Gå til innhold

MÅ ha tips til navnefest, hjemme.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle.

Temaet har vært oppe før, men kan ikke huske at det er kommet inn så mange tips, så jeg prøver igjen.

Skal arrangere navnefest (i stedet for dåp) hjemme hos oss om to uker (datoene i rådhuset passet ikke).

Har invitert babys besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler, blir 10-15 stk (ikke alle har klart å si fra ennå).

Hva skal jeg gjøre for at det skal bli noe mer enn et vanlig familieselskap.

(I utgangspunktet synes jeg det blir litt rart å holde tale til en som ikke skjønner hva jeg sier uansett, skrive sang har jeg aldri gjort, og å lese dikt og sånn synes jeg kanskje blir litt klissete, men på den annen side er jeg åpen for alle forslag, altså!)

Eneste som er planlagt foreløbig er at det serveres noe morsom fingermat, og at alle skal skrive en hilsen på hvitt lakenlerret, som så skal broderes over og sys til en pute.

Tviler på at mannen har tenkt mye over saken, jeg måååå få tips, vær så snill.

Hva har dere andre gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei -

kjempeidé med navn som skrives og broderes senere! En idé som også involverer de frammøtte, er å la barnet gå fra arm til arm, mens gjestene (eller utvalgte blant disse) sier hvert sitt ønske for barnet. Hvis barnet ikke liker å bli holdt (ikke så høytidelig med et vrælende og sprellende småtroll...) kan dere kjøpe et stort kubbelys i en fin farge, male barnets navn og datoen på lyset (slik at det kan bevares som et minne), tenne lyset som en markering av navngivningen, og la hver gjest (eller de dere velger ut som "vitner") tenne et lys for barnet samtidig som h*n sier sitt ønske for barnet. For at navnefesten få et mer seremonielt preg er det ikke dumt å trykke opp et eget program med sanger m.m. for dagen. det blir jo et minne både for babyen og for gjestene.

Lykke til!

Skrevet

Takk for tips.

Hmmm, sanger... en tulle med øyne blå passer jo bra i vårt tilfelle.

Andre sangforslag?

Andre forslag generelt?

Skrevet

Om du kontakter HEF kan du sikkert få råd og tips, de pleier å ha god peiling på sånnt. Har ikke rukket å tenkte så langt, tanteungen er bare litt over en uke. Regner med jeg må hjelpe søster med akkurat det samme som du sliter med om en stund, så si i fra hva du finner ut :)

Gjest *anonyma*
Skrevet

Skal arrangere navnefest (i stedet for dåp) hjemme hos oss om to uker (datoene i rådhuset passet ikke).

Så dumt at det ikke passa da. Hadde vært så moro og sunget for deg og lille Milla..........

Men det var vel litt på siden. Vi synger et potpourri av barnesanger, deriblant "den fyrste song", "vi har ei tulle"og "pippi langstrømpe" for å nevne noen. Det slår an både hos store og små.

Skrevet

Härligt med en navnefest.

Jag har en bok hemma; "Svenska högtidsboken" som ger massor med bra tips på alternativa (icke religiösa) sätt att fira högtider och ljuspunkter i livet.

Kring namnfest ger de både tips om mer storslaget sällskap och lite mer personligt. Några saker jag kommer ihåg är

* Solistsång - kanske är det någon i familjen som kan sjunga en fin sång till barnets ära. (Boken har tips på sånger, jag kan titta senare)

* Diktläsning. Mamma, pappa eller någon annan kan få i läsa en dikt (jag fann flera fina dikter av Karin Boie i boken)

* Tända ljus

* Brodera en duk (som du beskrivit själv)

* göra en liten gästbok. En sida per gäst med plats för foto, namn och relation till barnet samt en personlig hälsning från varje gäst.

Ni kan i stort sett göra vad ni själva vill vid en namnfest. Det kan också vara klokt att be någon om hjälp med arrangemanget som typ en toastmaster som eftersom ni kommer ha fullt upp med både barn och gäster.

ha en trevlig navnefest

Skrevet

Kan sjekke hos HEF, ja.

Dumt det ikke passet, men det var bare tre helger i løpet av høsten, mine foreldre var bortreist to av dem og vi selv den siste :(

Flere tips i boken din, Furstina?

Notere notere

Skrevet

Hej Klips,

jag har tittat lite i min bok nu. Jag funderar även lite på namngivning med tanke på vårt eget barn, jag har bara två månader kvar till termin nu.

Exempel på cermoni:

Gästerna hälsas välkomna till musik (exempel finns i boken) och när alla är på plats sker högläsning av texter och eller dikter samt kanske någon sång (även här finns exempel).

Sedan släcker man i rummet och tänder ljus och har någon form av cermoni kring själva namngivningen. Här kan du ha din duk som ska borderas senare eller kanske en tavla med barnets namn på.

Fotografering och hurra-rop kanske även en namnvisa i vilket har barnets namn i (finns en sådan i boken).

Sen tycker jag att man ha kaffe och kakor även om boken inte nämner det.

Boken tipsar om många dikter och sånger - en del av dem är kanske lite väl "svenska", sådana som jag minns från när jag var liten. Andra är internationella och kanske lite äldre. En del är kanske kända även i Norge.

En fin text om det nyfödda barnet är ""En kvinna som bar ett barn" av Kahlil Gibrans "Profeten" från 1923. Det är en engelsk text och jag har bara den svenska översättningen. Titta på den, det är en av mina favoriter.

Det finns en fin sång skriven av Beppe Wolgers, musik av Olle Adoplhson som jag minns som en fin text om barn. "Det gåtfulla folket" heter den... börjar "Barn är ett folk och dom bor i ett spännande land, detta land är ett regn och en pöl..."

Läser vidare i boken... den innehålle många dikter, både som riktar sig till ett litet barn med en "gullig" ton, och tyngre dikter som rör barnets roll i världen. Genom att välja olika dikter kan man få olik prägel på sin namnfest.

Det finns även flera vaggvisor i boken, bland annat "Trollmors vaggsång" - den vet jag finns på norska också. Mannen och jag har pratat om den.

Tips på att hitta sånger är att titta i gamla sångböcker för barn från 50-70 talet. De innehåller många av de klassiska visorna och en hel drös man inte kommer i håg. Dikter kan du kanske hitta hos HEF eller genom att titta i diktböcker på biblioteket.

Skrevet

En fin ting man kan gjøre er at for hvert ønske barnet får, så trees det en perle på en snor.

Til slutt vil barnet ha et kjede av gode ønsker, som et konkret symbol.

Skrevet

Tusen takk, Furstina, her var det jo masse å ta av.

Er litt redd for at det blir mye snørr og tårer hvis jeg skal lese noe dikt om barn.... lettrørt skjønner du.

Mannen har forøvrig foreslått at vi skal undersøke tradisjoner forskjellige steder i verden. (Dvs. at jeg skal...)

Det var en nydelig ting å gjøre, Amica, men vi har ikke så mange gjester, så da blir det kanskje litt tynt? Hvis jeg har forstått deg riktig?

Skrevet

Ja, det er sikkert best med når man har mange gjester.

Dette er bare noe jeg hørte om i en forelesning, så jeg er ikke sikker på hvor mange gjester de var, men det var i alle fall mange barn der. Barna var de som kom med de beste ønskene forresten, noen av de voksne var mer uforstående og flåsete til det hele (i forkant). Men det ble visstnok veldig fint og høytidelig til slutt!

Kanskje ideen kan brukes på en annen måte? At man samler noe fra hver person, som blir noe større til slutt? Lappeteppe? Collage av bilder? "Boksamling"? Hmmm, var nok ikke så fantasifull her på morrakvisten.

Kanskje det finnes noen bøker å finne om livsriter? Tror damen jeg var på forelesning med har skrevet noe slikt. Dessverre husker jeg ikke navnet hennes. De hadde en virkelig innholdsrik og velplanlagt sermoni, i tillegg til dåp i kirken(tror hun var teolog...).

Lykke til i alle fall!

Skrevet

Tanter og onkler kunne nemlig ikke komme, så vi blir...

9 inklusive Milla.

Skal jo ha denne puten min da, beskrevet tidligere men kanskje ikke i denne tråden, Millas fulle navn, fødselsdato osv, er brodert på, gjestene skriver en hilsen/jeg overfører fra kortene, og broderer på. Mer bruksvennlig enn plaketter og slikt til å henge på veggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...