Gå til innhold

Ny laptop til grafisk design og kontorarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle Acer Aspire 5730zg vandret nettopp heden, og jeg trenger en ny en.

Jeg jobber litt med illustrasjon, grafisk design og slikt, hovedsaklig i programmer som Photoshop, Illustrator etc. Hender også at jeg driver med videoredigeringsprogrammer av typen Sony Vegas. Ellers går det i tekstredigering og slikt, ikke noe tunge saker. Ingen gaming.

Kunne godt tenke meg noe som er litt kjappere enn den gamle Aceren (se link til specs). Skjermkvalitet og denslags kan jeg forsvinnende lite om, så om noen har meninger om hva som er bra og mindre bra her hører jeg ivrig etter.

Størrelse kommer selvfølgelig i annen rekke, men jeg kunne godt tenkt meg noe som er litt lettere enn den 3 kg tunge Aceren (mindre skjerm enn 15,4 er også grei). Pris: ikke mer enn 10 000,- helst mindre.

la ut samme tråd på diskusjon.no og fikk da foreslått en MacBook Pro. Må si det frister - men jeg er usikker. Hva er fordeler og ulemper ved PC vs Mac?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gamle Acer Aspire 5730zg vandret nettopp heden, og jeg trenger en ny en.

Jeg jobber litt med illustrasjon, grafisk design og slikt, hovedsaklig i programmer som Photoshop, Illustrator etc. Hender også at jeg driver med videoredigeringsprogrammer av typen Sony Vegas. Ellers går det i tekstredigering og slikt, ikke noe tunge saker. Ingen gaming.

Kunne godt tenke meg noe som er litt kjappere enn den gamle Aceren (se link til specs). Skjermkvalitet og denslags kan jeg forsvinnende lite om, så om noen har meninger om hva som er bra og mindre bra her hører jeg ivrig etter.

Størrelse kommer selvfølgelig i annen rekke, men jeg kunne godt tenkt meg noe som er litt lettere enn den 3 kg tunge Aceren (mindre skjerm enn 15,4 er også grei). Pris: ikke mer enn 10 000,- helst mindre.

la ut samme tråd på diskusjon.no og fikk da foreslått en MacBook Pro. Må si det frister - men jeg er usikker. Hva er fordeler og ulemper ved PC vs Mac?

Anbefaler deg en MacBook Pro, 13" (rett under 10.000,-)

Lett, fin og kraftig maskin som gjør jobben.

Dessuten "snakker" du bedre med resten av Grafisk Bransje, for der bruker nesten alle Mac.

Gjest Thefainter
Skrevet

Folk kommer nok tilå si at Mac er bedre fordi det "ser bra ut" og det er "solid bygget", men ddu får tak i PCer som er like pene (penere syns nå jeg) og solide. Så hvis du finner en mac og en PC i samme størrelse, og byggekvalitet så får du mest sannsynlig bedre og nyere maskinvare i en PC.

Har ingen konkrete tips til laptop, men jeg anbefaler å gå for en med Intel i5 prossessor fordi den er krafig nok til det meste og ikke dyr. Også blir den ikke så varm som en AMD. Og siden du driver med grafiske ting så regner jeg med at godt skjermkort og god skjermoppløsning er litt viktig? 1920 x 1080 er veldig fin oppløsning til grafisk arbeid, og NVIDIA er bedre enn ATI grafikkort, fordi ATI har en tendens tilå blir veldig varm, og da går viftene som igjen skaper støy.

Kan anbefale Asus som merke. Har det selv og er KJEMPEfornøyd, og det er visst minst problemer med de.

Det er ikke lett å finne PC, så jeg ønsker deg lykke til! :)

Skrevet

Folk kommer nok tilå si at Mac er bedre fordi det "ser bra ut" og det er "solid bygget", men ddu får tak i PCer som er like pene (penere syns nå jeg) og solide. Så hvis du finner en mac og en PC i samme størrelse, og byggekvalitet så får du mest sannsynlig bedre og nyere maskinvare i en PC.

Dette er feil.

Dersom du ønsker en maskin som er mindre enn 15" (altså skikkelig transportable) snakker vi 13"

Du har store problemer med å finne en maskin som har batteritid, skjerm, vekt, tykkelse og specs som matcher MacBookPro til under 10.000 kroner. Jeg tror faktisk ikke du finner det.

