Gå til innhold

Sunn mat

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dette forumet inspirerte meg faktisk til å skrive noen ord om noe som har opptatt meg over lang tid. Kom gjerne med innspill.

Vi blir daglig omringet av fenomenet "sunn mat". Men hva er egentlig sunn mat? Finnes det egentlig ett svar på hva sunn mat er? Eller er hver enkelt persons behov så ulikt at det ikke lar seg besvare så enkelt? Slik jeg ser det er et av problemene at sunt har blitt synonymt med slankende. Det telles kalorier og regnes BMI, ofte med et overdrevent kvantitativt fokus. En matvare er "sunn", bare den inneholder få kalorier. For meg virker det absurd at media og "eksperter" legger så mye krefter i det å skrive og snakke om "sunn mat", mens ingen tør å i det hele tatt forsøke seg på en definisjon av begrepet. Og når fokuset på sunn mat etterhvert har tatt av, snus det hele på hodet: det er plutselig usunt å være opptatt av sunn mat - fortsatt uten å vite hva sunt faktisk innebærer. Å prøve å definere "sunn mat" med vitenskapelig metode vil nok avsløre at "eksperter" er uenige. Det virker som at folk er så lei dette, at de helt har skygget unna problematikken. Det blir likevel feil å konkludere med "la oss være enige om at vi er uenige", for så å erklære begrepet "sunn mat" som fritt vilt. For meg virker det som at ernæringseksperter i media ikke har fokus nok på selvrefleksjon - en bevisst helthetlig tanke om hva man som "fag" faktisk vil oppnå. For all del, jeg mener ikke at man ikke skal være kostholdsbevisst. Jeg mener bare at man skal gi opp å lete etter en universal definisjon av sunt, og heller prøve å tilpasse "sunt" til hver enkelt. Jeg er klar over at jeg reiser flere spørsmål enn jeg besvarer ved å ta opp dette. Så får vi bare håpe på at noen kan svare oss.

fra http://matentusiasten.blogspot.com/2011/01/sunn-mat-kan-det-defineres.html

Endret av matentusiasten
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å definere sunn mat som er mat rett fra naturen (kan kokes og stekes, men kjøpes rent), for eksempel alle frukt og grønnsaker, fisk, kjøtt.

Og sunn mat er en sammensetning. Sunn mat er ikke for mye fett, ikke for lite. Ikke for mye proteiner, ikke for lite. Ikke for mye salt, ikke for lite. Det er både enkelt og vansklig :)

Slankende er ikke sunt, som du sier. Eller, hvis man er tykk så kan slankende være sunt, men det er ikke sunt i seg selv. Det som ofte irriterer meg er at mange kostholdsråd handler om å slanke seg ved å kutte ut matvarer, isteden for å kutte ned på porsjoner og ballansere mer.

Jeg er helt enig ed deg at man må se på hver enkeltperson. Noen tåler det ene, men ikke det andre. Noen liker det ene, men ikke det andre. Men jeg tror også at mange mennesker ikke vet hva de gjør best nytte av. Akkurat som en venn av meg. Hun røyker og spiser aldri grønnsaker eller frukt, men hun føler seg frisk og rask og sier at hun ikke kjenner noe negativt. Men utenifra ser hun bleik ut, er ofte syk og sur. Men det ville jeg aldri turt å si til henne :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener alt kan være sundt så lenge man ikke spiser det for ofte. Det dreier seg vel om variasjon og måtehold.

Hvis man bare spiser sjokolade er ikke det sundt, men det samme kan sies om de fleste matvarer.

Skrevet

Selv får jeg mest noia av folk som bruker ordet ekspert i anførselstegn. Jeg er jammen glad jeg ikke har utdannet meg til ernæringsfysiolog eller forsker innen lignende emner. Fem, kanskje sju års utdanning, tusenvis av leste sider, hundrevis av teorier og tolkninger satt opp mot hverandre, eksperimenter hvor man prøver så godt man kan å finne ut av ting gjennom å utelukke feilkilder, tenke utenfor boksen, bygge på den kunnskapen man allerede har. Å konstant måtte vurdere de funn en selv eller andre gjør kritisk - kan vi ha misforstått noe, kan det være andre grunner til dette - eller "hva i svarte skjedde her...?". Å skape en bred forståelse basert på kunnskap om helt separate emner. å være nysgjerrig på alt man ikke vet, og å undre seg over alt man ikke forstår. Og å se at enkelte ting VET man virkelig fordi studie etter studie verden over gir samme resultat. Når du uttaler deg om noe er det basert på eget og tusenvis av andre menneskers arbeid, årevis med samlet erfaring og millioner av enkeltmenneskers erfaringer.

...så uttaler du deg om noe i media eller blir referert til av VG, og fordi det tilfeldigvis er kosthold - et tema hvor synsing er rimelig utbredt - så er du plutselig redusert til en "ekspert".

(Selv om det også selvfølgelig finnes kvasieksperter som har bygd hele kostholdsfilosofier basert på hva innfall og ufunderte tanker. Disse blir bare veldig sjeldent kalt ekspert.)

Skrevet

Selv får jeg mest noia av folk som bruker ordet ekspert i anførselstegn. Jeg er jammen glad jeg ikke har utdannet meg til ernæringsfysiolog eller forsker innen lignende emner. Fem, kanskje sju års utdanning, tusenvis av leste sider, hundrevis av teorier og tolkninger satt opp mot hverandre, eksperimenter hvor man prøver så godt man kan å finne ut av ting gjennom å utelukke feilkilder, tenke utenfor boksen, bygge på den kunnskapen man allerede har. Å konstant måtte vurdere de funn en selv eller andre gjør kritisk - kan vi ha misforstått noe, kan det være andre grunner til dette - eller "hva i svarte skjedde her...?". Å skape en bred forståelse basert på kunnskap om helt separate emner. å være nysgjerrig på alt man ikke vet, og å undre seg over alt man ikke forstår. Og å se at enkelte ting VET man virkelig fordi studie etter studie verden over gir samme resultat. Når du uttaler deg om noe er det basert på eget og tusenvis av andre menneskers arbeid, årevis med samlet erfaring og millioner av enkeltmenneskers erfaringer.

...så uttaler du deg om noe i media eller blir referert til av VG, og fordi det tilfeldigvis er kosthold - et tema hvor synsing er rimelig utbredt - så er du plutselig redusert til en "ekspert".

(Selv om det også selvfølgelig finnes kvasieksperter som har bygd hele kostholdsfilosofier basert på hva innfall og ufunderte tanker. Disse blir bare veldig sjeldent kalt ekspert.)

Dette blir jo en liten digresjon, men jeg føler svaret ligger i noe av det du nevner avslutningsvis. Det er som du sier altfor mye synsing fra PT'er med helgeseminar i ketose-diett og lignende. Og jo, mange fremstår ofte som (eller får status som) trenings- og ernæringseksperter, eller "eksperter" som jeg kaller de. Desverre.

Skrevet

Dette blir jo en liten digresjon, men jeg føler svaret ligger i noe av det du nevner avslutningsvis. Det er som du sier altfor mye synsing fra PT'er med helgeseminar i ketose-diett og lignende. Og jo, mange fremstår ofte som (eller får status som) trenings- og ernæringseksperter, eller "eksperter" som jeg kaller de. Desverre.

ja, det kan jeg være enig i! :)

Noe av problemet med kosthold er at det fort blir så personlig, og det fører med seg endel problemer. Først og fremst tar mange kostholdsråd både som kritikk av egne valg og overstyring fra ekspertene/"ekspertene"s side. I tillegg er det veldig lett å gjøre konklusjonen "det funker for meg - derfor funker det for alle". selv om personlig erfaring kan være gull verdt, så tror jeg ikke akkurat det bidrar til hverken folkeopplysning eller generell kunnskap å vite at Gunn fra Tjøme gikk ned 40 kilo ved å bare spise Grandiosa med sellerisalt på.

Så til saken: kan sunn mat defineres? Tja. Det kommer jo an på hvordan du definerer sunn i utgangspunktet. En urovekkende tankegang jeg ser ofte her på KG er at sunn = kalorifattig. det blir helt feil i mine øyne, fordi man ikke ser det store bildet. Jeg tror jeg heller ville snakket om et "sunt kosthold" heller enn "sunn mat", for da er det sammensetning og mengdeforhold som teller. Gulrøtter er sunt, ingen som tviler på det - men det er ikke sunt å bare spise gulrot. Gulrøtter er klart sunnere enn potetgull, men et sunt kosthold kan også inkludere potetgull - bare ikke så himla mye av det. Så har man selvfølgelig diksusjoner om hvilke sammensetninger som fungerer best - er det mye fett, lite fett, grov karbo, rå mat, vegansk mat osv.? Der er det desverre ingen endelige svar, men man får jo stadig indikasjoner gjennom studier - problemet er at alt forsvinner i et kaos av råd, meninger, erfaringer og elendig journalistikk.

Selv synes jeg nemlig media har mye av skylden for dette kaoset av kostholdsråd. I stedet for å sikte seg inn på en noen lunde nøytral og kritisk journalistikk hvor journalisten faktisk kan litt om forsknignsmetode, så dras gjerne funn opp som sensasjonelle "Brokkoli kan kurere kreft!" "Hamburgere stjeler 10 år av livet ditt!" ...er det rart folk blir lei? I tillegg er det ikke sjeldent at avisartiklene er basert på andre avisartikler som er basert på nyhetsmeldinger som er basert på en misforståelse, feiltolknign eller bevisst forvrengning av den originale forskningen.

I den sammenheng vil jeg gjerne få anbefale en artikkel:

How to read articles about health and healthcare av Dr Alicia White

If you’ve just read a health-related headline that’s caused you to spit out your morning coffee (“Coffee causes cancer” usually does the trick) it’s always best to follow the Blitz slogan: “Keep Calm and Carry On”. On reading further you’ll often find the headline has left out something important, like “Injecting five rats with really highly concentrated coffee solution caused some changes in cells that might lead to tumours eventually. (Study funded by The Association of Tea Marketing)”.

The most important rule to remember: “Don’t automatically believe the headline”. It is there to draw you into buying the paper and reading the story. Would you read an article called “Coffee pretty unlikely to cause cancer, but you never know”? Probably not.

Artikkelen har mange gode poenger om hvordan man bør evaluere medias fremstillinger av forskningsresultater. Super!

• Liker 1
Skrevet

ja, det kan jeg være enig i! :)

Noe av problemet med kosthold er at det fort blir så personlig, og det fører med seg endel problemer. Først og fremst tar mange kostholdsråd både som kritikk av egne valg og overstyring fra ekspertene/"ekspertene"s side. I tillegg er det veldig lett å gjøre konklusjonen "det funker for meg - derfor funker det for alle". selv om personlig erfaring kan være gull verdt, så tror jeg ikke akkurat det bidrar til hverken folkeopplysning eller generell kunnskap å vite at Gunn fra Tjøme gikk ned 40 kilo ved å bare spise Grandiosa med sellerisalt på.

Så til saken: kan sunn mat defineres? Tja. Det kommer jo an på hvordan du definerer sunn i utgangspunktet. En urovekkende tankegang jeg ser ofte her på KG er at sunn = kalorifattig. det blir helt feil i mine øyne, fordi man ikke ser det store bildet. Jeg tror jeg heller ville snakket om et "sunt kosthold" heller enn "sunn mat", for da er det sammensetning og mengdeforhold som teller. Gulrøtter er sunt, ingen som tviler på det - men det er ikke sunt å bare spise gulrot. Gulrøtter er klart sunnere enn potetgull, men et sunt kosthold kan også inkludere potetgull - bare ikke så himla mye av det. Så har man selvfølgelig diksusjoner om hvilke sammensetninger som fungerer best - er det mye fett, lite fett, grov karbo, rå mat, vegansk mat osv.? Der er det desverre ingen endelige svar, men man får jo stadig indikasjoner gjennom studier - problemet er at alt forsvinner i et kaos av råd, meninger, erfaringer og elendig journalistikk.

Selv synes jeg nemlig media har mye av skylden for dette kaoset av kostholdsråd. I stedet for å sikte seg inn på en noen lunde nøytral og kritisk journalistikk hvor journalisten faktisk kan litt om forsknignsmetode, så dras gjerne funn opp som sensasjonelle "Brokkoli kan kurere kreft!" "Hamburgere stjeler 10 år av livet ditt!" ...er det rart folk blir lei? I tillegg er det ikke sjeldent at avisartiklene er basert på andre avisartikler som er basert på nyhetsmeldinger som er basert på en misforståelse, feiltolknign eller bevisst forvrengning av den originale forskningen.

I den sammenheng vil jeg gjerne få anbefale en artikkel:

How to read articles about health and healthcare av Dr Alicia White

Artikkelen har mange gode poenger om hvordan man bør evaluere medias fremstillinger av forskningsresultater. Super!

Bra skrevet. Jeg liker deg! :)

• Liker 1
Skrevet

Sunn mat for meg er mat med næringsstoffer i. Enkelt og greit.

• Liker 1
Skrevet

All mat innholder næringstoffer. Utdyp gjerne :)

• Liker 1
Skrevet

All mat innholder næringstoffer. Utdyp gjerne :)

Tenkte på næringsstoffer som kroppen kan nyttiggjøre seg av på en god måte. Som grønnsaker, frukt, bær, fullkornsprodukter, melk (selv om en kan diskutere hvor sunt det er), nøtter, frø osv.

Med mat som ikke inneholder nyttige næringsstoffer mener jeg f.eks smågodt, potetgull, iskrem osv.

Men vil ikke påstå at det er usunt å unne seg f.eks fastelavnsbolle på Fastelavn.

Skrevet

Jeg har tro på at ren, ubehandlet og variert mat fra naturen er det optimale.

Fisk og gulrøtter er generelt sett sunne, men hva om de er sprøytet fulle av giftstoffer?

Vi tåler visse mengder, men dersom det overskrider tålegrensen totalt sett, så blir jo produktene skadelige for oss.

Giftstoffene binder seg lettere til fett, og dermed sparer man mest på å spise økologisk melk, fløte, kjøtt og fisk, heller enn grønnsaker og frukt.

Ellers så mener jeg at litt av hvert kan være bra, 1 sviske, halv hånd nøtter, 1 aprikos osv. slik at mange kjente (og ukjente) næringsstoffer nyttiggjøres.

(Jeg studerer til Ernæringsfysiolog, men har kun hatt om kroppen hittil, medisin grunnfag. Gleder meg til å begynne på ernæring nå i Januar.) :)

Skrevet

For meg er sunn mat den maten som inneholder de næringsstoffene kroppen har bruk for, og som ikke inneholder allverdens tilsetningsstoffer kroppen ikke har bruk for. Mao, mest mulig hjemmelaget, ikke ferdigmat. Sunn mat for meg er mat som ikke gjør kroppen min vondt.

Når det gjelder "det funker for meg, ergo funker det for alle andre", så foretrekker jeg "det funker for meg, så kanskje kan det funke for flere, derfor forteller jeg om det". Man skal ikke kimse av personlige erfaringer, selv om forskning og eksperter er gode å ha :)

(Jeg fant en halvstekt loff gjenglemt i skuffen på hytta da jeg kom opp til jul. Den har lagt der siden påske, og ser fortsatt like fin ut. Den virker ikke veldig sunn... Den ligger der fortsatt, så får vi se hvor lenge den holder seg like fin ;-)

Skrevet

Bra skrevet. Jeg liker deg! :)

Haha, den fikk du en pluss for! :ler:

(Jeg fant en halvstekt loff gjenglemt i skuffen på hytta da jeg kom opp til jul. Den har lagt der siden påske, og ser fortsatt like fin ut. Den virker ikke veldig sunn... Den ligger der fortsatt, så får vi se hvor lenge den holder seg like fin ;-)

Mest sannsynligvis har den vel tørket ut? Ting har en tendens til å ikke mugne når de er tørre.

Skrevet

Jeg synes ordet for sunn mat på svensk er mye mer dekkende og definerende: "nyttig mat".

• Liker 1
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har en ide om at hvis man hovedsaklig spiser variert mat laget av ubearbeidede råvarer og passer på at det blir bra med grønnsaker og fisk er man på riktig vei. Hvis man da innimellom spiser iskrem eller "påmmfri" så tror jeg ikke det er så farlig. Men hvis man baserer kostholdet på posemat og farseprodukter, med grønnsaker en sjelden gang, er ikke det fullt så bra.

Jeg fant forresten dette flytskjemaet for å velge mat på butikken her om dagen: http://summertomato.com/how-to-find-real-food-at-the-supermarket-flowchart/

Morsomt, men også bra!

Skrevet

Haha, den fikk du en pluss for! :ler:

Mest sannsynligvis har den vel tørket ut? Ting har en tendens til å ikke mugne når de er tørre.

Jeg klemte på den. Den gav etter under fingrene mine, så den er iallfall ikke helt uttørket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...