majan Skrevet 20. oktober 2003 #1 Del Skrevet 20. oktober 2003 heisann, hos meg nå står det to hermetiske bokser med tomater i skapet, må si jeg begynner og bli litt lei og flytte på de hele tiden, så det er kanskje på tide og få brukt de opp!?! Så er det noen som vil komme med noen forslag til hva jeg kan lage med dem, de er foresten knuste tomater ikke hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. oktober 2003 #2 Del Skrevet 20. oktober 2003 God, hjemmelaget pizza eller lasagnesaus. Tilsett litt tomatpure, litt chilisaus, hvitløk og godt krydder. Kok leeenge. Nydelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. oktober 2003 #3 Del Skrevet 20. oktober 2003 Chili con carne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 20. oktober 2003 #4 Del Skrevet 20. oktober 2003 Dette kan anbefales: Skinke med hvitløksmør 4 porsjoner: 1 boks skinke 1 boks tomater 1 pose potetmospulver 50 gr smør 2 ss finhakket persille 1-2 knuste hvitløkbåter 1/2 kryddermål muskat Sett ovnen på 250 grader el grill. Lag potetmos etter anv på pakken. Hell laken av tomatene (bruk den i suppe el spaghettisaus) og knus dem grovt m gaffel. Legges i ildfast fat. Dryss over litt salt og pepper. Skjær skinken i skiver og legg over tomatene. Rør smøret sammen m hvitløk, persille og muskat og fordel over skinken. Legg potetmosen i en krans rundt. Gratiner retten til potetmosen begynner å ta farge, 10-15 min. Server m brød og salat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. oktober 2003 #5 Del Skrevet 20. oktober 2003 Når du har brukt opp de boksene med tomater som du har, så bør du ikke kjøpe knuste tomater igjen. Når tomater sorteres går de beste til salg fersk, de nest beste til hermetisering hel og de dårligste til hermetisering i knust variant. Derfor bør en alltid kjøpe de hele hermetiske tomatene, også heller knuse dem selv med stavmikser eller gaffel. Bare en liten digresjon fra meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra Skrevet 20. oktober 2003 #6 Del Skrevet 20. oktober 2003 Du kan jo lage tomatsuas, men det blir litt mye da.. steke løk og hvitløk champignon i skiver, squah i biter, tilsette boksene, ha i oregano basilikum, chiliog 1 stor ss tomatpuré ha i bønnespirer(blir litt syrlig-aktig smak) la det småkoke en god stund ha litt balsamico i sausen helt på slutten. så kan du jo ha spaghetti til, eller noe som er veldig godt: Koke lasagneplater(du får kjøpt de i egne bokser i butikken) og fylle disse med tomatsaus og en klatt med lett-philadelphia ved at du ruller de sammen til en rull. Legg alle sammen tett inntil hverandre i en ildfast form og strø masse gulost over. Gratinér i ovnen til osten blir gylden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 21. oktober 2003 #7 Del Skrevet 21. oktober 2003 Lag hjemmelaget tomatsuppe! Nam... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. oktober 2003 #8 Del Skrevet 21. oktober 2003 Lag hjemmelaget tomatsuppe! Nam... Ja, det er nammenam det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 21. oktober 2003 #9 Del Skrevet 21. oktober 2003 Stek: 1 pakke kjøttdeig I pakke bacon Hell over: 1 boks knuste hermetiske tomater 1-2dl buljong salt pepper muskat Kok dette sammen i ca. 20 minutter Kjempegod pizzafyll!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 21. oktober 2003 #10 Del Skrevet 21. oktober 2003 Når du har brukt opp de boksene med tomater som du har, så bør du ikke kjøpe knuste tomater igjen. Når tomater sorteres går de beste til salg fersk, de nest beste til hermetisering hel og de dårligste til hermetisering i knust variant. Derfor bør en alltid kjøpe de hele hermetiske tomatene, også heller knuse dem selv med stavmikser eller gaffel. Bare en liten digresjon fra meg... ?? Tror du de er så dårlige de knuste hermetiske tomatene? For min del bruker jeg hermetisk for å slippe noe jobb. Må man allikevel knuse dem, kan man jo like gjerne kjøpe ferske..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 21. oktober 2003 #11 Del Skrevet 21. oktober 2003 For min del bruker jeg hermetisk for å slippe noe jobb. Må man allikevel knuse dem, kan man jo like gjerne kjøpe ferske..?? Hermetiske er jo skinnfrie. Da må du først fjerne skallet på de friske, og det tar jo LITT tid.