AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Til dere som har vært gjennom overgangsalderen, når startet det? Hvilke symptomer fikk dere, og hvor lenge varte det før mensen forsvant? Jeg er tidlig i 40-årene, og har begynt å få en slags hetetokter om nettene. Kjennes litt som feber, og våkner med kaldsvette. Kan dette være begynnelsen på overgangsalderen? Er det for tidlig å håpe på at mensen snart sier takk for seg? Så langt har jeg heller fått kortere sykluser enn tidligere...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Jeg er 48 år og har ikke hatt mensen på 3 måneder nå. For 2-3 år siden var jeg veldig plaget med nattsvette, jeg kunne våkne om natta av at jeg badet i svette og mått stå opp og skifte på senga. Da gikk jeg til legen og tok en blodprøve og fikk konstatert at jeg var i begynnelsen av overgangsalderen. Har også hatt noen få hetetokter. Mensen ble mer og mer urelmessig og nå håper jeg den er borte for godt. Har også hatt endel pms-lignende humørsvingninger, men nå føler jeg meg i helt fin, normal form. Har også lagt på meg en 5-6 kg i løpet av de siste årene. Jeg er også usikker på hvor lenge denne overgangsalderen varer, men jeg har ikke hatt noen sympromer på veldi lenge, forstett fra at mensen har blitt borte.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Hvordan vet man at man har hatt sin siste mens? Finnes det en test som kan vise det med sikkerhet?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Hvordan vet man at man har hatt sin siste mens? Finnes det en test som kan vise det med sikkerhet? Det tviler jeg på. Men du kan jo spørre legen din.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 http://overgang.no/tema/324/article/item/null?gclid=CIWY5qKctaYCFYqDDgodvBCXHA
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Det er kanskje ikke så mange godt voksne damer her inne, som har vært igjennom det? Jeg lurer på om den bare stopper for godt en dag, eller om den hopper over noen ganger innimellom, kommer og går til den er borte for godt?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Jeg har kortere perioder med nattesvette. Har hatt det et års tid. Merker ingenting på humør eller psyke. Mensen begynte først å bli uregelmessig samt at blødningene ble lettere. PMS ble gradvis borte samt menssmertene. Sånn holdt det på et par års tid. Det siste året har jeg hatt kun 2 menslignende blødninger. Sparsomt og over på 2-3 dager.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #8 Skrevet 17. mars 2012 Jeg leste et sted at de som fikk mensen sent, ofte mister den tidlig. Jeg var ganske sent ute, så jeg håper de har rett og at den også forsvinner snart. :gjeiper:
pusleline Skrevet 17. mars 2012 #9 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er altfor ung til å komme i overgangsalderen, men med tanke på arv og symptomer har jeg nå sluttet på p-piller for å teste hormoner. Våkner på nettene dyvåt av svette, og dette sammen med andre småting gjør meg veldig bekymret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå