Gå til innhold

revisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei.

går nå 1 året på revisjon/øk.adm linja og snart er det på tide å velge linje.

Jeg har hele tiden vært bestemt på å ta revisjon. Men det jeg ikke har satt meg inn i er at man må jobbe masse overtid? jeg vil jo helst ikke ha en slik jobb hvor jeg må være på jobben hele tiden. Hadde hele tiden lyst på en 8 timers jobb (når på dagen spiller ingen rolle). Er man nødt til å jobbe overtid som revisor? Noen her som er revisorer som har lyst å fortelle om arbeidsdagen sin? håper å få svar fra dere:) har jo lyst til å ha tid med familien min også ... vil dere heller anbefale meg å bytte til noe annet?

hilsen en bekymret student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min jobbet tidligere som revisor, og ja, i perioder er kreves det mye overtid. I årsoppgjøret (jan-april) er det nok snakk om 12 timers dager fire dager i uka, samt en og annen helg fordi du rett og slett ikke har blitt ferdig i tide.

På den positive siden opparbeider du deg så mye avspasering at du lett kan ha 5-6 ukers sommerferie, i tillegg til fri påske og jul. Dessuten er høsten fin og rolig. :)

Min kjæreste jobbet i en av de fire store i Oslo, kan jo selvfølgelig hende det er mindre krav om overtid hvis du jobber på et lite kontor i distriktet. (men de må jo gjøre årsoppgjør de også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min jobbet tidligere som revisor, og ja, i perioder er kreves det mye overtid. I årsoppgjøret (jan-april) er det nok snakk om 12 timers dager fire dager i uka, samt en og annen helg fordi du rett og slett ikke har blitt ferdig i tide.

På den positive siden opparbeider du deg så mye avspasering at du lett kan ha 5-6 ukers sommerferie, i tillegg til fri påske og jul. Dessuten er høsten fin og rolig. :)

Min kjæreste jobbet i en av de fire store i Oslo, kan jo selvfølgelig hende det er mindre krav om overtid hvis du jobber på et lite kontor i distriktet. (men de må jo gjøre årsoppgjør de også...)

Bare korrigere deg: årsoppgjøret er å regne helt til ut juni, så det er et halvt år.

Jeg jobber som revisor, og det er fortsatt mye overtid. Nå hadde imidlertid arbeidstilsynet en kontroll for et par år siden som har ført til at alle selskapene har blitt tvunget til å være mer påpasselig i forhold til overtid. Så det er ikke lenger slik at alle medarbeiderne jobber 12 tmersdager 4 dager pr uke slik det blir nevnt her.

Men sev om du tar revisjon som retning i studiet har du jo mange andre muligheter! Revisorlinja er vel det bachelorstudiet med mest spesialisert skatterett og regnskap. Og nå er jo bransjen veldig i endring, med bortfall av revisjonsplikten blir det jo kanskje ansatt færre nye revisorer. Men du kan jo jobbe med regnskap, som controller eller annen form for økonomistyring. Bortfallet av revisjonsplikten vil jo også sannsynligvis øke behovet for eksterne regnskapsførere. Som regnskapsførere må man også påregne overtid, men man får fordelt overtiden mer jevnt utover året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...