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 21. oktober 2003 #12 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hermetiske er jo skinnfrie. Da må du først fjerne skallet på de friske' date=' og det tar jo LITT tid....[/quote'] Riktig det. Men litt jobb er det jo for det..Litt lat skjønner du.. Ble bare så overraska over at de knuste skal være så dårlige at man ikke burde spise dem?? Hermetiske er vel uansett så dynka ned i E-stoffer og konserveringsmiddel at de holder seg bra uansett?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 21. oktober 2003 #13 Del Skrevet 21. oktober 2003 Skakke uttale meg om de knuste....bruker dem selv i kjøttsaus og sånt!!! Har ikke tenkt over at de skulle være noe dårligere, jeg heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 21. oktober 2003 #14 Del Skrevet 21. oktober 2003 Fortsetter å bruke de jeg også. Tror jeg..har ikke blitt sjuk enda.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #15 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jamie Oliver sier at det er bedre å bruke hakkede på boks enn ferske, når det ikke er sesong. Det finnes jo også forskjellige kvaliteter. På Ultra og liknende butikker har de sikkert noen som er bedre kvalitet enn det som finnes i billigkjedene. Men jeg syns de billige er helt geniale. Smaker godt, lett å variere, holder i årevis, bilig...... Og usunt? Ærlig talt nå må vi ikke ta helt av da! Får da være måte på overbeskyttelse i forhold til egen helse. Er det ikke rene tomater da? Man trenger vel ikke noe mer konservering i hermetikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. oktober 2003 #16 Del Skrevet 22. oktober 2003 ?? Tror du de er så dårlige de knuste hermetiske tomatene? For min del bruker jeg hermetisk for å slippe noe jobb. Må man allikevel knuse dem, kan man jo like gjerne kjøpe ferske..?? Mener overhode ikke at de knuste tomatene er så dårlige at man ikke bør spise dem. Men når jeg plukker løse tomater i butikken tar jeg de beste, og det hender ofte at jeg kjøper dyrere tomater (plommetomater, klasetomater) dersom jeg ikke synes kvaliteten er bra nok på de vanlige. Det samme tenker jeg på når jeg kjøper bokstomater. Vil ha de med best kvalitet. Synes ikke akkurat det er så veldig mye jobb å hakke tomatene. Ofte hakker jeg dem dersom jeg bruker ferdig hakka tomater også, fordi jeg blander i hvitløk og andre ting som skal mikses godt inn. De er dessuten så skjøre at dersom en rører i sausen (og det gjør en jo) går de sunn av seg selv. Å si at en like godt kan kjøpe ferske tomater blir litt rart, siden holbarheten ikke er heeelt den samme. Har et helt brett tomater på boks i kjelleren vi, siden vi lager tomatsaus fra bunne av ofte. Har ikke sagt, og mener ikke, at det på noen måte er skadelig å spise de hakkede tomatene. Da tror jeg de ville ha vært fjernet fra butikkhyllene for lenge siden. Sier bare at noe skal de dårligste tomatene brukes til også, men det betyr ikke at jeg vil kjøpe dem. Håper det var oppklarende PS: Er ikke fanatisk heller da.. Er det hakkede tomater vi har så blir det saus av dem i stede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. oktober 2003 #17 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvis man kjøper økologiske hakkede tomater, er de som regel bedre enn hele, vanlige hermetiske tomater. (Kan ikke huske å ha sett hele hermetisk tomater som har vært økologiske.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 22. oktober 2003 #18 Del Skrevet 22. oktober 2003 Da skjønner jeg Ragnhild! Var bare jeg som misforstod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. oktober 2003 #19 Del Skrevet 22. oktober 2003 Da skjønner jeg Ragnhild! Var bare jeg som misforstod Helt i orden, sikkert bare jeg som ikke uttrykte meg klart nok. Mulig Nala har rett i at økologiske tomater er bedre enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. oktober 2003 #20 Del Skrevet 22. oktober 2003 *kremt* Psst, Ragnhild: Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå