Gå til innhold

Skal egne barn og stebarn likebehandles?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ei stesøster. (Det var rart å skrive, for har aldri tenk på henne som det :( )

Pappa har behandlet henne som sin egen datter fra dag en. Hu fikk bil, førerkort, bunad, ukepenger, you name it. samme som meg : )

syns ikke det skal være ulikheter, i hvertfall ikke dersom du er godt voksen, og har vært sammen med mannen din lenge ;)

Ts

Situasjonen hadde kanskje vært annerledes om både mine og samboers barn hadde vært mere jevngamle. Stebarna er voksne og har flyttet hjemmefra. Mine barn er 12 - 14 år.

Mine barn har aldri hatt en pappa som har bidratt annet enn med bidrag og samvær har aldri eksostert - etter fars ønske. Barnas far har heller ikke familie som bidrar.

Stebarna har alltid hatt to foreldre som begge har bidratt, så mens mine barn kun har hatt en forelder som har bidratt, har stebarna alltid hatt to foreldre + familiene deres.

Dette er også en grunn til at jeg vil vedereføre tradisjoner til mine barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei stesøster. (Det var rart å skrive, for har aldri tenk på henne som det :( )

Pappa har behandlet henne som sin egen datter fra dag en. Hu fikk bil, førerkort, bunad, ukepenger, you name it. samme som meg : )

syns ikke det skal være ulikheter, i hvertfall ikke dersom du er godt voksen, og har vært sammen med mannen din lenge ;)

Men din far og stesøster har kanskje også levd som far og datter i mange år?

Stefamilier er så mangt. I noen er det naturlig at alle barna behandles likt, for de er som vanlige søsken. I andre stefamilier er stesøsken/stebarn bare innom på samvær annenhver helg og har liten samholdsfølelse, og da er det også unaturlig at de skal behandles helt likt.

TS skriver jo dessuten at hennes barn kun har henne (faren deltar ikke verken økonomisk eller med samvær), mens stebarna har både mor og far som stiller opp for dem. På en måte kan man jo si at stebarna hennes får mer enn hennes barn, siden de har to engasjerte foreldre.

Det er ikke alltid mulig å likebehandle, og det vil ikke alltid være riktig å likebehandle. F.eks. forventer man mer hjelp i huset av barn som bor der på heltid enn de som er der annenhver helg, og man gir dermed også vanligvis mer lommepenger til de som er der hele tida og hjelper til. Om du forstår hva jeg mener.

Skrevet

Det er en del dobbeltmoralske mennesker der ute som mener at steforeldre skal være splittet på midten. De skal behandle stebarna som sine egne barn i alt som er positivt (gaver, ferier, positiv oppmerksomhet osv), men de skal holde seg for god for å behandle stebarna som sine egne når det gjelder negativt ladde ting (grensesetting, regler, krav osv).

Jeg synes dette spørsmålet avhenger av hvor inkludert stemor er i stebarnas liv. Er hun en reservemor som står stebarna nær og som har et naturlig forhold til dem (på godt og vondt) vil det være flott om hun kan være med på å gi stebarna det samme som egne barn. Dersom det er sånn at stemor er forventet å holde seg på sidelinja og ikke blande seg i stebarnas oppdragelse/oppvekst, så synes jeg hun også bør være fritatt for sånt som å hjelpe dem med sertifikat/bunad osv.

Melinda

Denne er jeg helt enig i! Steforeldre skal ikke ta ansvar for bunad og førerkort, med mindre steforelderen er den "egentlige" forelderen - i moralsk og praktisk forstand. Så lenge barnet har en mor og en far, er det disse som må bestemme vedr innkjøp av bunad, sponsing av førerkort etc. Det skal ikke gå ut over stemor eller fellesbarna at mann og tidligere kone har prioritert annerledes. Men samtidig syns jeg godt at eldre stesøsken godt kan få bunad de også hvis de ønsker det, til konfirmasjonen til lillesøster/lillebros. Og da selvsagt betalt av foreldrene og ikke av steforelder:)

Skrevet

Jeg har tre stebarn, også har sambo og jeg en felles datter.

Stebarnas familie (inkludert mine svigerforeldre) har ingen tradisjon for å betale førerkort for barna.

Jeg vet at mine foreldre etter all sannsynlighet kommer til å ville betale førerkort får vår felles datter (vi har ikke snakket om det, men de betalte mitt - jeg er enebarn - og snuppa er deres eneste barnebarn... i tillegg har de veldig god økonomi...)

