Gå til innhold

Kattunge som angriper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kattunge på 8 mnd som jeg sliter litt med å oppdra. Har hatt flere katter før som jeg ikke har slitt noe med, sånn som jeg gjør med denne, så jeg er litt rådvill. Hvis jeg klapper ham, kan han plutselig finne på å angripe, han regelrett kaster seg over armen min, mens han tviholder på den og klorer og biter. Prøver jeg å riste ham av eller kjefte klamrer han seg bare enda hardere fast. Dette begynner virkelig å bli et problem, han blir jo bare sterkere og sterkere.

Ikke misforstå - innimellom er han verdens herligste, og han kan ligge lenge på fanget og kose også, så han er ikke sånn hele tiden.

Vi fikk ham når han var 10 uker p.g.a. at moren ble akutt syk, så det er nok mulig at grunnen er at han ikke fikk den oppdragelsen han skulle derfra. Vi har forresten en voksen katt her som han får bryne seg på og masse leker. Ble kastrert for et par mnd siden.

Hva gjør jeg? Håper inderlig noen har gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten min er fra dyrebeskyttelsen, og han var helt lik da vi fikk han. Sannsynligvis tatt altfor tidlig fra moren sin. Han var fæl til å klore og bite, og fikk han kjeft, skulle han ha det siste ordet. Så da satt han i låret på oss.

Det vi gjorde, var først og fremst å gi beskjed om at dette var helt uaktuelt. Vi sa fra en gang, og respekterte han ikke det, tok vi han i nakkeskinnet, og holdt han nede på gulvet til han roet seg. Vi "slo" han også, dvs, vi slo han med en finger på snuten. Har hørt at kattemor ofte gjør dette når ungene blir for viltre. Er ikke snakk om et skikkelig slag eller knipsing, bare litt trykk. Det er viktig å være 100 % konsekvent, 99 % fungerer ikke.

Vår katt var også veldig til å bite og klore under lek, så vi sluttet med en gang å bruke kroppsdeler som "leke", samt hver gang han ble litt voldelig under lek, kuttet vi ut.

Når katten etterhvert forstår det blir konsekvenser av å angripe, holder det som regel å "true" den dersom den prøver seg. Endten ved å holde pekefingeren mot den, eller blåse den i ansiktet. Hoppet vår katt på armen vår da vi ga han pekefingeren, var det å holde han nede i bakken igjen. Dette fungerte veldig godt her i huset, han er en rolig, avslappet og kosete katt i dag. Grunnen til at han var slik da han kom, var at han aldri hadde lært at det ikke er greit, samt mangel på respekt for våre grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Det kan nok hende at den vil lekesloss.

Både valper og kattunger lekesloss ganske mye - i naturen er det for å øve seg på å bli en stor og sterk jeger.

Når en kattunge biter på lekekameraten sin, pleier den andre å gi fra seg en høy lyd hvis det gjør vondt, og sånn lærer pusen hva som er greit og ikke greit.

Katten min elsker å kose, men noen ganger kan hun plutselig legge potene rundt hånden min og småbite. Hun er vanligvis kjempeforsiktig, men hvis hun blir litt for hardhendt har jeg pleid å lage en skarp lyd.

Nå trenger jeg bare å si "nei" eller "puus" i et vanlig toneleie, og da slipper hun og ser litt flau ut :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør min katt også. Enten angriper hun armen helt uoppfordret eller så småbiter hun som om hun smaker på armen min først... Av og til hjelper det med en advarsel, ser hvertfall tydelig på henne at hun skjønner at dette ikke er lov, men som oftest ender det opp med at jeg må dra henne av armen min etter nakkeskinnet... Og nei, dette er ikke lekebiting, for det hender også hun straffer meg ved å angripe igjen når jeg kjefter på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir et stort problem så bit katta i øret. Dette er kattene vant til ifra moren sin. Men ikke bit for hardt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...