Tar du i tillegg programvarepakke som medfølger og Mac osX i betraktning, blir valget enkelt og bør falle på MacBookPro

Skrevet

HP envy 14 kan kanskje være noe

Skrevet

Takker for tips! HP Envy 14 ser fristende ut, men den er nok litt for dyr for meg akkurat nå. Macbooken som er innenfor mitt budsjett har egentlig for liten skjerm. Tenkte meg litt om og fant ut at rundt 15", helst litt over er beste alternativ. Joda, den blir litt tung å drasse rundt på - men det burde gå bra.

Den jeg sikler litt på nå er en ASUS N53JF.

15.6" skjerm

Intel Core i5 480M-prosessor

6 GB RAM

500 GB Harddisk

Skjermoppløsning 1920 x 1080 ( Full HD )

NVIDIA GeForce GT 425M / Intel HD Graphics

Også har den endel staselige andre ting som ikke er direkte relevante for min bruk, men staselige for det, som Bang & Olufsen-høyttalere og en USB 3.0-port.

Den har glossy skjerm, noe som er bra for klarhet og kontrast - men det skaper jo komplikasjoner med refleksjoner og bruk i sterkt lys.

Har også gjort jobben min med å google etter anmeldelser av den, og de virker blandede. Den er nok ikke den aller beste i sin klasse, men de som den ble sammenlignet med har jeg ikke funnet i norske butikker. Batteritiden er visst ikke noe særlig - men det er ikke kjempeviktig for meg. Tastaturet er litt treigt og flexer litt, men heller ikke det er noen krise. Det som bekymrer meg litt er at skjermen visstnok har ganske smale optimale "viewing angles" (altså hvilke vinkler man kan se skjermen i før fargene og kontrasten blir for dårlig). Men det er vel bare et spørsmål om vane... tror jeg?

Ser jeg har fulgt alle rådene dine til punkt og prikke, Thefainter. Det var for det meste tilfeldig - morsomt! :ler:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg jobber mye med grafisk design, fotografi osv, og jeg bruker en 15 tommers macbook pro.

Det er en del fordeler ved å bruke en mac, blandt annet at både PS, ID og AI er designet med tanke på applemaskiner. Hurtigtaster er enklere, brukervennligheten større, og jeg vil tørre å påstå at pc-kræsj-raten din vil gå drastisk nedover. Har du 8 GB RAM vil du kunne åpne mange store filer på svært kort tid (min mac bruker ca ett minutt på å åpne 200-300 RAW-filer på 25MB hver i photoshop)

Dessuten er alt annet på macmaskiner (dock, hvor programmer ligger, hvordan du henter opp filer, hvordan du manøvrerer mellom programmer osv) svært gunstig for oss som driver med ymse former for grafisk design.

Jeg vil understreke at jeg ser fordeler ved å bruke windowsmaskiner også, spesielt hvis man spiller dataspill, men det er jo ikke dataspill trådstarter skal bruke maskinen til.

Forsåvidt kan jeg skyte inn et par skrytelinjer om hvor fornøyd jeg er med macbookproen min:

-Jeg har kun hatt to kræsj i løpet av tre år, begge ufarlige

-Maskinen min bruker under ett minutt på å skru seg på+være klar til bruk, og slik har det vært siden jeg fikk den!

-Jeg har aldri hatt behov for datasupport

-Den har fått en del heftige dulter i løpet av tre år, den har falt rett i bakken mange ganger, og den har ikke noe problemer som følge av det.

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet

Takker for tips! HP Envy 14 ser fristende ut, men den er nok litt for dyr for meg akkurat nå. Macbooken som er innenfor mitt budsjett har egentlig for liten skjerm. Tenkte meg litt om og fant ut at rundt 15", helst litt over er beste alternativ. Joda, den blir litt tung å drasse rundt på - men det burde gå bra.

Den jeg sikler litt på nå er en ASUS N53JF.

