på majonestuben at den har vann som første ingrediens så da kanskje jeg kan vanne ut majonesen med vann ogpotetmel for å få en mildere smak? Noen med erfaring innen majoneslaging? :-P Hvis du ser at majonesen har vann som første ingrediens må det være lettmajones. Den er også tilsatt stivelse som binde- og tykningsmiddel. Ekte majones har olje som første ingrediens og det er dette som er lettest å lage selv. Skal du lage lettmajones er det enklest å først lage ekte majones. Etterpå lager du en saus tyknet med mel eller annen stivelse som du blander i majonesen etter at sausen har blitt kald. Men dette er ikke like godt som ekte vare. Er man redd for kalorier synes jeg det er bedre å heller bruke en mindre mengde ekte majones. Det smaker så mye mer, så det trengs heller ikke så mye av det for at det skal bli godt.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Takk for svar! Jeg lagde en ganske stor mengde av denne majonesen, og brukte eddik. Vil sitron blandet med eddiken som er i gi noe ekkel bismak tror dere? Har ikke peiling på sånt. :-P Jeg får prøve meg frem med litt vann også, er bare redd resultat blir for bløtt. Jeg er ganske glad i Aioli, så det får være nødløsningen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå