Gå til innhold

Invitert i 40 års dag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har blitt invitert i en 40 års bursdag om tre uker. Fikk invitasjonen i innboksen på facebook. I invitasjonen var det sparsomt med opplysninger, det sto bare at jeg var invitert med på en restaurant langt unna her, pluss dato og klokkeslett.

Jeg vet hun har invitert med en svær gjeng med folk jeg ikke kjenner så godt også.

I invitasjonen sto det f.eks ingenting om hvordan man skal transporteres dit, pris på middag osv.

Jeg fikk vite gjennom en felles bekjent at vi må betale for mat og drikke selv, og at vi må ordne med transporten selv. Og jeg vet at en taxitur dit vil koste minst 1000 kr tur/retur. Og så kommer mat, drikke og gave i tilegg. Er ikke dette litt frekt?

Jeg har dårlig økonomi, og det vet hun. Jeg har svært store utgifter denne måneden, så en slik kveld vil føre til at budsjettet vil sprekke. Jeg har sagt ja til å komme, og det angrer jeg på. Jeg kjenner henne såpass, at hun nok vil bli skuffet om jeg ikke kommer. Men jeg har virkelig ikke lyst, og lurer på hva jeg skal si.

Jeg mener at når man først skal feire et slikt jubileum, så synes jeg at den som inviterer selv bør betale for festen, og ikke forvente at andre skal bruke tusenvis av kroner på en kveld for å feire henne. Har man ikke råd til dette, så burde man vel strengt tatt la være å feire på restaurant, eller gjøre det på en rimeligere måte... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man ikke råd så har man ikke råd. Er ikke så mye man kan gjøre med det men er det ingen andre måter å komme seg dit på enn taxi? Taxi er jo svindyrt og jeg prøver å unngå å ta taxi så godt jeg kan. Pga økonomien min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å invitere til noe sånt uten å si fra at man skal betale selv :sjokkert:

Jeg ville sendt en melding og sagt at det ryktes at man skal betale selv, og si at hvis det stemmer, så har du dessverre ikke råd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun ba deg av god vane, og forventer ikke folk skal punge ut.

Takk nei.

Send et bursdagskort i stedet når dagen nærmer seg, og ønsk henne en fin-fin aften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i noen 40-årsdager ennå, men i mitt miljø er det hvertfall helt vanlig å invitere til 30-årsdager på restaurant, pub e.l. Da betaler alle for det de ønsker å spise og drikke.

Jeg synes ikke det er frekt i det hele tatt å invitere til en slik sammenkomst - jeg ville følt det mye verre om jeg ikke fikk invitasjon fordi jubilanten gikk ut i fra at jeg ikke har råd/opptatt med småbarn/travel på jobb/hvilken som helst annen grunn.

Derimot er det heller ikke frekt å takke nei. Du behøver ikke begrunne det. Om du selv ønsker det, kan du si at du gjerne skulle kommet, men ikke har råd.

Siden du allerede har takket ja, får du enten

1) skrape sammen det du har, og leve trangt resten av måneden

2) høflig gi beskjed om at du ikke kan komme likevel (pga. økonomien)

Jeg ville definitivt gått for alternativ nr 2.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Mange ønsker en større feiring på slike dager men kan ikke ha dette hjemme. Derfor velger man gjerne restauranter osv.

Jeg hadde selv en fest, der gjestene måtte betale maten selv (kr 350,- per pers). Øl/vin til maten var inkludert og jeg hadde spart om en god del til senere på festen. Selv hadde jeg ikke hatt råd til å invitere mer enn et par til min fest. Men slik jeg gjorde det, endte vi opp med å være ca 40 stykk og hadde en knallfest. Jeg ordnet med overnatting (gratis) til de som ville og samkjøring for de som ikke ville sove over. Ikke var det langt unna for de fleste heller. Passet også på å informere gjestene i meget god tid ang pris - sa ifra tre måneder i forveien.

Men jeg hadde full respekt for de som ikke hadde råd til festen. Jeg var bare superhappy for de som kom. Ba spesifikt om ikke å få gaver da jeg heller ville ha gjester (men gaver ble det gitt)

Men det kommer jo helt ann på hvordan man inviterer også. Forventes det at man skal komme og punge ut masse penger, så er det frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar:) Tror kanskje jeg kommer til å melde avbud, både fordi det blir for dyrt og fordi jeg synes det er litt småfrekt. Hele opplegget blir en festbrems for meg uansett, i og med at jeg vil komme til å sitte der å tenke økonomi hele kvelden. Dessuten kjenner jeg nesten ingen av de andre noe særlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Tror kanskje jeg kommer til å melde avbud, både fordi det blir for dyrt og fordi jeg synes det er litt småfrekt. Hele opplegget blir en festbrems for meg uansett, i og med at jeg vil komme til å sitte der å tenke økonomi hele kvelden. Dessuten kjenner jeg nesten ingen av de andre noe særlig

Hva er frekt? At du må betale selv eller at hun ikke informerte om prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Om du føler det er feil for deg å reise, så er det en riktig avgjørelse for deg ;-) Det er lov å velge bort ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er frekt? At du må betale selv eller at hun ikke informerte om prisen?

Begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for å bli husket på,heller. Det kan godt være h*n vet at du ikke kan komme,men ikke ønsker å ekskludere deg - i tilfelle du har mulighet likevel. :)

Jeg hadde svart at selv om det høres kjempkos ut,så har jeg ikke økonomi/anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt frekt nå, å invitere venner med på restaurant uten å spandere på dem? Da er det jo bare rike mennesker som kan ha en helaften med vennene sine på restaurant, for ingen andre vil jo ha råd til det?

Det var en FB-invitasjon, ikke ta det så altfor høytidelig. Det er helt normalt å spørre de man kjenner om de vil være med ut og spise, uten at man spanderer. Det blir ikke frekt før man blir snurt hvis noen ikke har råd/lyst til å komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt frekt nå, å invitere venner med på restaurant uten å spandere på dem? Da er det jo bare rike mennesker som kan ha en helaften med vennene sine på restaurant, for ingen andre vil jo ha råd til det?

Det var en FB-invitasjon, ikke ta det så altfor høytidelig. Det er helt normalt å spørre de man kjenner om de vil være med ut og spise, uten at man spanderer. Det blir ikke frekt før man blir snurt hvis noen ikke har råd/lyst til å komme.

Jo, det er frekt å forvente at gjestene skal legge ut tusenvis av kroner for å feire hennes. Dessuten er hele opplegget hennes veldig lite gjennomtenkt og planlagt, slik det alltid er når det gjelder henne. Og hvorfor må man absolutt invitere med folk på restaurant, når det finnes et hav av andre måter å feire bursdagen på?

Hadde jeg ikke hatt råd til å spandere restaurantmiddag på alle, ville jeg ha funnet en annen måte å feire dagen på, f.eks ved å lage maten selv og invitere dem til en fest på et lokale med rimelig leiepris. Eller kanskje bare invitert dem hjem til meg. Skal man arrangere noe sånt, bør man gjøre det i tråd med lommeboka si. Jeg synes jubilantens selv skal stå for utgiftene ved en slik anledning. Dette er i allefall jeg vant til i min familie. TS

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er frekt å forvente at gjestene skal legge ut tusenvis av kroner for å feire hennes. Dessuten er hele opplegget hennes veldig lite gjennomtenkt og planlagt, slik det alltid er når det gjelder henne. Og hvorfor må man absolutt invitere med folk på restaurant, når det finnes et hav av andre måter å feire bursdagen på?

Hadde jeg ikke hatt råd til å spandere restaurantmiddag på alle, ville jeg ha funnet en annen måte å feire dagen på, f.eks ved å lage maten selv og invitere dem til en fest på et lokale med rimelig leiepris. Eller kanskje bare invitert dem hjem til meg. Skal man arrangere noe sånt, bør man gjøre det i tråd med lommeboka si. Jeg synes jubilantens selv skal stå for utgiftene ved en slik anledning. Dette er i allefall jeg vant til i min familie. TS

Det er da ingenting i veien for å invitere venner på restaurant. Det er jo bare å takke nei. Frekt blir det ikke før du melder avbud og hun setter seg på bakbeina. I vår familie har vi tradisjon med å feire jubileum innenfor husets fire vegger, hovr vertskapet betaler alt, men hva betyr det? Andre synes restaurantbesøk er en fin måte å feire på, og jeg har vært med på bursdagsmiddager flere ganger uten å bli snurt fordi jeg betaler for det jeg bestiller meg.

