Gå til innhold

Bitt av ilder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Min nabo har en ilder som i går rømte og snek seg inn i leiligheten min, jeg har overhodet ingen erfaring med ildere, men kattene mine hadde veldig lyst til å ta knekken på intrengeren og i kampens hete (mens kjæresten min prøvde å få tak i naboen og jeg prøvde å holde kattene og ilderen fra hverandre) endte jeg med et par ilderbitt på hendene. Det ene ser helt fint ut, men det andre har tydeligvis blitt infisert, og fingeren er varm og opphovnet nå.

Noen som vet hvor farlige ilderbitt er og om jeg burde gå til lege for dette? Er et sår ca 3-4 mm lang som blødde omtrent 2 dråper i går, så var liksom ikke "store saken", men vil ikke ta for lett på det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Stivkrampe-vaksine.

Antar forrige gang du tok vaksine mot stivkrampe var for mer enn 10 år siden, og da trenger du en ny vaksine.

Alle som jobber med dyr eller har dyr sørger for å være vaksinert mot stivkrampe.

Kjapp tur til legen eller til vaksinesenter så ordner dette seg.

p.s. Ikke for å gjøre deg nervøs, men stivkrampe er ekle saker, så fiks vaksinen nå i dag du :) d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et heftig hamsterbitt for litt siden. Blodet rant i strie strømmer ned fra hånda mi, og jeg ringte en venninne av mamma som er lege. Hun sa at hvis ikke hamsteren er syk, så er det ikke så farlig. jeg vil jo tro at hamsteren ikke var syk (kjæledyr), og nå er det helt grodd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilder og kattebitt er faktisk verre enn hundebitt med tanke på infeksjoner etc., men det skal nok veldig mye til før du blir smittet av stivkrampe fra en tamilder som jeg antar lever 100% innendørs.

Stivkrampe er uhyre sjelden og smitte forekommer ikke hos dyr som lever innendørs i Norge. Smitten må også dypt i blodbanen, så overfladiske sår gjør risikoen enda mindre.

Jeg personlig hadde nok sett det an en stund før jeg oppsøkte lege. For et par år siden ble jeg stygt bitt av en katt og det hovnet også opp og var ømt et par dager, men det stoppet der. Men, selvfølgelig, hvis man leter grundig, så finnes det sikkert noen som har dødd av overfladiske ilderbitt! :gjeiper:

Når det gjelder stivkrampevaksine generelt, så revaksinerte jeg meg for en stund siden bl.a. fordi jeg trener hund sammen med mange andre i en ridehall og dermed løper en viss risiko både for å bli bitt og samtidig få husdyravføring i sårene. Legen sa da at selv i den sammenhengen måtte det dype sår til for at h*n skulle anse smitte- og infeksjonsriskoen som stor. Skulle det skje mente h*n også at det holdt med vanlig sårrens og plaster med mindre sårene var så store/dype at de burde syes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...