15.6" skjerm

Intel Core i5 480M-prosessor

6 GB RAM

500 GB Harddisk

Skjermoppløsning 1920 x 1080 ( Full HD )

NVIDIA GeForce GT 425M / Intel HD Graphics

Også har den endel staselige andre ting som ikke er direkte relevante for min bruk, men staselige for det, som Bang & Olufsen-høyttalere og en USB 3.0-port.

Den har glossy skjerm, noe som er bra for klarhet og kontrast - men det skaper jo komplikasjoner med refleksjoner og bruk i sterkt lys.

Har også gjort jobben min med å google etter anmeldelser av den, og de virker blandede. Den er nok ikke den aller beste i sin klasse, men de som den ble sammenlignet med har jeg ikke funnet i norske butikker. Batteritiden er visst ikke noe særlig - men det er ikke kjempeviktig for meg. Tastaturet er litt treigt og flexer litt, men heller ikke det er noen krise. Det som bekymrer meg litt er at skjermen visstnok har ganske smale optimale "viewing angles" (altså hvilke vinkler man kan se skjermen i før fargene og kontrasten blir for dårlig). Men det er vel bare et spørsmål om vane... tror jeg?

Ser jeg har fulgt alle rådene dine til punkt og prikke, Thefainter. Det var for det meste tilfeldig - morsomt! :ler:

Jeg har MacBook 13, og du har rett; den skjermen er alt for liten - håpløs å jobbe på for oss i grafisk bransje ihvertfall. Problemet er bare at det er en 15,6" også.

Derfor valgte jeg 13" - fordi den er mye mer transportabel enn 15,6" og så kjøpte jeg en 21,5" skjerm i tillegg, som jeg bruker når større skjerm kreves.

Vil du av en eller annen grunn ikke ha Macen, er HP Envy satt ned fra 14.500 til 6.500,- HER!

Skrevet (endret)

Derfor valgte jeg 13" - fordi den er mye mer transportabel enn 15,6" og så kjøpte jeg en 21,5" skjerm i tillegg, som jeg bruker når større skjerm kreves.

Hmm, det var jo ikke en dum tanke! Mye av det jeg gjør kan forsåvidt gjøres helt fint på en 15"6, men mindre, mer portable PC og større skjerm hjemme er ikke dumt. Den saken skal definitivt vurderes - har du noen tips om hva man bør se etter i en god skjerm med det samme?

Det blir nok ikke MacBook på meg akkurat nå. Kombinasjonen av å måtte kjøpe nye programmer, sette seg inn i mye nytt og det at jeg faktisk skal skrive en masteroppgave på den gjør at jeg holder meg til PC - for nå. Alle gode argumenter for en Mac er notert, og skal huskes.

Er det bare forresten jeg som blir litt skeptisk når de setter ned prisen på en PC med godt over 50%? :klø: Meg bekjent er det en seriøs nettbutikk og sånt, men det er bare så uvanlig at jeg går automatisk inni dette-er-kjempe-skummelt-jeg-er-sikker-på-at-de-skjuler-noe-lurerier-modus. :eeeh:

Endret av Pingting
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor HP Envy er så dyr i utgangspunktet, prosessoren er utdatert og skjermkortet er det ikke allverdens kraft i. Tilbudsprisen er på et nivå jeg ville sagt var passelig (eller i høyeste laget) for de specsene. Egentlig. 14 000 er alt for mye for den maskinen, men det er sånn de gjør når de har monopol på en sånn type maskin. Ingen andre fører den, nemlig, og da setter de prisen der markedet er villig til å betale. Markedet er åpenbart ikke helt med på at 14 000 er riktig pris for den. ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610602

Denne kjøpte vi to stykker av, foreløpige erfaringer er at den drar fra ganske bra og ikke minst at den er stillegående. Det kommer av ekstra kjøling, som er et resultat av manglende optisk drev. Det er kanskje et krav, men de finnes i 15,6" med optisk drev også.

Veldig fint å kunne velge grafikkort etter hva man trenger av kraft eller batteritid. Jeg har 9-cellers batteri og batteritiden er opp til 10 timer på Intel-grafikken. Ulempen er at det batteriet er ganske plasskrevende.

En av maskinene er også oppgradert med 4GB ekstra RAM, av samme årsaker som Pingting nevner. Bildebehandling og denslags.

Endret av Zzyzx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...