AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 hvordan virker eteriske oljer? Og er virkningen bevist?
Gjest Airi Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Eteriske oljer virker forskjellig etter hva slags olje det er snakk om, jeg har selv hatt god nytte av mange forskjellige. Tetreolje er antiseptisk og dreper sopp. Lavendelolje er beroligende og er genialt å bruke på utslett, brannsår og lignende. Sitrusfrukter er antiseptiske. Kamille kan brukes til å gjøre håret lysere. Jeg anbefaler deg å lese med om de ulike oljene på en plass som er viet til det. Her har de en fin oversikt: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm Det er ikke noe uenighet rundt at planter kan ha medisinsk effekt, planter brukes i legemedisin også, men effekten er ikke nødvendigvis så stor i alle tilfeller. Man bør uansett bruke oljene som anvist og ikke bruke dem i stedet for medisiner. Endret 14. januar 2011 av Airi 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Jeg tror nok det er litt forskjellig i hvor stor grad de ulike oljene virker. Men effekten av en del er etterprøvd. Ellers kommer det mye an på konsentrasjon - i naturlige mengder i blad etc er kanskje ikke visse effekter så betydelig, mens i konsentrert form kan det være noe voldsomt... Bioforsk har en egen avdeling for urter, du kan se om du finner noe informasjon på bioforsk.no
Gjest Airi Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Jeg tror nok det er litt forskjellig i hvor stor grad de ulike oljene virker. Men effekten av en del er etterprøvd. Ellers kommer det mye an på konsentrasjon - i naturlige mengder i blad etc er kanskje ikke visse effekter så betydelig, mens i konsentrert form kan det være noe voldsomt... Bioforsk har en egen avdeling for urter, du kan se om du finner noe informasjon på bioforsk.no Eteriske oljer er veldig konsentrerte, jeg har lest at én dråpe kamilleolje inneholder like mye ekstrakt som 40 kopper te. Bare et lite tillegg, siden du nevnte at virkningen ikke trenger å være så stor i den naturlige formen Man skal selvfølgelig bruke oljene med forsiktighet, i små doser, og utblandet. Endret 14. januar 2011 av Airi
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 i og med at de er veldig konsentrerte og skal brukes i små doser, betyr det at de er veldig potente da? Har lest et sted at de går inn i blodbanen, er dette fysisk mulig?
Gjest Airi Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 i og med at de er veldig konsentrerte og skal brukes i små doser, betyr det at de er veldig potente da? Har lest et sted at de går inn i blodbanen, er dette fysisk mulig? Det stemmer. Spesielt noen typer skal man være forsiktig med, bla vintergrønn/wintergreen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå