Gå til innhold

Folkehøgskole?


Snuskepuz1

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt folkehøgskole til høsten 2011, og valgt tre forskjellige linjer som jeg kunne tenke meg å lære mer om, og teste meg selv på.

Men hvordan er det å bo på folkehøgskole? Hvordan er det når man har fri? Får man dra hjem i helger? Får man stipend/lån før man drar, eller må man betale på forskudd? Får man noe studiepoeng for det?

Håper det er noen som har noen svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Instamatic

Det er fantastisk å bo på folkehøgskole. Der jeg gikk hadde vi fri annenhver helg og kunne dra hjem da hvis vi ville, men siden jeg bodde 4 timer hjemmefra så dro jeg bare hjem tre ganger på de ni månedene. Led ingen nød, hadde det artig hele tiden og ikke en fnugg av hjemlengsel. Og det er morsomt å dele rom med noen. Det med pengene kan jeg ikke svare på for foreldrene mine betalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk å bo på folkehøgskole. Der jeg gikk hadde vi fri annenhver helg og kunne dra hjem da hvis vi ville, men siden jeg bodde 4 timer hjemmefra så dro jeg bare hjem tre ganger på de ni månedene. Led ingen nød, hadde det artig hele tiden og ikke en fnugg av hjemlengsel. Og det er morsomt å dele rom med noen. Det med pengene kan jeg ikke svare på for foreldrene mine betalte

Takk for svar. :) Ja, det ser ut som, og høres ut som de fleste som har vært på folkehøgskole har trivdes og syntes det har vært en spennende opplevelse. Mye av grunnen til at jeg har lyst til å prøve det ut selv.

Kan man ha enerom? Med bad, dusj, osv? Eller er det bare dobbeltrom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic

Alle folkehøgskoler er nok forskjellige så jeg kan bare svare for min og der søsteren min gikk, og der kunne man ikke ha enerom med bad og dusj, bare dobbeltrom og da måtte man søke spesielt om det, det samme med vanlig enerom siden flest mulig oppfordres til å bo på standard dobbeltrom.

Hva er det du har søkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle folkehøgskoler er nok forskjellige så jeg kan bare svare for min og der søsteren min gikk, og der kunne man ikke ha enerom med bad og dusj, bare dobbeltrom og da måtte man søke spesielt om det, det samme med vanlig enerom siden flest mulig oppfordres til å bo på standard dobbeltrom.

Hva er det du har søkt på?

Okei :) Jeg har søkt på Psykologi linje, ambulanse og Kina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole er helt fantastisk og jeg anbefaler det virkelig!

Enerom med bad og dusj osv er noe du må søke om, å det er nok litt forskjell på hver skole om de har enerom eller ikke. Jeg ville ikke ha enerom, det er liksom noe med det å begynne på folkehøgskole og den spenningen med å få en ukjent romvenninne, å ikke minst de utfordringene som følger med.

I begynnelsen vart alt spennende og nytt, men man blir utrolig fort kjent. Å når høstferien kommer så vil man ikke reise hjem, man har jo akkurat kommet! Åh, for en herlig tid. Håper du velger folkehøgskole, du kommer ikke til å angre, det kan jeg love deg :D

Du får 2 studiepoeng om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke studiepoeng , men poeng som teller med på opptaket til høyere utdannelse :) Studiepoeng er det man får på høyere utdannelse.

Ellers vil jeg virkelig anbefale FHS! Uten tvil det kjekkeste året i mitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole syns jeg var utrolig moro og lærerikt!

Vi hadde fri hver 3.-4. helg, i tillegg til hver søndag. Da kunne vi gjøre stort sett som vi ville, og kunne dra hjem om vi ønsket det. Mange av de som bodde langt unna valgte å dra veldig sjeldent hjem, det er jo dyrt og ofte får man bare én dag hjemme.

Lånekassen gir lån og stipend for et år på folkehøgskole. Der jeg gikk betalte vi inn én gang i mnd. Det er mulig det var noe høyere i begynnelsen av året, i tillegg var det noen større innbetalinger i forbindelse med skoletur.

Der jeg gikk kunne man velge enerom, men det er færre av dem og de koster gjerne mer enn om man valgte dobbeltrom. De hadde heller ikke bad/dusj, men det hadde ingen av rommene. Akkurat der jeg bodde var vi 6 personer (blandet gutter og jenter) som delte toalett, dusj og oppholdsrom. Vi hadde vask på rommet som jeg delte med romvenninnen min.

Jeg var heldig og hadde en fantastisk romvenninne, og jeg har fått mange venner som jeg er sikker på at er livsvarige. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...