Jeg kommer IKKE til å nekte dem å gjøre dette for henne. Det synes jeg blir helt feil... "Nei, dere kan ikke gi henne dette fordi de andre barnas mormor og morfar ikke gjør det samme mot dem"??? Ellers er de likt behandlet, dvs, forskjellsbehandling går evt på personlighet og alder...Ikke på hvem som er foreldre til hvem...

Jeg skjønner selvsagt at sambo ikke kan gjøre sånn forskjell på sine fire barn!! Men besteforeldre og slektninger kan man ikke diktere på den måten!

Skrevet

La din familie føre sine tradisjoner videre. Ut fra hva jeg har lest her, ser jeg ingen grunn til at noen skal føle seg støtt av det.

Skrevet

La din familie føre sine tradisjoner videre. Ut fra hva jeg har lest her, ser jeg ingen grunn til at noen skal føle seg støtt av det.

Det måtte jo i så fall være de eldre stebarna som kunne føle seg støtt, men jeg tror egentlig ikke det er noe stort problem, barn tilpasser seg jo familiekulturen sin, og i familier hvor det er ulike foreldre og ulike besteforeldre, vil jo barna tilpasse seg det også.

Mine barn, dvs våre fellesbarn, får nesten ingenting av mine foreldre, mens mine stebarn får masse av besteforeldre på morssiden, og også mer av besteforeldrene på farssiden (dvs min manns foreldre). Dette fordi de synes synd på dem siden de er skilsmissebarn. Jeg bryr meg lite om det, fellesbarna har alt de trenger og lærer seg å jobbe for det de ønsker seg. Jeg kommer aldri til å sponse gratis førerkort, men hvis de jobber og yter en innsats, er det ikke grenser for hva jeg gir:). Materielle ting/gaver betyr ikke mest i lengden.

Skrevet

Jeg reagerer litt på mange innlegg i alle forum som handler om stefamilier/stemødre mm. Hvorfor er det sånn at økonomisk skal stemor stille opp likt ovenfor stebarn og egne barn, men nåde om hun irrettesetter stbarna på lik linje som sine egne eller om hun sender sms og er hyggelig utenom samværet far har. Blir helt kvalm jeg.

Nei, en kan ikke bruke like mye på stebarn som egne! Jeg har ikke veldig god økonomi, men sparer 400 kr i mnd til hver av mine barn. Eneste muligheten skal jeg kunne hjelpe de m lappen eller annet når de blir voksne. Men stebarna sparer jeg ikke til. De har derimot flere pengesterke i sin familie som jeg regner med stiller opp på sin måte. Jeg syns det må være litt forskjell! Stebarna som er hos oss annenhver helg har pc, iphone og annet.(ut fra bidraget far bet til mor) Dette er ting jeg ikke kan kjøpe til mine barn. Så hvorfor skal jeg kjøpe klær eller sko til de hver gang mine barn trenger det?

Vi har også funnet ut at vi ikke har råd til store ferier om vi drar alle sammen, så om jeg sparer å tar med mine barn (og mannen min) så syns jeg det er greit!

:husarbeid:

Skrevet

Det måtte jo i så fall være de eldre stebarna som kunne føle seg støtt, men jeg tror egentlig ikke det er noe stort problem, barn tilpasser seg jo familiekulturen sin, og i familier hvor det er ulike foreldre og ulike besteforeldre, vil jo barna tilpasse seg det også.

Mine barn, dvs våre fellesbarn, får nesten ingenting av mine foreldre, mens mine stebarn får masse av besteforeldre på morssiden, og også mer av besteforeldrene på farssiden (dvs min manns foreldre). Dette fordi de synes synd på dem siden de er skilsmissebarn. Jeg bryr meg lite om det, fellesbarna har alt de trenger og lærer seg å jobbe for det de ønsker seg. Jeg kommer aldri til å sponse gratis førerkort, men hvis de jobber og yter en innsats, er det ikke grenser for hva jeg gir:). Materielle ting/gaver betyr ikke mest i lengden.

Jeg har det på samme måte ang fellesbarna til mannen min, hans første kull får mye. Men våre to barn får ingenting, bortsett fra liten ting til jul og bursdag! Hadde de ikke hatt mine foreldre(som ikke har like god økonomi)så ville de aldri fått noenting. Men mine foreldre gir gaver til mine barns barn, selv om de ikke vil omgås dem en gang.. Mine foreldre har alltid hvert greie, men foreldrene til min mann sier hele tiden hvor mye bedre de er enn mine og lar det dryppe mye på dem. Men de sier ikke noe negativt om min manns ex familie... Livet er ikke lett!!

Skrevet

mente mine mann sine barn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...