AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Tenkt situasjon. Stebarna har hverken fått dyre ting som bunad eller hjelp til sertifikat hos sine foreldre, men i stemors familie er det tradisjon å gi barna bunad og hjelp til sertifikat. Er det da greit at stemor viderefører sine tradisjoner til sine barn, eller skal hun droppe disse tradisjonene fordi at stebarna ikke har fått den samme økonomiske hjelpen av sine foreldre? Dette forutsetter selvsagt at stemor har økonomi til å gjennomføre dette.
Tjokka Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jeg ville gjort det likt for begge partene Syns ikke det skal være noe forskjellsbehandling i familier. Uansett om det er stebarn eller ikke. Endret 12. januar 2011 av Tjokka
Pinkee Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Du har dine barn, han har sine. Klart du skal følge din families tradisjoner, men ettersom jeg regner med dere bor sammen, så må ikke slikt gå utover fellesutgifter. Dette må gå av dine "egne" penger, dvs det du har til overs etter at alle dagligutgifter er betalt. Du har jo tatt på deg et felles ansvar med ny mann. Men, vil anbefale meget sterkt at dere snakker med ungene om dette, før det blir gjennomført. Føler ungene at "alle er en familie" så blir det kanskje litt kleint. Du må ha i bak-hodet at dette kan føre til en splittelse i familien.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg ville gjort det likt for begge partene Syns ikke det skal være noe forskjellsbehandling i familier. Uansett om det er stebarn eller ikke. Så hvis foreldrene til stebarna ikke ville gitt sine barn det du naturlig p.g.a tradisjoner ville gitt dine barn, så ville du bare droppa egne tradisjoner sånn helt uten videre?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 stebarn skal likebehandles i heimen hos dere men dei kan ikkje forvente at familiene til barna skal gjere det.vis besteforeldre betaler førerkort må dei bare det men besteforeldre kan ikkje pålegges å betale for andres barn. men vis du betaler til dine bør far betale til sine
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Du har dine barn, han har sine. Klart du skal følge din families tradisjoner, men ettersom jeg regner med dere bor sammen, så må ikke slikt gå utover fellesutgifter. Dette må gå av dine "egne" penger, dvs det du har til overs etter at alle dagligutgifter er betalt. Du har jo tatt på deg et felles ansvar med ny mann. Men, vil anbefale meget sterkt at dere snakker med ungene om dette, før det blir gjennomført. Føler ungene at "alle er en familie" så blir det kanskje litt kleint. Du må ha i bak-hodet at dette kan føre til en splittelse i familien. Ts Jeg skreiv jo i hovedinnlegg at dette selvsagt forutsetter at man har økonomisk mulighet til dette. Det jeg prøver å belyse med denne tråden, er at det er umulig å ikke gjøre forskjell på egne barn og stebarn. Dette siden begge gruppene også har egne familier med egne tradisjoner.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 stebarn skal likebehandles i heimen hos dere men dei kan ikkje forvente at familiene til barna skal gjere det.vis besteforeldre betaler førerkort må dei bare det men besteforeldre kan ikkje pålegges å betale for andres barn. men vis du betaler til dine bør far betale til sine Ts Så hvis far og mor av ulike grunner ikke vil prioritere disse tingene så skal ikke jeg få lov til det heller? Selvsagt har jeg egne midler som ikke går inn i husholdningen stående til slike formål.
kamela Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Sånn jeg leser det så er stebarna eldre, og da ville jeg fulgt slektens tradisjoner. Hva han har gjort for sine før din tid synes jeg ikke har noe med saken å gjøre.
kaprifolen Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Synes man skal gi barna bunad/sertifikat i dette tilfellet, da mitt inntrykj er at barna er eldre. Fra en annen vinkel: mor har to barn, med 10 års mellomrom. Barn1 får lappen og bunad. Før barn2 blir så gammel har hin fått et stesøsken som har en mor som ikke vil gi lappen/bunad. Skal barn2 da forskjellsbehandles fra barn1 pga stesøskens familie?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Usj, vanskelig... I utgangspunktet mener jeg at familiens barn skal ha lik behandling for hverdagslige ting som hva de får og ikke får av goder, leker, klær, skjenn etc etc.. Men det TS snakker om et jo store ting som koster mye og som ikke er en hverdagsgreie.. Her har ene siden tradisjoner om å bidra til barna mens den andre ikke har det.. Jeg og min mann kommer fra to forskjellige bakgrunner der jeg bidrar og han har klart seg selv, jeg syns det blir feil om mine barn plutselig ikke skal få hjelp av meg fordi han ikke har tradisjon for at foreldre bidrar - heldigvis er han enig.. Dersom man ikke er enig blir dette fort et sårt tema tror jeg.. Jeg personlig ville ikke tatt fra mine barn muligheten og jeg ville også bidratt til felles barn - så langt jeg kunne ville jeg også påvirket for å bidra til evt stebarn fordi det er natulig for meg at foreldre hjelper og bidrar... Hvis jeg ikke hadde muligheten til å påvirke eller bidra ville det gnaget sjelen min at stebarna ikke fikk det samme som mine barn - men jeg ville vært tydelig på at det ikke var fordi ikke JEG ønsket det slik - tross alt, barna har foreldre, jeg ville bare vært en stemor og det ER grenser for hvor mye jeg hadde kunnet "blande meg" i foreldrenes bestemmelser...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Ts Dere som har gjettet at stebarna er noen år eldre enn mine, har gjettet riktig. Samboer og jeg bodde sammen når hans barn ble konfirmert, men da holdt jeg meg i bakgrunnen under forberedelsene til konfirmasjonene. Jeg bidro med arbeid, matlaging og baking. Den økonomiske biten bidro jeg også med da det gikk av felleskassa. Jeg føler ikke at jeg på noen måte har gjort annen forskjell enn å ha et ønske om å videreføre tradisjonene til mine barn (samboer er ikke deres barn). Sånn i hverdagen, til jul, bursdager osv er/ har de blitt behandlet likt. Mine barn opplever bl.a nå å måtte bidra i heimen på lik linje som stebarna måtte når de var på den alderen. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Ts Dere som har gjettet at stebarna er noen år eldre enn mine, har gjettet riktig. Samboer og jeg bodde sammen når hans barn ble konfirmert, men da holdt jeg meg i bakgrunnen under forberedelsene til konfirmasjonene. Jeg bidro med arbeid, matlaging og baking. Den økonomiske biten bidro jeg også med da det gikk av felleskassa. Jeg føler ikke at jeg på noen måte har gjort annen forskjell enn å ha et ønske om å videreføre tradisjonene til mine barn (samboer er ikke deres barn). Sånn i hverdagen, til jul, bursdager osv er/ har de blitt behandlet likt. Mine barn opplever bl.a nå å måtte bidra i heimen på lik linje som stebarna måtte når de var på den alderen. TS, det kan mellom linjene her hørse ut som din samboer er den som ikke "liker" at du vil gi dine barn det som har vært/er tradisjon i deres egen familie ? Bunad er normalt et såpass stort økonomisk løft at konfirmantens besteforeldre ønsker å bidra (med sølv som gaver i årene før konfirmasjonen, eller/og med brodering og økonomisk bistand). Jeg ser ærlig talt ikke noen fornuftig grnn til at du ikke skulle videreføre godene som er etablert i din familie videre til dine barn ?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Jeg gjør forskjell på egne barn og "stebarn". Jeg har for det første hovedomsorgen for mine, de bor permanent her og far er ikke økonomisk på banen (ikke bidrag heller, og det er helt ok). Stebarnet kommer annenhver laaange helg. Jeg har egen, sterk økonomi og føler ikke at jeg skal ha ansvaret for han økonomisk. At jeg p.t. har bedre råd gagner mine barn, og det drypper i det store og det hele også på stebarna selvsagt. Det er ingen hemmelighet her i huset. Jeg gjør forskjell. Det vil jeg fortsette å gjøre der det føles naturlig. Det skal også sies at jeg gjør forskjell på egne barn av og til også. Innsats fører til goder, og innsatsen er til tider svært ulik hos mine. Mine har feks flere feriereiser. Årsaken er at de ikke er på feriereise med far (er hos han i ferie, men reiser aldri), da ønsker jeg å ta de med meg. Stebarna reiser mer med mor, og er ikke med hver gang. Misforstå meg ikke. Jeg går ikke inn for å forskjellsbehandle, men der det føles greit så gjør jeg det. Dessuten. En "stemor" vil aldri noen gang bli bra nok. Jeg tenker med hjertet, bruker hodet, men jeg har ikke overtatt morsrollen og farsrollen. Det må mor og far ta seg av. Også det økonomiske. Så langt har jeg ikke oppdaget konflikter med dette. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 Det er en del dobbeltmoralske mennesker der ute som mener at steforeldre skal være splittet på midten. De skal behandle stebarna som sine egne barn i alt som er positivt (gaver, ferier, positiv oppmerksomhet osv), men de skal holde seg for god for å behandle stebarna som sine egne når det gjelder negativt ladde ting (grensesetting, regler, krav osv). Jeg synes dette spørsmålet avhenger av hvor inkludert stemor er i stebarnas liv. Er hun en reservemor som står stebarna nær og som har et naturlig forhold til dem (på godt og vondt) vil det være flott om hun kan være med på å gi stebarna det samme som egne barn. Dersom det er sånn at stemor er forventet å holde seg på sidelinja og ikke blande seg i stebarnas oppdragelse/oppvekst, så synes jeg hun også bør være fritatt for sånt som å hjelpe dem med sertifikat/bunad osv. Melinda 3
Gjest gjest Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Jeg forbeholder meg det som min rett til å gi mitt barn (det som jeg er mamma til) de godene jeg kan uten at det trenger å påvirke stebarnet mine sine følelser noe. F.eks har jeg åpnet en privat sparekonto til barnet mitt som jeg setter inn penger på hver mnd. En slik konto har ikke mitt stebarn så vidt jeg vet, og for å være ærlig så synes jeg dette blir far og mors jobb å finne ut om de ønsker at deres barn skal ha dette og sette inn penger der. I hverdagen forskjellsbehandler jeg dem ikke. Jeg betaler halvparten av alt av tøy, gaver, ferier,aktiviteter som barnet har hos oss og deltar på sammen med vår familie. Hva barnets mor velger å gjøre med sine penger har jeg da virkelig ingenting med, men jeg og mannen er veldig enige om at det vi gjør hos oss, gjør vi med våre penger og ift til vår økonomi, og hva barnet gjør/får hos mor er opp til henne ift til hennes økonomi og barnebidraget. Siden jeg er aktiv i stebarnets liv, forbeholder jeg meg også rett til å ta de "negative" tingene som oppstår ift grensesetting,osv. når barnet er hos oss med mindre det er noe spesiell situasjon. Jeg er hverken velkommen i dåp, konf, bhgfrokoster,osv, men det er ikke noe som er barnets feil,så det holder jeg meg for god til å gjøre opprør mot. Vil at stebarnet mitt skal ha det bra.
Pimp Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 jeg hadde gjort det samme for alle barna. Sånne tradisjoner som går fra mor til barn osv. ble not skapt i gamle dager. Da var det ikke så mange familier som måtte forholde seg til "mine, dine og våre"
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #17 Skrevet 12. januar 2011 Fra en stedatters perspektiv: Jeg ville aldri forventet at jeg skulle få det samme som mine stesøsken har fått. F.eks., så fikk min stesøster spandert sertifikatet av sin mor. Jeg ser ingen grunn til at det betyr at min far skal betale mitt.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #18 Skrevet 12. januar 2011 jeg hadde gjort det samme for alle barna. Sånne tradisjoner som går fra mor til barn osv. ble not skapt i gamle dager. Da var det ikke så mange familier som måtte forholde seg til "mine, dine og våre" Det vet du ikke før du er der...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #19 Skrevet 12. januar 2011 TS, det kan mellom linjene her hørse ut som din samboer er den som ikke "liker" at du vil gi dine barn det som har vært/er tradisjon i deres egen familie ?Bunad er normalt et såpass stort økonomisk løft at konfirmantens besteforeldre ønsker å bidra (med sølv som gaver i årene før konfirmasjonen, eller/og med brodering og økonomisk bistand). Jeg ser ærlig talt ikke noen fornuftig grnn til at du ikke skulle videreføre godene som er etablert i din familie videre til dine barn ? Ts Det stemmer nok ikke. Min samboer er helt for at jeg skal følge tradisjoner med mine barn. Jeg slengte igrunnen ut dette spørsmålet da det er mye diskutert dette med stebarn/stemor/stefar. Stebarna er nå voksne å har flyttet hjemmefra, men det hender at vi stikker til dem litt penger, kjøper ting de ønsker/ trenger eller hjelper de med økonomien så langt vi har mulighet ved behov. Så det er ikke snakk om å skyve stebarna unna, men jeg har lyst til å videreføre noen tradisjoner til mine barn, å det er spennende å se hvordan andre tenker om det.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #20 Skrevet 12. januar 2011 Har ei stesøster. (Det var rart å skrive, for har aldri tenk på henne som det ) Pappa har behandlet henne som sin egen datter fra dag en. Hu fikk bil, førerkort, bunad, ukepenger, you name it. samme som meg : ) syns ikke det skal være ulikheter, i hvertfall ikke dersom du er godt voksen, og har vært sammen med mannen din lenge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå