Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor vanlig er det egentlig å skrive samboerkontrakt?

Mange som spør om jeg skal skrive det... (Vi flytter sammen om 3 mnd), men jeg synes det virker litt rart å skrive en kontrakt, når vi har vært sammen i mange år og har det topp sammen!

Men ikke sikkert alt er like topp den dagen det evt. blir slutt..

Er det vanlig og skrive samboerkontrakt? OG hva skal man skrive der? Hva man har med seg inn i forholdet? :)

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi flyttet inn sammen etter bare 5 mnd, og nå har vi bodd sammen i snart 2 år, men har ingen kontrakt :)

Skrevet

Vi flytter sammen etter bare 2 uker :sjenert:

Bodd sammen i snart 4 år. Vi har heller ingen kontrakt.

Skrevet

Jeg hadde ikke hørt om det før jeg begynte å henge her. Har vært samboer i tre år, har ikke skrevet en ennå, men ser definitivt fordelene ved å ha en. Kanskje jeg kommer til å gjøre det, men føler ikke det er nødvendig, hehe.

Skrevet

Okei, takk for svar begge to :-)

Virker ganske rart å skrive en kontrakt ja, for hva med alt vi kjøper felles? Skal vi dele det i to, og ta med oss hver vår del ved et evt. brudd? :P

Skrevet

Hei.

Vil bare fortelle om min erfaring med samboerkontrakt. Jeg skrev samboerkontrakt med min samboer da vi flyttet sammen etter å ha vært kjærester i 1,5 år. Og godt var det! for bare 6 mnd etter at vi flyttet sammen var han utro mot meg, og da vi gjorde det slutt etter mye krangling,osv. Han haddde tydeligvis glemt at vi hadde skrevet det,for han drev på å skulle ta med seg møbler og annet innbo som han syntes at passet hjemme hos henne han skulle flytte til(!) fra vårt hjem. Da slengte jeg samboerkontrakten på bordet hvor det stod hva jeg og han hadde med inn i vårt nye hjem,samt alle nye (og dyre) kjøp vi gjorde sammen (f.eks vitrineskap, sofa til mange tusen,vaskemaskin,osv). Hadde jeg ikke hatt denne kontrakten,hadde jeg antageligvis ikke sittet igjen med mye av de dyreste tingene som han mente han hadde mer rett på enn meg fordi jeg tjener bedre enn han.

ps. vi var kjempelykkelige da vi var sammen (trodde jeg ihvertfall) og jeg kunne aldri se for meg at vi skulle forlate hverandre, og ihvertfall ikke som uvenner. Eneste grunnen til at jeg valgte å skrive samboerkontrakt den gangen,var fordi min mor mente det var lurt å være på den sikre siden. I dag kan jeg takke henne for at jeg kunne kjøpe meg en leilighet og faktisk slippe å kjøpe alt nytt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen samboerkontrakt med min samboer, men er kanskje lurt å ha det, ja? :)

Skrevet

Vi har faktisk hentet brukte ting som gis bort på finn.no og pusset det opp, og har ikke kjøpt noe dyrt. Eneste vi har kjøpt er bestikk, glass, håndkler osv. Og tven er hans, og alle de 400 dvd`ene han har er hans, eneste som er bare mitt i vår leilighet er sminke og klær og diverse, så tviler på at han stikker av med det for å si det sånn, dersom vi skulle kommet opp i et slikt dillemma.

Men typen hadde ei annen jente som samboer, og hun hadde visst stukket av med sofen, og masse filmer og spill, typen sier at han hadde betalt for det, men hun stakk av med det, men enda har han ikke foreslått at vi skal skrive en :P

Burde jo kanskje skrive en liten en, bare sånn i tilfelle, men tror ikke det kommer til å skje :P

Skrevet

Vi har samboerkontrakt og besikte hverandre i ulike forsikringer. Vi har begge barn fra tidligere forhold, og begge blitt sittende igjen som "svarteper" ved tidligere brudd. I vårt felles bo har vi gått inn med endel "skjevheter".

Vi har en delingsnøkkel i forhold til egenkapitalinnskudd og et evt salg vil deles etter denne. Nedbetaling av lån deles 50/50, selvom vi i realiteten betaler ulikt- så lenge vi bor sammen er vi et team.

Når det gjelder innbo/løsøre har vi en egen del i kontrakten. Også her gikk vi inn med ulikheter. Jeg hadde komplett (og vel så det) av alt (møbler, hvitevarer, kunst, samlinger (musikk og litteratur), stengods o.li). I tillegg har jeg arvet endel både møbler og utstyr- endel av verdi og endel annet kun av affeksjonsverdi. I tillegg har jeg brukt endel arvepenger på kunst og møbler før vi flyttet sammen.

Evt gjenanskaffelser vil tilfalle den som hadde med seg orginalgjenstanden inn i huset (ryker vaskemaskinen som jeg hadde med inn i huset så kjøper vi ny- denne vil evt tilfalle meg ved deling, tilsvarende med hans kjøleskap, nyanskaffelser deles etter hvem det naturlig tilfaller i forhold til bruk og behov. Ellers vil fellesanskaffelser deles opp etter en verdivurdering slik at vi kommer forholdsvis likt ut av en deling både i antall/behov og verdi.