Hun er vel av typen som ikke liker å styre masse med den slags, men så vil hun gjerne feire likevel, og velger å gjøre det på denne måten.

Endret av Airi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forskjell på å foreslå til venner "Skal vi gå ut og spise en kveld?", og sende ut invitasjoner med "Kaprifolen feirer jubileum, og jeg vil invitere dere på til bursdagsfeiring på Restaurant Party 12.12.12 klokken 12.12.12!"

Den første er et forslag til å gå ut og spise, hvor det i de fleste kretser er underforstått at man betaler hver for seg.

Det siste er en invitasjon til et selskap, og de færreste vertskap krever inngangspenger/kuvertpris av sine gjester.

Jeg ville heller ordlagt meg a'la "I anledning mitt jubileum, så hadde jeg syntes det var koselig om dere ville vært med å feire dagen min med et godt måltid og hyggelig selskap i stedenfor gaver! Bursdagen min feires på Restaurant XX, (f.eks link til stedet), og jeg håper flest mulig av dere har mulighet til å tilbringe kvelden med oss!"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres heller ikke ut som en voldsomt formell invitasjon, i og med at hun fikk den på mail.

Endret av Airi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er forskjell på å foreslå til venner "Skal vi gå ut og spise en kveld?", og sende ut invitasjoner med "Kaprifolen feirer jubileum, og jeg vil invitere dere på til bursdagsfeiring på Restaurant Party 12.12.12 klokken 12.12.12!"

Det er jo mulig hun har hørt med noen venner, om de vil ut og spise, og at de mente det var lurt? Må hun spørre ALLE vennene sine om det er en lur ide før hun inviterer dem, og hvis en synes det er teit må hun droppe det? Eller la vær å invitere vedkommende? Eller skal hun bare invitere de hun forhørte seg med? Det ville jo vært mye frekkere, i mine øyne. Noen ganger ønsker man rett og slett å møte kjente og kjære utenfor husets fire vegger (fordi det ER fint å gå på restaurant av og til, og slippe alt styret rundt), og da er det jo bare høflig å invitere alle man ønsker å treffe? Hvordan i all verden kan noen føle at det er FREKT? Jeg forstår det bare ikke... Kvinnfolk ass, skulle likt å se en mann bli fornærmet over dette. ;) At man syns det er synd at man ikke kan delta er jo helt normalt, og at man er litt lei seg for at jubilanten har valgt et prisnivå som ikke passer alle er også greit. Men man trenger ikke å bli fornærmet av den grunn, og mene at jubilanten er frekk. Sånn er livet, man kan ikke forvente at en gang ens nærmeste venner tilpasser seg ens egen økonomi hver eneste gang.

Og TS - hva DU er vant til i din familie er fullstendig irrelevant for hvordan andre skal få lov å feire sin bursdag eller hva det skulle være. Mange steder er det fullstendig normalt å be venner på restaurant uten å spandere. Ting blir ikke frekt bare fordi de er annerledes enn det du er vant til. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det var ikke jeg som syntes det var frekt, jeg prøvde bare å påpeke at jeg kan forstå TS' frustrasjon hvis hun tenkte likt som meg i forhold til det å ordlegge seg.. :)

Poenget mitt var at man kanskje kunne gjort det tydeligere at dette var et "betal-selv-selskap", slik at folk visste hva de sa ja til.. :)

Selvsagt skal man ikke droppe, eller forandre, planene sine fordi noen av gjestene kanskje ikke har råd eller mulighet. Men å være tydelig på hva man inviterer til, synes jeg er høflig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke hva som er frekt med at man må betale selv. Ser for meg folk bestille det dyreste og masse dyr drikke. Tviler på du hadde giddet å ta en slik regning TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Er det virkelig sånn at den som har bursdag skal spandere på alle som er invitert? Uansett om det er på restaurant, kino osv? Trodde det var vanlig at folk betalte selv jeg. Har opplevd at den som har bursdag har betalt for alle. Har du ikke råd er det bare å si du ikke kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...