Gå til innhold

Tungpustet 88 åring

Fremhevede innlegg

Gjest Student89
Skrevet

Hei.

Min 88 år gamle bestemor har i det siste blitt ganske så tungpustet. Blodtrykket er sjekket og det er normalt. Hvilke andre grunner kan det være til at eldre blir såpass tungpustet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Mange grunner til det, uansett alder. Hjertesykdommer som hjertesvikt, trange kar, lungesykdommer, osv...

MEN syns dere burde ta det opp med en lege i stedet for å spørre fremmede på nettet. Ingen her sitter med din bestemors helsehistorie, og har sånn sett ingen ting å komme med.

• Liker 2
Skrevet

Min bestefar begynte å få problemer med pusten. Lungene fylte seg opp med væske. Trur han vart kortpusta da...snappa etter pusten, og ikkje tungpusta. Ta bestemor med til legen. Er han som skal stille diagnose.

Skrevet

Det er så utrolig mange grunner til hvorfor eldre blir tungpustet, og dette er ikke noe du bør spørre etter i et forum, men få din bestemor til å ta opp med sin fastlege.

Skrevet

Din bestemor er 88 år, det betyr at hun er gammel. Når kroppen eldes blir alt mye tyngre, også pusten.

Sier som de andre her, kun en lege kan svare på hvorfor hun er tungpusten.

Gjest Student89
Skrevet (endret)

Hun ble sjekka av legen, men hun kunne ikke finne noen spesiell grunn. Spør fordi jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon.

Endret av Student89
Skrevet

Hun ble sjekka av legen, men hun kunne ikke finne noen spesiell grunn. Spør fordi jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon.

Nå går jeg utifra at det ikke er noen på 88 her på KG, å hvis de skulle finnes tror jeg det er svært få av dem.

Å være tungpustet hører med til det å bli gammel, så det er ikke rart at legen ikke fant noe unormalt ved din bestemor.

Hvilken situasjoner var det som utløste hennes tungpust? Kan hun ha vært med på fysisk aktivitet sammen med deg, som for deg er enkelt, men for en 88 åring er umulig?

Gjest Student89
Skrevet

Nå går jeg utifra at det ikke er noen på 88 her på KG, å hvis de skulle finnes tror jeg det er svært få av dem.

Å være tungpustet hører med til det å bli gammel, så det er ikke rart at legen ikke fant noe unormalt ved din bestemor.

Hvilken situasjoner var det som utløste hennes tungpust? Kan hun ha vært med på fysisk aktivitet sammen med deg, som for deg er enkelt, men for en 88 åring er umulig?

Eh neida det er sannsyligvis ikkenoen her på 88 år nei lol, men det kan være at det er familiemedlemer av eldre her da, det er vel ikke veldig usannsynlig? '

Det er ikke noen bestemt situasjon som utløste det, bare det å gå en vanlig tur på gangen (i hennes egen fart) utløser det.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kan hende ho har litt astma, i så fall vil ho kunne ha nytte av inhalasjonsmedisin, type ventoline. Du kan jo be legen sjekke om ho har astma, det er gjort med ein enkel undersøkelse.

Skrevet (endret)

Røyker hun?

Min bestefar er vel ca. like gammel tror jeg.. Han røyker hele tiden, til tross for at han hadde hjerteinfarkt for mange år siden osv... Det høres ut som han har astma, fordi han puster som en hval.

Det er ikke noe "farlig" sånt sett, for da hadde legene gjort noe med det (han har vært mye hos doktor i det siste, men ikke pga pustingen).

Ikke så hyggelig å "høre" hvordan han puster for å si det slik :/ Men men. Sånt er nå det. Tøff gamling :)

Endret av Rights
Skrevet

Det kan hende ho har litt astma, i så fall vil ho kunne ha nytte av inhalasjonsmedisin, type ventoline. Du kan jo be legen sjekke om ho har astma, det er gjort med ein enkel undersøkelse.

*Host* Dama er 88 år, ikke 8 år og umyndig..

Gjest Student89
Skrevet

Hun røyker ikke.

Hvis astma hadde vært tilfelle ville man ikke ha oppdaget det før nå? Eller kan det komme helt plutselig hos eldre personer?

Kan også nevne at nesa hennes er ganske tett, noe som kanskje kan gjøre at man puster tyngre?

Gjest navnelapp
Skrevet

Forsåvidt, men legen må gjere det ved hjelp av ein spesiell maskin som målar flyten i pusten, og det kan hende ho ikkje har snakka med legen om det. Tett nase hjelper sjølvsagt heller ikkje. Ho blir endå meir tungpusta av det. Men det er vel forbigåande?

Min bestefar hadde det på same måten, og fekk ventolin og hadde god effekt av det. Han vart aldri "sprek" igjen, men kunne vere med på turar og gå i trapper sjølv om han nærma seg nitti.

Skrevet

Alt godt: Hva heter den maskina?

Jeg tror ikke det er en spesiell maskin som sådan dere snakker om her, men en undersøkelse som heter spirometri. Dette blir gjort på lungepoliklinikker, og man trenger henvisning fra fastlegen.

Plutselig tungpust bør absolutt utredes videre. Jeg vil anbefale din bestemor å gå tilbake til fastlegen sin, og si at hun ønsker en videre utredning. Det er bare tull å spekulere her på om dette er farlig eller ikke farlig. Vi bør ikke gjette på diagnoser, i og med at det er svært mange grunner til at eldre blir tungpustne.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Mange fastlegar kan også gjere spirometri (det var ordet, ja! :-) ), det gjer m.a. min.

Skrevet

For alt vi vet så kan det jo hende at bestemor har fått utredet hvorfor hun er tungpustet, men vil holde det for seg selv.

Såframt hun ikke er umyndiggjort så har ingen rett til hennes helseopplysninger - ei heller familien.

Ønsker bestemor selv å få dette utredet, å føler hun seg plaget av tungpusten?

• Liker 2
Skrevet

Min bestefar brukte ventolin i årevis i den tro at han hadde astma og siden han bodde alene og resten av familien 100 mil unna så slo han seg til ro med det. Så en dag skulle han flytte på sykehjem og min far reiste opp fpr å hjelpe med flytting, nedvask osv. Da oppdaget han at bestefar slett ikke ble bedre av ventolin...tok han til legen og det viste seg å være angst. Angst er ikke så uvanlig for eldre mennesker. Men uansett, la bestemor på 88 ha den helsa hun har om hun ønsker det. Det er mye du ikke vet, og kanskje er det mye hun ikke vil du skal vite heller.

Skrevet

For alt vi vet så kan det jo hende at bestemor har fått utredet hvorfor hun er tungpustet, men vil holde det for seg selv.

Såframt hun ikke er umyndiggjort så har ingen rett til hennes helseopplysninger - ei heller familien.

Ønsker bestemor selv å få dette utredet, å føler hun seg plaget av tungpusten?

Selvfølgelig må bestemoren få bestemme dette selv. Men mange fastleger har dårlig tid, og mange eldre har veldig stor respekt for det en lege sier. Dersom bestemoren allerede er utredet og ikke ønsker å fortelle om dette, er det som du sier hennes egen sak. Dersom bestemoren er plaget av tungpusten, synes jeg det ikke er noe galt i at barnebarnet foreslår for bestemor at hun kanskje kan bli videre utredet. Så kan bestemoren bestemme selv om hun ønsker utredning. Det finnes mange gode medisiner og andre hjelpemidler som kan gi eldre i en slik situasjon bedre livskvalitet, og jeg ser ikke noe galt i å nevne dette for bestemoren. Det er jo ikke snakk om å tvinge henne til å gå til legen :)

Skrevet (endret)

Siden hun bor på institusjon, går jeg utifra at hennes helse er ivaretatt der.

Mange eldre blir rett og slett nedfor etter besøk av pårørende siden de føler at pårørende tar helt over å skal bestemme alt for de.

Siden hun bor på institusjon så har hun mistet mange av sine oppgaver som hun selv utførte tidligere. Hun kan sikkert ikke betale regninger selv, gå i butikken, bestemme hva hun skal ha til middag, når hun skal spise middag osv. Ikke ta ifra henne alt. La henne få ha et ord med i laget der hun enda kan delta.

Endret av Kråkesaks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...