Av forsikringshensyn tok vi en skikkelig gjennomgang av innbo og verdisaker da vi tegnet vår første felles innboforsikring (jeg hadde rutinen innarbeidet fra tidenes morgen). I tillegg har vi rutine på å ta bilder i alle rom (med åpne skuffer og skap) i forbindelse med den årlige gjennomgangen av forsikringene. Dermed har vi også dokumentasjon på hva vi har og når det ble anskaffet (Alt ligger både lagret på cd, server og i papirlister)...

Skrevet

Ja, det er vel kanskje rart med samboerkontrakt - du elsker kjæresten din, og dere har det fint.

Men likevel - hva har dere egentlig å tape på det? :)

Skrevet

Om dere har felles lån/bolig er det smart å ha en samboerkontrakt, i tillegg til livsforsikring på f.eks halve lånesummen som tilfaller partneren hvis den ene skulle falle fra + gjensidig testamente.

Uten felles økonomiske forpliktelser eller barn, ser jeg ikke helt vitsen med kontrakt.

Da kan vel en enkel regel være at det man tar med inn, av møbler o.l, tar man også med ut. :)

Skrevet

Vi har ingen samboerkontrakt, men vi leier en (delvis) møblert leilighet. Det synes jeg er helt fint. Men om dere skal kjøpe leilighet/hus sammen, ville jeg absolutt ordnet med en form for skriftlig avtale.

• Liker 1
Skrevet

Vi flytta sammen etter 3 mnd, er nå gift, fortsatt ikke skrevet noen kontrakt. Men vi vet hva vi gikk inn med, blir vel litt verre med ting vi fikk i bryllupet, hvis det skjærer seg :)

Skrevet

Det er nettopp når det går fin man skal skrive samboerkontrakt, for da blir man som regel greit enige! :)

Vi har ingen samboerkontrakt - ennå - fordi vi ikke ser at vi har bruk for det. Han eier leiligheten og alt av møbler, jeg betaler ham husleie og kom flyttende med kun klær, bøker og annet småstæsj. Blir det slutt flytter jeg ut og tar med meg mine personlige ting. Av større ting vi har kjøpt mens vi har bodd sammen har jeg betalt mitt eget klesskap, mens han som huseier har betalt for lenestol og bokhylle. Altså ingen fellesinvesteringer å krangle om.

Så fort jeg får fast jobb ønsker vi derimot å kjøpe felles, større leilighet - og da skal vi skrive samboerkontrakt med en gang. Ikke minst fordi han sannsynligvis kommer til å betjene en større prosentandel av lånet enn meg, og dermed ha en tilsvarende stor eierandel i leiligheten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke med meg noen møbler inn til ham, og vi har ikke kjøpt noenting felles ennå, men den dagen vi begynner med det blir det kontrakt på oss også :)

Skrevet

Som jurist er mitt råd å skrive samboerkontrakt og gjensidig testamente. Det er greit å være enige så lenge forholdet fungerer og man er lykkelig. Det er stort sett i forbindelse med deling ved samlivsbrudd og ved arveoppgjør at menneskets sanne natur kommer frem. Dersom dere ikke har gjensidig testamente vil arv, dersom en av dere dør, i utgangspunktet tilfalle avdødes slekt... Det er og en fordel å være enige om deling ved eventuelt brudd før uenighetene dukker opp...

Skrevet

Nei, jeg ser ikke vitsen så lenge vi ikke har noe av verdi.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hvis dere er samboere uten felles barn og samboeren dør (tragisk, men man vet aldri), så har dere ikke de samme arverettighetene som gifte eller hvis dere hadde hatt felles barn. Altså ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Også en av grunnene til at det er smart med samboerkontrakt, spesielt hvis man eier leilighet sammen.

Skrevet

Enn så lenge har ikke jeg og min kjæreste felles adresse, men jeg bor hos han i praksis. Han eier hus, har masse gjeld på dette etc, jeg leier en leilighet. Vi har snakket en del om å offisielt flytte sammen om ikke lenge, og uten at vi har snakket om dette har jeg tenkt en del på samboerkontrakt el. Jeg ser for meg at jeg enten kommer til å betale en form for husleie, ev at jeg setter inn et fast beløp på en sperret konto (min) slik at jeg ikke står på bar bakke den dagen det eventuelt skulle skjære seg. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg inn i hans hus, og tenker egentlig at det er greit fordi han har såpass mye gjeld mm. Men, en samboerkontrakt tenker jeg at kan være nyttig å ha for oss begge, kanskje spesielt for meg som ikke har med meg så mye verdier inn. Ift en ev deling av felles innkjøpte ting hvis det skulle skjære seg ser jeg en kontrakt som svært nyttig!

Skrevet

Skriv kontrakt og gjensidig testamente for sikkerhets skyld! Som samboere har man ikke de samme rettigheter ved brudd eller dødsfall som de som er gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...